W związku z nowymi propozycjami zmianie musi ulec podstawa programowa – zarówno ta dla wychowania przedszkolnego, jak i ta obowiązująca w edukacji wczesnoszkolnej. Projekty nowych podstaw dostępne są m.in. na stronie www Ministerstwa Edukacji Narodowej. W momencie przygotowywania tego materiału, mówimy ciągle o planowanych zmianach.
POLECAMY
Nowelizacja Ustawy o systemie oświaty – czyli co wiemy na pewno
Zmiana podstawy programowej jest konsekwencją nowelizacji Ustawy o systemie oświaty. 29 grudnia 2015 r. Parlament Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 35).
Najważniejsze zmiany dotyczą:
- wprowadzenia obowiązku szkolnego dziecka od 7. r.ż.,
- prawa do rozpoczęcia edukacji szkolnej dziecka od 6. r.ż.
Warunkiem jest korzystanie z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym ten rok szkolny, w którym dziecko ma rozpocząć naukę w klasie pierwszej. Jeśli dziecko nie chodziło do przedszkola – może zostać zapisane do szkoły pod warunkiem uzyskania opinii o gotowości do rozpoczęcia nauki w szkole wydanej przez publiczną lub niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
- wprowadzenia obowiązku przedszkolnego dla dziecka 6-letniego
Ta zmiana najsilniej dotknie placówki przedszkolne. Sześciolatki będą mogły realizować w przedszkolu roczne „przygotowanie” do szkoły. W projekcie nowej podstawy programowej nauczania przedszkolnego będą zawarte treści i umiejętności, które sześciolatek powinien przyswoić w przedszkolu – w tym kształtowanie umiejętności czytania, pisania i liczenia (więcej o nowej podstawie programowej – niżej). Nowa „zerówka” właściwie przypomina dawną pierwszą klasę – przejście między nimi (zgodnie z intencją ustawodawcy) powinno przebiec bardzo płynnie.
- prawa dziecka w wieku od 3. do 5. r.ż. do korzystania z wychowania przedszkolnego
„Prawo” nie oznacza...