„Sytuacje trudne” w relacjach z rodzicami

– jak sobie radzić w wymagających momentach i efektywnie współpracować

Edukacja przedszkolna

Przedszkole to miejsce niezliczonych sytuacji wychowawczych, niemniej to właśnie te „trudne” są najczęściej przyczyną obaw, rozterek, a niekiedy mogą prowadzić nawet do poczucia powątpiewania w swoje umiejętności i kompetencje pedagogiczne. Co robić, aby wyjść z każdej sytuacji obronną ręką?

Jak zareagować na takie zachowanie? Co powiedzieć rodzicom? Czego nie mówić rodzicom? I co teraz? Chyba nie dam rady? To tylko przykładowe zwroty, po których możemy poznać, że mamy do czynienia z trudną sytuacją wychowawczą. Czy można przewidzieć „sytuacje trudne”? Z pewnością nie wszystkie, ale zdecydowanie można poszerzyć swoją wiedzę o kilka wskazówek, jak z nimi skutecznie postępować!

POLECAMY

Wskazówka 1.

Odpowiednie podejście do „sytuacji trudnych”
Pamiętaj, że „trudne sytuacje wychowawcze” były, są i będą występować zawsze w pracy pedagogicznej. Powodów tego stanu rzeczy można upatrywać w bardzo wielu kwestiach, np. dynamice rozwoju dzieci, podstawach funkcjonowania społecznego, dominujących normach czy wartościach, psychologii relacji międzyludzkich, tempie życia itd. Trudne sytuacje wychowawcze nie stanowią więc o posiadanych kompetencjach czy też ich braku, lecz są jednymi z możliwych „przedszkolnych scenariuszy”. Podejście pedagoga do „trudnych sytuacji” ma dość duże znaczenie. Akceptacja faktu, że mogą one wystąpić, sprawia, że można się do nich skutecznie przygotować. Myślenie zgodne ze schematem „trudne sytuacje występują jedynie u mało doświadczonych lub niekompe...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI