Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru , Otwarty dostęp

3 września 2019

NR 49 (Wrzesień 2019)

Jak zbudować skuteczną współpracę z rodzicami przedszkolaka?

0 304

Właśnie rozpoczyna się kolejny rok „wielkiej przedszkolnej przygody”. Rodzice z równym przejęciem i ekscytacją co dzieci wkraczają w świat przedszkola. Są zaciekawieni, przejęci, a niekiedy także mają poczucie niepewności, co to nowe miejsce może im przynieść. Każda przedszkolna opowieść ma trzech głównych bohaterów: dzieci, nauczyciela i właśnie rodziców.

Każdy pedagog z pewnością się zgodzi, że najlepsze sytuacje wychowawcze zakładają aktywne uczestnictwo opiekunów w życiu przedszkolnym oraz ich pełne zaangażowanie, wsparcie i pozytywną komunikację z przedstawicielami placówki. Wciąż otwarte pozostaje jednak pytanie, w jaki sposób doprowadzić do takiej relacji oraz jak ją skutecznie rozwijać. Czy istnieje w ogóle przepis na efektywną współpracę z rodzicami? Zobaczmy!

Przepis, recepta, a może to tylko kwestia składników?


W każdym przepisie liczą się nie tylko proporcje, lecz także jakość wykorzystywanych składników.

Każda relacja z drugim człowiekiem jest nacechowana indywidualnym, unikatowym pierwiastkiem. Bardzo trudno o uogólnienia i generalizację wniosków na tym polu, a jeśli są już one prowadzone, robi się to z dość dużą ostrożnością. Tym samym nie istnieje jeden główny przepis, który może zostać zastosowany w każdych warunkach, i który poprowadzić zawsze do jednego celu. Z pewnością jednak możemy wymienić składniki, które warto zawrzeć. 


Uwaga na pierwszy składnik!


Dokładnie: UWAGA! Dlatego uwaga, bo bez tego bazowego składnika nie uda nam się zbudować efektywnej komunikacji na linii nauczyciel–rodzic. Tym podstawowym składnikiem jest odpowiednie nastawienie. Większość nauczycieli ma już pewne doświadczenia lub przekonania na temat postawy, zachowania się opiekunów czy ogólnie współpracy z rodzicami. Tymczasem, jak już zostało podkreślone na początku, każda relacja jest inna, a więc może mieć inne zasoby i inne ograniczenia. Można powiedzieć, że jeśli wcześniejsze doświadczenie ze współpracy z rodzicami jest kojarzone dość pozytywnie, może stanowić cenne wsparcie dla budowania nowej relacji z opiekunami, ale nie będzie jednoznacznie gwarantować kolejnego powodzenia. Znacznie gorzej, jeśli wcześniejszych doświadczeń nie można nazwać korzystnymi. Negatywne wspomnienia, przekonania naznaczone negatywnymi skojarzeniami i emocjami mogą znacznie utrudnić skuteczną współpracę z rodzicami, a nawet całkowicie ją uniemożliwić w myśl przekonania: „po co się starać, przecież jacy są dziś rodzice, to wszyscy wiemy, szkoda na to czasu”. W jaki więc sposób stworzyć lub zmienić swoje nastawienie? Przede wszystkim warto skupić się na głównym zagadnieniu, czyli współpracy. Pielęgnowanie np. personalnych urazów, wspomnień w odniesieniu do konkretnych osób może okazać się zarówno nieprzyjemne, jak i ograniczające. Każdy rodzic, który pozostawia swoje dziecko w przedszkolu, pragnie zabezpieczyć mu jak najlepsze drogi do rozwoju i nauki. Najlepsze „drogi edukacyjne” zna nauczyciel, który jest niekwestionowanym specjalistą. Rodzice zdają sobie z tego sprawę i dlatego z tak dużą uważnością śledzą dobór kadry, wyposażenie placówki oraz dobór materiałów dydaktycznych. Krótko mówiąc, można wyjątkowo pokusić się o pewne uogólnienie i powiedzieć, że każdy rodzic, który posyła swoje dziecko do placówki, ufa nauczycielowi i zawierza jego profesjonalnym umiejętnościom. Tym samym każdy rodzic pragnie nawiązać pozytywną komunikację z nauczycielem, bo zdaje sobie sprawę, że chodzi tu o dobro jego pociechy. 

Może w Państwa myślach pojawiło się pewne zwątpienie, niedowierzanie lub nawet przekonanie: „Acha, akurat!”. Jestem tego świadoma i powiem, że to nawet naturalne, jeśli coś takiego miało właśnie miejsce. Jest to wynik naszych przekonań i wcześniejszych doświadczeń, a one tak łatwo nie chcą dać o sobie zapomnieć. Niestety, nie możemy wymazać ich za pomocą magicznej gumki do ścierania, ale możemy spróbować ich celowo uniknąć i założyć, że w tym roku przedszkolnym mam grupę wyjątkowych i wspaniałych dzieci oraz grupę wyjątkowych i wspaniałych rodziców. Nastawienie do budowania efektywnej komunikacji i współpracy, które jest do tego nacechowane entuzjazmem i pozytywnym przekonaniem, zdecydowanie ułatwia nawiązywanie kontaktu z opiekunami. 

 

Drugi składnik to odpowiednia organizacja


Przemyślane formy i sposoby kontaktu z rodzicami to doskonały plan, który może oszczędzić czas i zadbać o systematyczność i jakość relacji. Co więcej, praca nauczyciela przedszkola skupia się przede wszystkim na rozwoju dziecka. Jest to absorbujące i wymagające zadanie, a gdy tylko dochodzą sprawy administracyjne, które należy wykonać, doba niekiedy może wydawać się zbyt krótka. W tym wypadku odpowiednio przygotowany i zaprojektowany plan częstości i rodzaju kontaktów z rodzicami może oszczędzić naprawdę dużo czasu i stać się prawdziwym atutem w codziennej pracy. Z tego też powodu wrzesień i październik to najlepszy okres na jego przygotowanie. Poniżej kilka pomysłów na formy kontaktów, które możesz wykorzystać i zaplanować już dziś!

 

Kącik dla rodziców


To miejsce typu gablota lub tablica, w którym każdy rodzic szybko i z łatwością może przeczytać najpilniejsze informacje np. dotyczące jadłospisu czy planowanych wydarzeń, a także przestrzeń, w której może znaleźć interesujące materiały czy artykuły. Niektórzy rodzice poszukują informacji o sprawach bieżących, ale podczas dłuższego oczekiwania np. na wyjście dziecka z sali czy też przebranie można wykorzystać nadarzającą się okazję i przeczytać ciekawe informacje. Istotne, aby artykuły czy broszury były cyklicznie zmieniane i np. opatrzone stosownym komentarzem napisanym odręcznie lub za pomocą komputera, np. „Pani Agnieszka z Grupy Sówek poleca...” albo „Drogi Rodzicu, czy wiesz, jak zachęcić swojego szkraba do czytania?”. Ten sposób podawania informacji na gazetce sprawia, że są one przedstawiane w bardziej bezpośredniej formie i zdecydowanie bardziej zachęcają, aby na nie zerknąć. Na takiej tablicy warto także umieścić wszystkie informacje o placówce. I tutaj, jeśli placówka funkcjonuje także w świecie on-line, warto zaprezentować stronę główną na Facebooku czy Instagramie – z dopiskiem: „Zapraszamy do kontaktu”. Współcześnie coraz bardziej popularne staje się prowadzenie stron instytucji w różnych portalach społecznościowych. To oczywiście bardzo ważna decyzja, czy i w jaki sposób placówka będzie upubliczniać wiadomości o swoim funkcjonowaniu. Warto jednak pamiętać, że świat wirtualny stwarza szereg różnych możliwości, w tym bezpośredniej komunikacji, które także można skutecznie wykorzystać do budowania współpracy, wymiany informacji, publikowania ciekawych i wartościowych treści pedagogicznych.

 

Pudełko pytań


Rodzice oraz opiekunowie mają szereg pytań dotyczących nie tylko funkcjonowania przedszkola, lecz także rozwoju swoich szkrabów. Niektóre pytania wymagają odwagi, aby je zadać, a jeszcze inne mogą zdawać s...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy