Dołącz do czytelników
Brak wyników

Współpraca z rodzicami

21 listopada 2017

NR 29 (Wrzesień 2017)

Oczekiwania rodziców wobec przedszkola

0 107

Oczekiwania to taka „lista życzeń”, które rodzice mają względem placówki, organizacji opieki i wychowania dzieci. Zadaniem placówki nie jest bezwzględna realizacja wszystkich oczekiwań (warto o tym pamiętać i podkreślać to w rozmowie z rodzicami), natomiast niezmiernie ważne jest, aby te oczekiwania poznać. Z jednej strony daje to rodzicom poczucie ważności i współuczestnictwa w życiu przedszkola, z drugiej – wskazuje placówce kierunki, w których może podążać.

Przedszkolak funkcjonuje w systemie, który tworzą dom (środowisko rodzinne) oraz placówka przedszkolna. Im lepiej wszystkie elementy tego systemu współpracują ze sobą, tym ich działania będą skuteczniejsze. Wiedza zdobyta podczas prowadzenia licznych warsztatów pozwala dookreślić, jakie są potrzeby rodziców dzieci w wieku przedszkolnym w stosunku do placówki.

Jak poznać oczekiwania rodziców? 

Jednym z podstawowych elementów w komunikacji pomiędzy przedszkolem a rodzicami jest kwestia oczekiwań – 
czyli próba odpowiedzi na pytania: Czego ja, jako rodzic oczekuję od placówki? oraz Czego ja, jako wychowawca oczekuję 
od rodziców przedszkolaka? Warto usystematyzować oczekiwania rodziców względem wychowawców i placówki. 

Jak pozyskiwać wiedzę na temat oczekiwań rodziców? 

Sposóbów na gromadzenie informacji o oczekiwaniach rodziców może być wiele. Spotkania – czy to warsztatowe, czy zwykłe informacyjne – to jedna metoda. Można też korzystać z metod typu „papier + ołówek” (w formie analogowej, np. tradycyjne ankiety rozdawane rodzicom, lub elektronicznej – ankiety mailowe, umieszczane na stronach internetowych itp.). Kolejną metodą jest rozmowa, czyli słuchanie tego, co rodzice mówią w czasie indywidualnych spotkań z nauczycielami i dyrekcją – oraz spisywanie ich oczekiwań. Dochodzą też formy impulsowe, czyli tradycyjna skrzynka, gdzie anonimowo rodzice mają szansę zgłaszać swoje oczekiwania. 

 

Drogi Rodzicu! Czego od nas oczekujesz?

Przedszkole to miejsce, gdzie Twoje dziecko spędza do połowy swojego czasu. To dużo. Nie mamy możliwości, 
aby wyręczyć Cię w wychowaniu i dbaniu o rozwój Twojego dziecka, ale możemy Ci w tym pomóc. 
W tym celu to my potrzebujemy Twojego zaangażowania. 
Zastanów się i odpowiedz:
Czego oczekujesz od naszego przedszkola? 
Co możemy zrobić, aby Twoje dziecko czuło się tu komfortowo?
Jak powinna wyglądać nasza współpraca? Co Ty możesz nam zaoferować, a czego oczekujesz od nas?
Jakie umiejętności możemy kształtować u Twojego dziecka? 
Co jest dla Ciebie szczególnie ważne w jego rozwoju?
Zastanów się i wyraź swoją opinię.
Pamiętaj, że nie możemy obiecać, iż spełnimy wszystkie Twoje oczekiwania, ale bądź pewien, że uważnie je
przeanalizujemy i dołożymy wszelkich starań, aby przynajmniej część z nich wprowadzić w życie.


Na pytanie czego oczekujesz od przedszkola? trudno uzyskać konkretne odpowiedzi, niebędące prostym powtarzaniem popularnych sloganów. Dlatego przed rozdaniem ankiet warto przybliżyć rodzicom temat oczekiwań, nieco go oswoić. Jeśli nie w formie spotkania, to choćby w postaci krótkiego ogłoszenia (przykładowa treść znajduje się w ramce wyżej).

Zebrany materiał będzie stanowił podstawę do dalszej pracy, czyli konkretyzacji, tj. próby odpowiedzi na pytanie: 
Co rodzic rozumie pod każdym z określeń? Przyjrzyjmy się np. wyrażeniu „odpowiednia dieta”. Odpowiednia, czyli jaka? Dostosowana do alergii, bez cukru, wegetariańska, z niskoprzetworzonych produktów? Ta kwestia wymaga doprecyzowania, ponieważ oczekiwania zwykle formułowane są dość ogólnikowo. Może to prowadzić do późniejszych nieporozumień i generować trudności komunikacyjne. Doprecyzowywanie pomysłów jest zatem niezwykle ważne!

Po doprecyzowaniu następuje etap selekcji, czyli wybrania tych pomysłów czy życzeń, które mają szansę być zrealizowane w konkretnym przedszkolu, w odniesieniu do konkretnego dziecka, w określonym zespole itp. 

Po wybraniu pomysłów należy je zoperacjonalizować, czyli określić, w jaki sposób (jak, przy użyciu jakich środków, czyimi rękami, kiedy) kolejne oczekiwania mogą być realizowane na terenie danego przedszkola. 

Następnie warto utworzyć plan wprowadzania zmian w przedszkolu (podobnie jak tworzy się plan pracy przedszkola czy plan rozwoju zawodowego nauczyciela). Warto ustalić, kto i jakimi obszarami będzie się zajmował. Niezwykle istotne jest spisanie planowanych zmian, wraz z odpowiedzialnymi osobami, terminami, a także ustalenie metod, jakimi te zmiany będą wprowadzane. Czasami potrzebne będzie tylko wydanie zarządzenia dyrektora, w innym przypadku może się okazać, że zespołowi brak jest umiejętności, aby wprowadzić konkretne oczekiwanie rodziców w życie, i niezbędne będzie dodatkowe szkolenie. 

Można też zadziałać inaczej – w momencie dokonywania selekcji oczekiwań wybrać te, które są możliwe do wprowadzania od razu, przy użyciu dostępnych sił i środków. Dzięki takiemu podejściu przedszkole optymalizuje wykorzystanie swoich kadr i zasobów. Przykładowo, wśród oczekiwań rodziców pojawiał się postulat indywidual...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy