Dołącz do czytelników
Brak wyników

Praca z dzieckiem

16 listopada 2017

NR 22 (Grudzień 2016)

Kino… to więcej niż film!
Wskazówki, jak zaznajomić przedszkolaki z kinowym światem

0 277

Dorosłym wyjście do kina często kojarzy się przede wszystkim z rozrywką, ale dla dzieci wyjście do kina oznacza znacznie więcej. To dla nich prawdziwa przygoda! Ogromny biały ekran, bardzo wiele siedzeń, a niekiedy kolorowo podświetlone schody oraz liczne, barwne plakaty i foldery stojące czy też zawieszone na ścianach bardzo ciekawią najmłodszych. A gdy powoli gaśnie światło i na dużym ekranie pojawia się ulubiony bohater z bajki, to przenosi wszystkich najmłodszych w niezwykły świat fantazji i wyobraźni. Aby upewnić się, że każdy z malców jest gotowy na taką „magiczną wyprawę”, warto wszystko odpowiednio zaplanować. Jak? Oto nasze rady!

Miej pewność, że grupa jest gotowa

Przed dokonaniem konkretnych wyborów (np. na jaki film i do jakiego kina warto pójść) należy się upewnić, że grupa dzieci, które mają uczestniczyć w wydarzeniu, jest na pewno gotowa i odpowiednio dojrzała na takie wyjście. Warto zapytać rodziców, czy ich pociechy były już w kinie, a jeśli tak, to jakie mają doświadczenie. Równie wartościowy jest pomysł na cykl warsztatów o kinie oraz filmie, poprzedzających premierowe wyjście lub zaproszenie dzieci do zabawy w kino. Wpierw przedszkolaki wraz z pedagogiem mogą omówić charakterystyczne narzędzia wykorzystywane podczas produkcji filmu (takie jak kamera, mikrofon, scenariusz), a następnie wykonać je np. z pudełek tekturowych, arkuszy papieru czy innych materiałów. Takie warsztaty nie tylko przybliżają najmłodszym zagadnienie kina i kinematografii, ale także rozwijają ich twórczość i kreatywność. Kolejnym etapem tej zabawy może być odtworzenie przy użyciu wykonanych rekwizytów produkcji filmu. Dzieci mogą same wcielić się w reżyserów i aktorów czy też scenarzystów.

Przygotuj plan wycieczki

Odpowiednie przygotowanie planu wycieczki to solidna podstawa udanego wyjścia. Jeśli grupa będzie poruszać się środkami komunikacji miejskiej, np. autobusem, warto dzień przed wycieczką sprawdzić godziny odjazdów, tak aby wykluczyć „niemiłą niespodziankę” w postaci np. reorganizacji rozkładu jazdy czy też powstania objazdów. Istotne jest także dokładne sprawdzenie, jak daleko od kina znajduje się przystanek, ile od niego należy dojść pieszo oraz czy długo będzie trwała podróż. Te informacje są cenne, bo gdy porównamy szacowany czas na podróż z godziną rozpoczęcia projekcji filmu, będziemy wiedzieć, ile czasu pozostanie np. na toaletę dzieci przed filmem oraz mały posiłek.

Zapoznaj dzieci z zasadami poprawnego zachowania w kinie

Aby mieć pewność, że przedszkolaki będą wiedziały, jak się zachować przed projekcją, a także w czasie trwania filmu, warto odpowiednio przygotować zajęcia z tej tematyki. Należy omówić takie zagadnienia jak:

  • spokojne siedzenie w fotelu – duże i dość głębokie kinowe fotele dla wielu smyków mogą być szczególnie atrakcyjne do zabawy, np. bujania się czy zabawy w naprzemienne schodzenie i siadanie. Aby uniknąć tego typu zachowań, warto omówić konsekwencje takich postępowań, np. skrzypienie, nieuważanie na filmie i ominięcie najciekawszych, najzabawniejszych fragmentów czy też przeszkadzanie innym. Można także poprosić przedszkolaki, aby w czasie zajęć przedszkolnych stworzyły i spisały, np. graficznie, zasady, jak będą zachowywać się w kinie. Jedna z tych zasad może dotyczyć właśnie odpowiedniego siedzenia w fotelu,
  • nieprzeszkadzanie sobie – aby wszystkie dzieci mogły obejrzeć film bez kłótni i sporów, warto szczególnie podkreślić, że w czasie projekcji każdy z grupy ma przydzielone swoje miejsce, którego nie należy opuszczać. Aby nie dopuścić do powstania znużenia grupy w czasie czekania na projekcję, a tym samym do pojawienia się pośród dzieci np. kreatywnych, choć nie bardzo poprawnych zachowań, warto – gdy wszyscy już będą na swoich miejscach – powiedzieć grupowo wierszyk o kinie. Umilenie czasu czekania może być także wartościowym wstępem przed wyświetleniem filmu,
  • uważne oglądanie – istotne jest, aby podkreślić, żeby dzieci w czasie oglądania filmu nie rozmawiały, nie komentowały zbyt głośno akcji, bo tym samym mogą przeszkadzać w oglądaniu kolegom i koleżankom. Pedagog może zapewnić, że gdy projekcja filmu się skończy, będzie czas na wspólne rozmowy o nim i wtedy każdy będzie mógł powiedzieć innym, czy mu się film podobał, którego bohatera najbardziej polubił i dlaczego itp. Będzie więc czas na wspólne podsumowanie i pośmianie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy