Zgodnie z zasadą stopniowania na początku nauki powinniśmy używać wobec dzieci tylko podstawowych zwrotów: Thank you, Good afternoon,
Come here, Goodbye, I’m sorry, It’s a good idea (Dziękuję, Dzień dobry, Chodź tutaj, Do widzenia, Przepraszam, To dobry pomysł) itd. Z pewnością efekty będą widoczne szybko, ponieważ dzieci będą wykorzystywać te zwroty między sobą w zabawie. Na pewno rodzice również zgłoszą nauczycielowi, że dziecko zaczyna wplatać angielski do swoich wypowiedzi. Należy to traktować jako zjawisko pożądane. Rodzicom trzeba uświadomić, że mieszanie dwóch języków przez dzieci jest zupełnie naturalne. Nie chodzi przy tym, oczywiście, o ograniczanie używania przez naszych podopiecznych języka ojczystego – dzieci posługują się angielskimi słowami dlatego, że są one niejednokrotnie prostsze i atrakcyjne. Mali uczniowie cieszą się, że potrafią używać nowych wyrazów; wzmacniają w ten sposób własne poczucie kompetencji. Tego rodzaju zachowanie należy raczej wzmacniać, a nie karać.
POLECAMY
W jaki sposób zachęcać dzieci do jak najszerszego używania języka obcego?
Nauczyciel na co dzień może pytać, czy dziecko wie, jak powiedzieć to, co chce przekazać, w języku angielskim. Powinien zapytać: „A czy wiesz, jak to powiedzieć po angielsku?”. Być może trzeba będzie pomóc maluchowi wyrazić jego potrzebę po angielsku albo pomóc nazwać zabawkę. Za każdym razem taki wysiłek trzeba też nagrodzić pochwałą i uśmiechem.
Angielski w codziennej komunikacji
Stopniowo należy coraz szerzej wprowadzać język angielski do...