Dołącz do czytelników
Brak wyników

Współpraca z rodzicami

10 września 2018

NR 39 (Wrzesień 2018)

„Sytuacje trudne” w relacjach z rodzicami
– jak sobie radzić w wymagających momentach i efektywnie współpracować

0 314

Przedszkole to miejsce niezliczonych sytuacji wychowawczych, niemniej to właśnie te „trudne” są najczęściej przyczyną obaw, rozterek, a niekiedy mogą prowadzić nawet do poczucia powątpiewania w swoje umiejętności i kompetencje pedagogiczne. Co robić, aby wyjść z każdej sytuacji obronną ręką?

Jak zareagować na takie zachowanie? Co powiedzieć rodzicom? Czego nie mówić rodzicom? I co teraz? Chyba nie dam rady? To tylko przykładowe zwroty, po których możemy poznać, że mamy do czynienia z trudną sytuacją wychowawczą. Czy można przewidzieć „sytuacje trudne”? Z pewnością nie wszystkie, ale zdecydowanie można poszerzyć swoją wiedzę o kilka wskazówek, jak z nimi skutecznie postępować!

Wskazówka 1.

Odpowiednie podejście do „sytuacji trudnych”
Pamiętaj, że „trudne sytuacje wychowawcze” były, są i będą występować zawsze w pracy pedagogicznej. Powodów tego stanu rzeczy można upatrywać w bardzo wielu kwestiach, np. dynamice rozwoju dzieci, podstawach funkcjonowania społecznego, dominujących normach czy wartościach, psychologii relacji międzyludzkich, tempie życia itd. Trudne sytuacje wychowawcze nie stanowią więc o posiadanych kompetencjach czy też ich braku, lecz są jednymi z możliwych „przedszkolnych scenariuszy”. Podejście pedagoga do „trudnych sytuacji” ma dość duże znaczenie. Akceptacja faktu, że mogą one wystąpić, sprawia, że można się do nich skutecznie przygotować. Myślenie zgodne ze schematem „trudne sytuacje występują jedynie u mało doświadczonych lub niekompetentnych nauczycieli” sprawia, że nie tylko się do nich w pełni nie przygotujemy, lecz także ich ewentualne wystąpienie stanie się źródłem frustracji i poczucia niepewności w stosunku do swoich umiejętności. Co więcej, to właśnie rozwiązywanie sytuacji, które najczęściej są definiowane jako z początku „trudne”, daje najwięcej satysfakcji i spełnienia w zawodzie.

Wskazówka 2.

Planuj–działaj–weryfikuj–ucz się
Każda sytuacja trudna to wysiłek zarówno poznawczy (intensyfikuje i skupia na sobie procesy poznawcze – uwagę, koncentrację, myśli, nawet gdy nie jesteśmy już w przedszkolnych salach na głównej trudności), jak i zadaniowy (bo wymaga podjęcia interwencji, konkretnego działania). Aby usprawnić reakcje na różnorodne trudne sytuacje, warto przyjrzeć się poniższemu czterostopniowemu procesowi reagowania:

  1. PLANUJ. Bywają sytuacje, które wymagają natychmiastowego działania, ale w bardziej złożonych problemach warto rozpocząć reakcję nie od podjęcia interwencji, lecz od dodatkowej refleksji nad jej efektywnym zaplanowaniem. W planowaniu działania bardzo pomocne jest już zdobyte doświadczenie, a także wiedza specjalistyczna z książek, szkoleń, dostępnych webinariów czy też konsultacja z innymi pedagogami (np. z placówki, z forum internetowego, z tematycznych grup w mediach społecznościowych).
  2. DZIAŁAJ. Działanie w sytuacjach trudnych wymaga pewności swoich kompetencji, cierpliwości oraz wytrwałości w podjętej interwencji. Warto także pamiętać o wspólnej intencji, jaka łączy pedagogów i rodziców/opiekunów, czyli jak najlepszy rozwój dziecka, i tym samym starannie dbać o współpracę w tym zakresie. Połączone siły wychowawcy i rodzica nie tylko podnoszą szanse na skuteczność podjętych działań, lecz także sprawiają, że zmiany zachodzą w szybszym tempie. 
  3. WERYFIKUJ. Nawet najlepszy plan interwencji nie gwarantuje pełnej skuteczności. Warto więc zastanowić się, jakie pierwsze zmiany będą świadczyły o tym, że działanie zmierza w pożądanym kierunku.
  4. UCZ SIĘ. Z każdej trudnej sytuacji można się bardzo wiele nauczyć nie tylko o sposobie postępowania, lecz także o sobie w roli nauczyciela. Po zakończonej interwencji warto zadać sobie pytania: Jak oceniam swoją pracę? Czy zrobiłabym coś inaczej? Czy jestem zadowolona ze swojej postawy? Planu? Działania? Te pytania, zadane sobie w milczeniu, wskażą na te obszary, w których można rozwinąć swoje umiejętności. Jeśli już znalazłaś takie kompetencje, które można podwyższyć, warto jak najszybciej przeczytać książkę, zapisać się na warsztat/kurs z tego zakresu, tak by motywacja do działania, którą odczuwasz zaraz po refleksji, wciąż pozostała wysoka. Dzięki temu Twoja nauka będzie efektywniejsza i szybsza!

Wskazówka 3.

Efektywna współpraca z rodzicami
Chyba wszyscy nauczyciele chcieliby tworzyć i utrzymywać pozytywne relacje z opiekunami swoich podopiecznych. Pozostaje jednak pytanie, w jaki sposób tego dokonać? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale są pewne czynniki, które mogą taką współpracę odpowiednio stymulować do rozwoju. Przede wszystkim w sytuacjach trudnych, w których niezbędna jest rozmowa z opiekunami, należy odpowiednio zorganizować spotkanie. Zadbać o miejsce (wybrać na rozmowę pomieszczenie, które sprzyjać będzie naturalnej i komfortowej wymianie zdań i gwarantować dyskrecję oraz poczucie bezpieczeństwa) i czas (wybrać taki dzień oraz porę na spotkanie, gdzie zarówno rodzice, jak i nauczyciel będą mieli możliwość koncentracji na temacie rozmowy, np. zbyt wczesna pora na spotkanie może sprawić, że rodzice będą  się np. spieszyć do pracy i wszelkie wątki rozmowy nie będą miały możliwości naturalnego rozwoju lub zbyt późna pora na spotkanie może doprowadzić do tego, że zmęczony pedagog nie będzie w stanie wykazać się cierpliwością i opanowaniem). Gdy już czas i miejsce są zagwarantowane, warto odpowiednio przygotować się do rozmowy, spisując na kartce wszystkie wątki, jaki...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy