Dołącz do czytelników
Brak wyników

Współpraca z rodzicami

10 września 2018

NR 39 (Wrzesień 2018)

„Sytuacje trudne” w relacjach z rodzicami
– jak sobie radzić w wymagających momentach i efektywnie współpracować

0 50

Przedszkole to miejsce niezliczonych sytuacji wychowawczych, niemniej to właśnie te „trudne” są najczęściej przyczyną obaw, rozterek, a niekiedy mogą prowadzić nawet do poczucia powątpiewania w swoje umiejętności i kompetencje pedagogiczne. Co robić, aby wyjść z każdej sytuacji obronną ręką?

Jak zareagować na takie zachowanie? Co powiedzieć rodzicom? Czego nie mówić rodzicom? I co teraz? Chyba nie dam rady? To tylko przykładowe zwroty, po których możemy poznać, że mamy do czynienia z trudną sytuacją wychowawczą. Czy można przewidzieć „sytuacje trudne”? Z pewnością nie wszystkie, ale zdecydowanie można poszerzyć swoją wiedzę o kilka wskazówek, jak z nimi skutecznie postępować!

Wskazówka 1.

Odpowiednie podejście do „sytuacji trudnych”
Pamiętaj, że „trudne sytuacje wychowawcze” były, są i będą występować zawsze w pracy pedagogicznej. Powodów tego stanu rzeczy można upatrywać w bardzo wielu kwestiach, np. dynamice rozwoju dzieci, podstawach funkcjonowania społecznego, dominujących normach czy wartościach, psychologii relacji międzyludzkich, tempie życia itd. Trudne sytuacje wychowawcze nie stanowią więc o posiadanych kompetencjach czy też ich braku, lecz są jednymi z możliwych „przedszkolnych scenariuszy”. Podejście pedagoga do „trudnych sytuacji” ma dość duże znaczenie. Akceptacja faktu, że mogą one wystąpić, sprawia, że można się do nich skutecznie przygotować. Myślenie zgodne ze schematem „trudne sytuacje występują jedynie u mało doświadczonych lub niekompetentnych nauczycieli” sprawia, że nie tylko się do nich w pełni nie przygotujemy, lecz także ich ewentualne wystąpienie stanie się źródłem frustracji i poczucia niepewności w stosunku do swoich umiejętności. Co więcej, to właśnie rozwiązywanie sytuacji, które najczęściej są definiowane jako z początku „trudne”, daje najwięcej satysfakcji i spełnienia w zawodzie.

Wskazówka 2.

Planuj–działaj–weryfikuj–ucz się
Każda sytuacja trudna to wysiłek zarówno poznawczy (intensyfikuje i skupia na sobie procesy poznawcze – uwagę, koncentrację, myśli, nawet gdy nie jesteśmy już w przedszkolnych salach na głównej trudności), jak i zadaniowy (bo wymaga podjęcia interwencji, konkretnego działania). Aby usprawnić reakcje na różnorodne trudne sytuacje, warto przyjrzeć się poniższemu czterostopniowemu procesowi reagowania:

  1. PLANUJ. Bywają sytuacje, które wymagają natychmiastowego działania, ale w bardziej złożonych problemach warto rozpocząć reakcję nie od podjęcia interwencji, lecz od dodatkowej refleksji nad jej efektywnym zaplanowaniem. W planowaniu działania bardzo pomocne jest już zdobyte doświadczenie, a także wiedza specjalistyczna z książek, szkoleń, dostępnych webinariów czy też konsultacja z innymi pedagogami (np. z placówki, z forum internetowego, z tematycznych grup w mediach społecznościowych).
  2. DZIAŁAJ. Działanie w sytuacjach trudnych wymaga pewności swoich kompetencji, cierpliwości oraz wytrwałości w podjętej interwencji. Warto także pamiętać o wspólnej intencji, jaka łączy pedagogów i rodziców/opiekunów, czyli jak najlepszy rozwój dziecka, i tym samym starannie dbać o współpracę w tym zakresie. Połączone siły wychowawcy i rodzica nie tylko podnoszą szanse na skuteczność podjętych działań, lecz także sprawiają, że zmiany zachodzą w szybszym tempie. 
  3. WERYFIKUJ. Nawet najlepszy plan interwencji nie gwarantuje pełnej skuteczności....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy