Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

21 marca 2018

NR 34 (Luty 2018)

Poznajemy trójkąt

0 46

Geometria to jeden z obszarów tematycznych w edukacji matematycznej, z którym zapoznajemy dzieci już na poziomie wychowania przedszkolnego. W okresie tym, zgodnie z nową podstawą programową, dziecko: klasyfikuje przedmioty według wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia; układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy; odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie; rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt).
 

Okres przedszkolny to czas, w którym dzieci charakteryzują się głównie przedoperacyjnym poziomem rozumowania, dlatego też ważne na tym etapie rozwojowym są wszelkiego rodzaju zabawy i ćwiczenia, polegające na obserwacji przedmiotów z otoczenia i manipulacji nimi. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska wyodrębnia następujące elementyw procesie wprowadzania określonej figury:

  • Manipulacja kształtem (np. klocek, płytka, piłeczka) z zamkniętymi i otwartymi oczami – zapamiętywanie wyglądu figur.
  • Wskazywanie cech charakterystycznych dla danej figury – boków, ścian, kątów.
  • Rysowanie figury palcem (np. na zaparowanej szybie lub na kartce papieru po zamoczeniu wcześniej palca w farbie).
  • Przeciąganie gumki, sznurka lub wstążki na goplanie w celu utworzenia wybranej figury.
  • Wyszukiwanie i wyodrębnianiez najbliższego otoczeniaprzedmiotów o kształcie odpowiadającym poznanym figurom geometrycznym.

Poniżej zaprezentowano przykłady ćwiczeń, które można wykorzystać w trakcie realizacji tego tematu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy