Dołącz do czytelników
Brak wyników

Narysuj mi muzykę
Gry i zabawy dla dzieci w każdym wieku

Artykuły z czasopisma | 10 listopada 2017 | NR 18
91

Podstawa programowa zakłada wdrażanie dzieci do świata kultury i sztuki, a w tym mieści się także wychowanie muzyczne. Chciałabym zaproponować czytelnikom zestaw zabaw z wykorzystaniem muzyki, których celem byłoby m.in.:

  • ukształtowanie wrażliwości na dźwięki, 
  • rozwój analizatora słuchowego, 
  • pobudzenie wyobraźni,
  • usprawnianie motoryki dużej i małej,
  • wzbogacenie słownictwa oraz wzmocnienie umiejętności wypowiadania się,
  • integracja grupy,
  • kształtowanie samoświadomości w zakresie własnego ciała oraz tego, co lubię (czego nie lubię), co mi się podoba (nie podoba).

Zajęcia muzyczno-plastyczne 

■    Narysuj mi muzykę – dzieci leżą na podłodze na dużych arkuszach papieru (ważne, żeby mogły swobodnie poruszać rękami). W rękach trzymają kredki (w obu dłoniach). Na początku leżą i tylko słuchają muzyki, po pewnym czasie nauczycielka zachęca dzieci do wykonywania ruchów rękami tak, by powstał jakiś obraz (oczywiście, nie ma być to obraz realistyczny, dzieci po prostu mają swobodnie poruszać dłońmi z kredkami lub całymi rękami). Na koniec oglądamy kolorowe dzieła dzieci. Ćwiczenie można wykonać z dziećmi w każdym wieku – wystarczy, że będą umiały trzymać kredkę. Oczywiście, dzieci młodsze rysują krócej, zgodnie z ich możliwościami. 
■    Ilustracja do muzyki – jest to zadanie raczej dla starszych dzieci. Nauczycielka odtwarza dzieciom fragment muzyczny, najlepiej barwny (np. z Czterech pór roku Antonia Vivaldiego lub fragmenty z Jeziora łabędziego Piotra Czajkowskiego). Dzieci najpierw słuchają muzyki, a potem próbują stworzyć ilustrację do niej. Rysowanie warto poprzedzić rozmową o tym, jakie skojarzenia wzbudziła w dzieciach muzyka. 
■    Muzyczne koła – dzieci stoją przed dużymi arkuszami papieru zawieszonymi na ścianie. W rękach trzymają kredki (najlepiej świecowe, grube) i wykonują koliste ruchy rękami w rytm muzyki. Gdy muzyka jest powolna, rysują duże koła, powoli wykonując ruchy, kiedy muzyka przyspiesza, ruchy ręką także przyspieszają, więc koła robią się coraz mniejsze. Po zakończeniu ćwiczenia – wspólne oglądanie powstałych obrazków. Mniejszym dzieciom można zaproponować kredę, którą łatwo schwytać. 
■    Muzyczne plamy – tak jak w poprzednim ćwiczeniu dzieci stoją przed zawieszonymi na ścianie arkuszami papieru. Przed nimi na stolikach stoją miski z farbami do malowania palcam...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy