Podróż do Krainy Dobra i Krainy Zła

Psychologia i pedagogika

Dobro i zło to dwa odrębne pierwiastki, które od zarania dziejów reprezentują dwa różne obozy. Jako symbol dobra wyobraźmy sobie krainę wiecznego szczęścia, pogody ducha i tolerancji, przedstawiającą najpiękniejsze widoki na Ziemi. Zło w tym przypadku powinno reprezentować smutek, ciemną krainę przygnębienia i marazmu. Pojęcia dobra i zła przenikają umysły i uczucia ludzi. I chociaż natura tych pojęć jest trudna do uchwycenia, odgrywają one ogromną rolę w naszym życiu. Nic dziwnego, że chcemy poznać ich treść, ich „siłę magiczną”. Z problemem dobra i zła spotykamy się już od najmłodszych lat. Jak wytłumaczyć dziecku, co jest dobre, a co złe? Jak w prosty sposób zapoznać je z tym problemem?
 

Każdy człowiek sam określa to, co nazywa dobrem, i to, co nazywa złem. Na rozumienie tych pojęć ma jednak wpływ wiele czynników. Są to m.in. religia, autorytety moralne, filozoficzne, ale przede wszystkim rodzice, opiekunowie, wychowawcy i nauczyciele. Od najmłodszych lat dziecko uczy się przestrzegać zasad moralnych, dlatego uważam, że pytanie o to, jak dzieci postrzegają dobro i zło, jest bardzo interesujące i potrzebne w planowaniu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu. Współczesna nauka stoi na stanowisku, że w momencie przyjścia na świat dziecko jest amoralne. Nie posiada wrodzonego systemu wartości, a w związku z tym nie ma umiejętności odróżniania czynów dobrych od złych. Cechy moralne nabywa się w ciągu całego życia. Najpierw są one kształtowane w procesie wychowania, a następnie – w toku samodzielnego życia w społeczeństwie. 

POLECAMY

Pierwsze pojęcia moralne pojawiają się u dzieci między 1. a 2. r.ż. Są to pojęcia dobra i zła, które kojarzą się w świadomości dziecka wyłącznie z jakimiś czynami. Zachowania dobre to te, które są nakazywane, zaś złe to te zakazywane przez dorosłych. Bardziej ogólne pojęcia dobra i zła pojawiają się dopiero w 4.–5. r.ż. Dziecko, przebywając w otoczeniu ludzi dorosłych, uczy się podstawowych ocen wartościujących. Zaczyna orientować się, że pewne zachowania są niedozwolone i karane, a inne – wymagane i nagradzane. Nie wie często, d...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI