Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

8 marca 2019

NR 45 (Marzec 2019)

Otwarte drzwi do przedszkolnego lasu

459

Scenariusz międzyprzedszkolnej imprezy integracyjnej

POLECAMY

 

Przebieg prezentacji

  • Powitanie

Kasztanek:     
Echo nam podpowiedziało, 
z różnych przedszkoli 
przybyło do nas dzieci niemało
.

Jarzębinka:     
Witamy Was serdecznie na leśnej polanie!
Witają Was Kasztanek i Jarzębinka!
Miło spotkać się z Wami. 
Przywitajmy się całuskami.

Zabawa integracyjna przy piosence Całuski (materiały Klanza)
Wesoło witamy wszystkich Was.
Radośnie śpiewamy cały czas.
Ciekawe, ciekawe, co robić będziemy,
Co dzisiaj, co dzisiaj dla Was szykujemy… RAZ, DWA, TRZY.
Całuski, całuski dzisiaj dla Was mamy…

Jarzębinka:   
Dzisiaj wielkie Święto Lasu mamy, 
w pary po kole się ustawiamy
i na spacerek wyruszamy.

Taniec integracyjny Bravado (materiały Klanza)
Idziemy dziś do lasu (3x, dzieci idą w parach po kole)
I rozglądamy się (dzieci przykładają dłoń do czoła i rozglądają się na boki)
Idziemy coraz szybciej (3x)
I uśmiechamy się.
Tu jest drzewo, tam jest drzewo, ile ich tu jest (dzieci wykonują gest ręką raz w prawą, raz w lewą stronę)
Tu jest drzewo, tam jest drzewo, pięknie w lesie jest.

  • Prezentacja grup

Kasztanek:     
W lesie rośnie wiele drzew, 
Na pewno dużo o nich wiesz.
 

Jarzębinka:     
Teraz nazwy ich poznamy,
Do prezentacji gości zapraszamy.

Każda grupa przedszkolna prezentuje okrzykiem, fragmentem wiersza lub piosenki wybrane leśne drzewo. Forma prezentacji jest dowolna.

Opowieść ruchowa „Jak powstał las?” – odzwierciedlenie ruchem tekstu opowiadania
Wyobraź sobie, że jesteś małym żołędziem, który jesienią spadł cichutko na ziemię. Zagłębił się w niej. „Jak tu zimno! Jak tu ciemno!” – pomyślał żołądź i skulił się jeszcze bardziej w sobie. Nagle poczuł, że zrobiło mu się bardzo, bardzo ciasno. „Muszę się trochę poruszać”. Zaczął się niecierpliwie wiercić. „Ojej, moja żołędziowa osłonka pękła. Muszę szybko z niej wyjść”. Wysunął się nieśmiało z ziemi. Rozejrzał się uważnie dookoła. Najpierw spojrzał w jedną stronę, potem w drugą. „Ojej, jak tu pięknie! Jak tu jasno! Jak tu ciepło! Ojej, co się ze mną dzieje?” Poczuł, że zaczął rosnąć. Najpierw urosły mu małe gałązki, potem większe. A mała łodyżka zmieniała się w coraz grubszy pień. Spojrzał w dół. Jego cienkie korzonki zmieniły się w grube korzenie. Dzięki nim stanął mocno na ziemi. Rozprostował duże gałązki, które poruszane przez wiatr wołały: „Jesteś już dużym drzewem! Jesteś już dużym drzewem! Jesteś już dużym drzewem!”. Rozejrzał się wokół. „Ile tu drzew? Nie jestem sam! Jesteśmy lasem”.

  • Spotkanie z leśnikiem

Kasztanek:     
Ktoś się do nas z lasu zbliża.
To nasz wyjątkowy gość. 
I niesie ze sobą coś. 

Rozmowa z leśnikiem na podstawie przygotowanych pytań:

  • Dlaczego obchodzimy Święto Lasu?
  • Co nam daje las?
  • Co to znaczy być przyjacielem lasu?

Zagadki od leśnika. Leśnik z koszyka wyjmuje zagadki zapisane na zielonych listkach. Rozwiązanie zagadki kończy się zabawą.

  • Jaki jest ulubiony kolor lasu? (zielony) 
    Zabawa: „Grasz w zielone – GRAM, masz zielone MAM” – uczestnicy dotykają czegoś w kolorze zielonym. 
  • Co to za kłujący zwierz? Pewnie dużo o nim wiesz. (jeż)
    Zabawa naśladowcza do piosenki:     
    Idzie, idzie jeż. Ten kłujący zwierz. 
    Nóżkami tup, tup. I pod listek siup. 

 

  • Jakie odgłosy wydaje sowa?
    Zabawa dźwiękonaśladowcza: każda grupa naśladuje odgłosy sowy. Dyrygujemy sowią orkiestrą. 

Leśna karuzela – działania w grupach na wyznaczonych stanowiskach znajdujących się w leśnym ogrodzie przedszkolnym. Grupy przechodzą do poszczególnych stanowisk, po drodze wykonują zadania związane z tematyką leśną. Czas przeznaczony dla grup na każdym ze stanowisk wynosi maksymalnie 10 minut. 

Kasztanek:     
A teraz leśną karuzelę w ruch puszczamy 
i na leśne stanowiska Was zapraszamy.

Jarzębinka:    
Kartę leśnej karuzeli każdej grupie wręczymy, 
żebyście w naszym lesie się nie pogubili.

Stanowisko 1. ODGŁOSY LASU

  • Na gałęziach drzew w wyznaczonym miejscu zawieszone są ilustracje leśnych ptaków (dzięcioł, sowa, kukułka, sikorka, sójka). Dzieci wsłuchują się w nagrane odgłosy, a następnie ustawiają się pod ilustracją, na której znajduje się ptak, którego głos rozpoznały. 

Stanowisko 2. PRZYSMAKI WIEWIÓRKI 

  • Wiewiórka pochowała swoje ulubione przysmaki pod drzewami. Niestety zapomniała, gdzie je ukryła. Zadaniem dzieci jest odnalezienie pozostawionych przysmaków (kolorowe piłeczki) i włożenie ich do odpowiednich koszy.

Stanowisko 3. LEŚNE PRZESZKODY

  • Zadaniem dzieci jest przejście po leśnej ścieżce zdrowia obejmującej np.: slalom między drzewami, przejście po zwalonym pniu, skok przez pień, przejście pod krzakiem trzmieliny bez potrącenia gałązek. 

Stanowisko 4. PYTANIA DO EKSPERTA

  • Przy tym stanowisku dzieci spotykają się z leśnikiem. Prowadzą rozmowę na podstawie samodzielnie sformułowanych pytań. Na stanowisku eksperckim mogą znaleźć się pomoce przyniesione przez leśnika, prowokujące dzieci do zadawania pytań lub ilustrujące odpowiedzi na zadane pytania.

Stanowisko 5. ZABAWY BADAWCZE

  • Dzieci ustawiają się przy wybranym drzewie i badają je wszystkimi zmysłami. Podążają za poleceniami prowadzącego. 
  • Jaka jest moja kora? – Dzieci dotykają kory drzew palcami, całą dłonią, policzkiem.
  • Co mówi drzewo? – Dzieci przykładają ucho...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy