Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kodowanie w przedszkolu

20 listopada 2017

NR 28 (Czerwiec 2017)

Koduj z mamą, koduj z tatą...
czyli wakacyjne zabawy z kodowaniem

0 354

Zbliżają się wakacje, coraz więcej czasu spędzamy na świeżym powietrzu, letnie rodzinne wyjazdy przed nami... więc w tym numerze czytelnicy znajdą propozycje zabaw z kodowaniem do zorganizowania w terenie, jak również propozycje zabaw na pochmurne dni. Będą one idealną okazją do wspólnego rodzinnego kodowania z rodzicami, dziadkami, rodzeństwem, bo kodować można w każdych okolicznościach: w domu, w drodze na wakacje, nad morzem i w górach. Te same zabawy można też wykorzystać w przedszkolu podczas wakacyjnych dyżurów. Możemy bawić się w zespołach lub z całą grupą.

Precyzyjna instrukcja – ważna sprawa

Na samym początku zabaw z kodowaniem warto wybrać sobie jakąś codzienną czynność i spróbować rozpisać ją za pomocą instrukcji. Taką przykładową czynnością może być mycie zębów, ubieranie się lub przejście na drugą stronę ulicy. Z pozoru wydaje się to prostym zadaniem, ale w jego trakcie okaże się, że jest całkiem trudne. Taka instrukcja, stworzona jak dla komputera, powinna być bardzo precyzyjna. 

Przyjrzyjmy się przejściu na drugą stronę ulicy. Jak mógłby wyglądać taki kod? „Stań przed przejściem, spójrz w lewo, spójrz w prawo, spójrz w lewo i idź”. Niezupełnie, bo przecież nie zostały przez nas uwzględnione żadne warunki. Spróbujmy rozbudować instrukcję: „Stań przed przejściem i spójrz w lewo. Jeżeli nic nie jedzie, spójrz w prawo. Jeżeli z lewej strony nadjeżdża pojazd, poczekaj, aż przejedzie. Teraz spójrz w prawo. Jeżeli nic nie jedzie, spójrz w lewo… itd.”. 

Jeszcze dłuższa i bardziej skomplikowana będzie instrukcja przygotowania kanapki. Wspólna zabawa z rodzicami w jej zakodowanie i przygotowanie, a następnie zjedzenie przyniesie dzieciom sporo zabawy, będzie też świetnym doświadczeniem przybliżającym dzieciom programowanie. Od czego zaczniemy, szykując kanapkę? Od przygotowania składników. Niby prosta rzecz, a zobaczcie, ile precyzyjnych elementów taki kod musi zawierać. Nie wystarczy powiedzieć: „weź masło…”, instrukcja musi zawierać informację skąd. Jeśli jest to lodówka, to najpierw musimy otworzyć do niej drzwi. Dochodząc już do części o smarowaniu chleba, nasz skrypt w dalszym ciągu powinien być bardzo precyzyjny. Jeśli bowiem będzie zawierał tylko stwierdzenie: „posmaruj chleb”, to może się okazać, że kromka zostanie posmarowana z każdej strony. Zabawy w tworzenie instrukcji pokazują nam, jak komputer odbiera informacje zawarte w skryptach i jak bardzo jest ważne, żeby uwzględniały wszystkie możliwe warunki.

Inną zabawą z kodowaniem będzie zaprogramowanie robota i to niezwykłego robota, bo w jego rolę wcieli się mama czy tata. Dziecko odpowiada za sposób poruszania się robota, który musi wykonywać wszystkie otrzymane instrukcje. Bardzo prosta zabawa, a daje dzieciom wiele radości i satysfakcji. Jeśli jeszcze robot będzie się poruszał się w sposób typowy dla robotów, to możemy liczyć na dużo śmiechu dzieci i rodziców.

Patyk, piasek, kamyki… 
kodujemy nad morzem, jeziorem, w piaskownicy

Jedna z moich ulubionych zabaw, przerobiona na 1000 sposobów to „Mucha wyszła”. Pierwszy raz zobaczyłam ją na blogu Zamiast kserówki. Spodobała mi się i wielokrotnie do niej wracałam. Do tej aktywności nie będzie potrzeba wiele rekwizytów – wystarczy patyk i kilka kamyków. Na piasku za pomocą patyka narysujmy kratownicę. Jej wielkość zależy od możliwości dziecka, z którym będziemy się bawić. Na początek warto zacząć od małej liczby pól, czyli 3 na 3. To powinno wystarczyć. Im starsze dziecko, tym większa powinna być plansza do zabawy, więc z czasem kratownicę można dowolnie zwiększać. Na środkowym polu połóżmy największy kamyk, to będzie nasza tytułowa mucha. Teraz za pomocą komend słownych poruszajmy muchą. Dziecko wyobraża sobie zmianę położenia muchy, ale kamyk cały czas leży na środku. Jakich komend słownych możemy używać? „Mucha w górę, mucha w dół, mucha w prawo, mucha w lewo”. Kiedy mucha opuści planszę, wołamy: „Mucha wyszła”. Komendy: „w górę, w dół, w prawo, w lewo” możemy zamienić na kierunki świata i wtedy droga muchy będzie wyglądała mniej więcej tak: „mucha północ, mucha wschód..., mucha wyszła”. Możemy sposób kodowania drogi muchy utrudnić i wprowadzić symbole i tak: „samolot” to będzie komenda równoważna z komendą „w górę”, „łódka” – w dół itd. Przed rozpoczęciem zabawy upewnijmy się, czy dzieci rozumieją, o co chodzi z komendami w postaci nazw obrazków. Wprowadzając dodatkowe elementy na planszę z muchą, możemy grę uatrakcyjnić i podnieść jeszcze jej stopień trudności. Wystarczy położyć na polach kilka drobnych elementów: listki, kamyczki, muszelki, drobne patyki. Każdemu z tych przedmiotów należy przypisać jakąś czynność np.: muszelka – podskok, kamyczek – obrót itd. Kiedy mucha wędruje po planszy i przechodzi przez pola z położonymi przedmiotami, należy wykonać czynność, która została przypisana do danego przedmiotu. Sterując muchą, najpierw robimy to pomału, następnie stopniowo zwiększamy tempo. Jeśli pogoda nie sprzyja, to zabawa będzie również idealna do przeprowadzenia w domu. Wystarczy karton i markery lub kredki. Rysujemy najpierw kratownicę, następnie uzupełniamy ją o dodatkowe elementy. Warto przygotować planszę wspólnie z dzieckiem. Będzie to dla niego na pewno spora frajda. Bawiąc się w muchę, zamieniajmy się rolami, raz my sterujmy muchą, a raz poprośmy o to dziecko.

Jedną z ulubionych dziecięcych zabaw na plaży jest budowanie zamków z piasku. Tu również w łatwy sposób można wpleść elementy kodowania, wystarczy spróbować utworzyć kod przejścia z jednej strony zamku na drugą. Taki kod możemy rozpisać za pomocą strzałek kierunkowych rysowanych patykiem po piasku. Możemy również położyć coś na wieży i spróbować ułożyć kod wejścia na nią. Tutaj do podstawowych komend, rozpisanych za pomocą strzałek kierunkowych dojdą jeszcze komendy podskoku. Jak je zapisać? Dzieci na pewno wymyślą symbol, który będzie taki...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy