Dołącz do czytelników
Brak wyników

Narysuj mi muzykę
Gry i zabawy dla dzieci w każdym wieku

Artykuły z czasopisma | 10 listopada 2017 | NR 18
375

Podstawa programowa zakłada wdrażanie dzieci do świata kultury i sztuki, a w tym mieści się także wychowanie muzyczne. Chciałabym zaproponować czytelnikom zestaw zabaw z wykorzystaniem muzyki, których celem byłoby m.in.:

  • ukształtowanie wrażliwości na dźwięki, 
  • rozwój analizatora słuchowego, 
  • pobudzenie wyobraźni,
  • usprawnianie motoryki dużej i małej,
  • wzbogacenie słownictwa oraz wzmocnienie umiejętności wypowiadania się,
  • integracja grupy,
  • kształtowanie samoświadomości w zakresie własnego ciała oraz tego, co lubię (czego nie lubię), co mi się podoba (nie podoba).

Zajęcia muzyczno-plastyczne 

■    Narysuj mi muzykę – dzieci leżą na podłodze na dużych arkuszach papieru (ważne, żeby mogły swobodnie poruszać rękami). W rękach trzymają kredki (w obu dłoniach). Na początku leżą i tylko słuchają muzyki, po pewnym czasie nauczycielka zachęca dzieci do wykonywania ruchów rękami tak, by powstał jakiś obraz (oczywiście, nie ma być to obraz realistyczny, dzieci po prostu mają swobodnie poruszać dłońmi z kredkami lub całymi rękami). Na koniec oglądamy kolorowe dzieła dzieci. Ćwiczenie można wykonać z dziećmi w każdym wieku – wystarczy, że będą umiały trzymać kredkę. Oczywiście, dzieci młodsze rysują krócej, zgodnie z ich możliwościami. 
■    Ilustracja do muzyki – jest to zadanie raczej dla starszych dzieci. Nauczycielka odtwarza dzieciom fragment muzyczny, najlepiej barwny (np. z Czterech pór roku Antonia Vivaldiego lub fragmenty z Jeziora łabędziego Piotra Czajkowskiego). Dzieci najpierw słuchają muzyki, a potem próbują stworzyć ilustrację do niej. Rysowanie warto poprzedzić rozmową o tym, jakie skojarzenia wzbudziła w dzieciach muzyka. 
■    Muzyczne koła – dzieci stoją przed dużymi arkuszami papieru zawieszonymi na ścianie. W rękach trzymają kredki (najlepiej świecowe, grube) i wykonują koliste ruchy rękami w rytm muzyki. Gdy muzyka jest powolna, rysują duże koła, powoli wykonując ruchy, kiedy muzyka przyspiesza, ruchy ręką także przyspieszają, więc koła robią się coraz mniejsze. Po zakończeniu ćwiczenia – wspólne oglądanie powstałych obrazków. Mniejszym dzieciom można zaproponować kredę, którą łatwo schwytać. 
■    Muzyczne plamy – tak jak w poprzednim ćwiczeniu dzieci stoją przed zawieszonymi na ścianie arkuszami papieru. Przed nimi na stolikach stoją miski z farbami do malowania palcami. Dzieci maczają w miskach dłonie (na początku mogą być to tylko palce, potem całe dłonie) i malują palcami (dłońmi) w rytm muzyki. Jeśli mamy taką możliwość, można także zaproponować maluchom malowanie stopami, ale wtedy warto zrobić to na dworze, żeby nie zabrudzić podłogi w sali. 

Zajęcia muzyczno-ruchowe

■    Taniec kwiatów – dzieci chwytają w ręce kolorowe kwiaty (można wykorzystać gotowe filcowe kwiaty lub wyciąć je 
z kolorowego brystolu i zrobić np. opaski na głowę). Dzieci jako kwiaty tańczą w rytm melodii. Do tych zajęć warto wykorzystać zarówno utwory spokojne, jak i skoczne, tak by dzieci mogły wykonywać różnego rodzaju ruchy. 
■    Dźwięki przyrody – dzieci słuchają nagranych dźwięków przyrody, np. szumu deszczu, wiatru, brzęczenia pszczół, ćwierkania ptaków. Najpierw odgadują, co wydaje taki dźwięk (co to jest), następnie wykonują różne gesty (np. latają jak pszczoły, kołyszą się na wietrze, falują jak morskie fale). 
W przypadku młodszych dzieci warto pokazać im wcześniej, jak mają się ruszać, dzieci starsze (już od 4. r.ż.) mogą same wymyślać konkretne ruchy lub gesty. 
■    Taniec ze wstążką – dzieci wykonują taniec ze wstążką do muzyki. Można im wcześniej pokazać taki taniec w wykonaniu specjalisty. Ważne, by dzieci dokładnie wykonywały ruchy ręką (w tym ruchy nadgarstka). 
■    Figurki – znana wszystkim zabawa w figurki. Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki. Gdy muzyka przestanie grać, zastygają jak figurki. Potem następuje zmiana kierunku i kolejne zastygnięcie. W zabawie można wykorzystać np. dwa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy