Temat zajęć | Tajemnicze drzewko |
---|---|
Cel ogólny | Wsparcie całościowego rozwoju w oparciu o poznawanie historii choinki i tradycji jej ubierania |
Cele operacyjne | Dziecko
|
Metody | Pogadanka, pokaz, inscenizacja, praktyczne działanie |
Formy pracy | Indywidualna, zbiorowa |
Środki dydaktyczne | Ilustracje przedstawiające różne choinki, opowiadanie Wyprawa po choinkę F. Kobryńczuka, zagadka, ozdoby choinkowe dawne i współczesne, prawdziwa choinka, płyta CD z piosenką, kartka A4, zielony karton, klej, nożyczki, mały nożyk |
Czas trwania | 30–45 min |
POLECAMY
Przebieg zajęć
Powitanie dzieci
Dzieci stoją w kręgu, nauczyciel śpiewa słowa: Dzień doby, mówię dzieciom i witam wszystkich was, podajmy sobie rączki, a ja przedstawię was. A następnie, podchodząc do każdego dziecka, śpiewa piosenkę: To jest (imię dziecka),
tra la la la la (dzieci klaszczą trzy razy w ręce), serdecznie witam (imię dziecka), hopsa, hopsasa (dzieci trzymając ręce na
biodrach, podskakują trzy razy). Nauczyciel powtarza słowa do momentu, aż przywita wszystkie dzieci.
Zagadka
Nauczyciel czyta dzieciom zagadkę i mówi:
Posłuchajcie i odgadnijcie, o czym będziemy dziś rozmawiać.
Zielona, z lasu wzięta,
wesoło nam z nią w święta.
Igieł ma więcej od krawca,
a nawet więcej od jeża.
Zimą i latem taka sama,
zawsze zielona i świeża.
Zabawa kształtująca myślenie przyczynowo-skutkowe „Skąd ona jest?”
Nauczyciel rozkłada na dywanie ilustracje różnych choinek: w lesie, rosnącej na podwórku, stojącej w domu, ubranej w ozdoby świąteczne, przystrojonej tylko lampkami itp. Następnie zadaje dzieciom pytania:
– Czym różnią się te drzewka od siebie?
– Jak myślicie, skąd biorą się choinki?
– Dlaczego dekorujemy choinkę na święta Bożego Narodzenia?
– Dlaczego przystrajamy choinkę bombkami i światełkami?
– Co ma oznaczać choinka?
– Czy lubicie ubierać choinkę?
Opowiadanie Wyprawa po choinkę F. Kobryńczuka (lub inna opowieść)
Nauczyciel na podsumowanie pogadanki czyta dzieciom. Po zakończeniu opowiadania prowadzi rozmowę na temat treści utworu.
Zabawa dydaktyczna „Ubierz dobrze choinkę”
Nauczyciel przywiesza na tablicy dwa duże kartony z choinkami i napisami: „Choinka dawniej”, „Choinka teraz”. Następnie rozkłada na dywanie ozdoby świąteczne, takie jak: suszone owoce, ozdoby ze słomy, papierowe łańcuchy, pierniki, bombki szklane, bombki plastikowe, łańcuchy błyszczące, światełka, świeczki, korale, cukierki itp. Prosi dzieci o wybranie i przyczepienie na właściwej choince ozdób, których używano dawniej, i ozdó...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!