Kształcenie głosu, usprawnianie narządów zaangażowanych w produkcję dźwięków, a więc narządów: oddechowego, artykulacyjnego, fonacyjnego i słuchowego, powinny być elementem pracy każdej osoby pracującej głosem. Dotyczy to także grupy zawodowej nauczycieli.
POLECAMY
Ważnym elementem wpływającym na podjęcie decyzji o wyborze zawodu nauczyciela powinny być badania foniatryczne, oceniające predyspozycje głosowe przyszłego nauczyciela. Ocenie powinny podlegać:
■ budowa anatomiczna narządu głosu,
■ sposób pracy narządu głosu:
– oddychanie,
– artykulacja,
– fonacja,
■ sposób pracy narządu słuchowego,
■ koordynacja narządów współpracujących przy realizacji głosu,
■ dykcja.
Mowa jest źródłem komunikacji, poznawania otaczającego nas świata. Nauczyciel w swojej pracy w ogromnym zakresie i wielu aspektach wykorzystuje ten element do rozbudzania ciekawości poznawczej swoich uczniów. Warto pamiętać, że istotne są tu nie tylko treści, które przekazujemy, ale też sposób, w jaki to robimy. Nauczyciel powinien zastosować potężne środki wyrazu, jakimi są cechy prozodyczne mowy: melodia, akcent, intonacja, tempo, siła, wysokość, barwa głosu.
Powstawanie głosu
Właściwa praca głosem, odpowiednia higiena głosu w istotny sposób wpływają pozytywnie na pracę nauczyciela. Czym jest emisja głosu? To wytwarzanie i wydawanie dźwięku powstającego przez skoordynowaną pracę narządów:
■ oddechowego,
■ fonacyjnego,
■ artykulacyjnego.
W procesie oddychania, który jest czynnością odruchową, odbywającą się w pł...