Formy współpracy z rodzicami
Podczas budowania dobrego kontaktu z rodzicami konieczne jest przeprowadzenie:
POLECAMY
- diagnozy wzajemnych relacji,
- analizy wzajemnych trudności,
- uzgodnienia oczekiwań,
- ustalenia jasnych reguł współpracy,
- opracowania porozumienia w pokonywaniu trudności1.
Najczęstszą formą zdobywania informacji i opinii o funkcjonowaniu placówki w lokalnej społeczności jest ankieta bądź wywiad z rodzicami (załącznik 1). Ta forma kontaktu z rodzicami jest często wykorzystywana w badaniu jakości pracy przedszkola. Opinie o przedszkolu można zdobyć także podczas zebrań Rady Rodziców. Wybrani do nich rodzice współdecydują o ważnych sprawach, mają duży wkład w funkcjonowanie placówki.
Bardzo ważne jest wypracowanie i stosowanie w praktyce takich form współpracy, które najlepiej oddają cele i treści, jakie zamierzamy przekazać rodzicom – zależnie od potrzeb danego środowiska, usytuowania placówki, charakteru pracy zawodowej rodziców, ich wykształcenia i zainteresowań.
Podstawowe formy współpracy przedszkola z rodzicami to:
- Kontakt bezpośredni, rozmowy indywidualne.
- Zebrania ogólne i grupowe (załącznik 2).
- Zajęcia otwarte dla rodziców.
- Zajęcia prowadzone przez rodziców (wykonujących ciekawe zawody lub posiadających atrakcyjne zainteresowania).
- Spotkania warsztatowe dla rodziców i dzieci.
- Udział w imprezach i uroczystościach.
- Dni otwarte w przedszkolu.
- Kącik dla rodziców.
- Wykłady i pogadanki – edukacja pedagogiczna rodziców.
- Wycieczki, zawody, festyny.
- Strona internetowa przedszkola.
- Gazetka dla rodziców.
- Rada Rodziców.
- Konsultacje.
Proponowane przez przedszkole formy współpracy z rodzicami powinny uwzględniać równoczesne zaangażowanie nauczyciela, rodzica i dziecka, pedagogizację rodziców oraz integrację rodziny i przedszkola. Mogą to być wspólne zabawy, między innymi taneczne, z wykorzystaniem różnorodnych pomocy i rekwizytów, instrumentów, zgaduj-zgadule, teleturnieje, inscenizacje2.
Atrakcyjne formy współpracy przedszkola z rodzicami – oparte na wspólnym działaniu, doświadczaniu i tworzeniu wzmacniają rangę placówki, co pozwala na utrzymanie przez nią dobrej pozycji w środowisku.
Każdej placówce przedszkolnej powinno zależeć na tym, aby rodzice konstruktywnie włączyli się w jej życie i działali na wspólnej płaszczyźnie. Należy dążyć do osiągnięcia porozumienia, którym zdaniem D. Waloszek jest uzgadnianie intencji, potrzeb, konieczności, wymagań, uwzględnianie praw i powinności we współdziałaniu, współodczuwanie i uznanie prawa do podmiotowości3.
Czytaj więcej: Oczekiwania rodziców wobec przedszkola
Co obejmują formy współpracy z rodzicami w przedszkolu?
Zakres współpracy z rodzicami obejmuje:
- Starania o zapewnienie warunków prawidłowego rozwoju dziecka.
- Inicjowanie poczynań pedagogicznych rodziców.
- Oddziaływanie na postawy rodzicielskie.
- Podnoszenie kultury pedagogicznej i poszerzanie wiedzy rodziców o rozwoju i wychowaniu w okresie dzieciństwa.
- Pomoc rodziców w ulepszaniu pracy przedszkola4.
- Monitorowanie efektywnej współpracy (załącznik 3).
Współdziałanie z rodzicami na zasadach partnerskich zwiększa szansę skutecznej pomocy dziecku, a dzięki ujednoliceniu metod pedagogicznych domu i przedszkola osiąganiu lepszych efektów wychowawczych. Dobra współpraca zwiększa motywację wewnętrzną wszystkich zainteresowanych. Partnerskie relacje dają poczucie pewności siebie, docenienie własnej wiedzy i umiejętności. Ludzie zaczynają zdawać sobie sprawę ze swoich mocnych stron, a ich wiedza i umiejętności są doceniane przez współpartnerów.
Pamiętajmy, że „rodzice, uczniowie i nauczyciel tworzą trójkąt. Jeśli zabraknie jednego boku, cały trójkąt się rozpadnie”5.
Sprawdź, jak zbudować skuteczną współpracę z rodzicami przedszkolaka!
Załącznik 1.
PARTNERSKIE RELACJE RODZICÓW Z PRZEDSZKOLEM
Zwracamy się z uprzejmą prośbą o wypełnienie ankiety, której celem jest zgromadzenie informacji na temat postrzegania
przez rodziców relacji partnerskich z przedszkolem.
| Czy ma Pan/i wpływ na to, co dzieje się w przedszkolu? | |||||
| tak | nie | trudno powiedzieć | |||
| Dlaczego Pan/i tak uważa? …………………………………………………………………………………………………………………………… | |||||
| Jak układają się Pana/i kontakty z wychowawcą dziecka? | |||||
| dobrze | źle | trudno powiedzieć | |||
| Jeżeli źle, to z jakiego powodu? ……………………………………………………………………………………………………………………… | |||||
| Czy może Pan/i liczyć na pomoc nauczycielek w jakichkolwiek sytuacjach problemowych? | |||||
| tak | nie | trudno powiedzieć | |||
| Jeżeli nie, to dlaczego? ……………………………………………………………………………………………………………………………… | |||||
| Jak częste są Pana/i kontakty z przedszkolem? | |||||
| codziennie | kilka razy w miesiącu | raz w miesiącu | rzadziej niż raz w miesiącu | ||
| Jaka forma kontaktu odpowiada Panu/i najbardziej? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) | |||||
|
|||||
| W jaki sposób najczęściej współpracuje Pan/i z przedszkolem? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) | |||||
|
|||||
| Jaki jest według Pana/i obieg informacji między przedszkolem a rodzicami? | |||||
| bardzo dobry | dobry | zły | |||
| Skąd najczęściej czerpie Pan/i informacje na temat życia przedszkola? (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) | |||||
|
|||||
| Jak ocenia Pan/i swoją współpracę z przedszkolem? | |||||
| bardzo dobrze | dobrze | wystarczająco | źle | ||
| Jeżeli źle, to dlaczego? ………………………………………………………………………………………………………………………………. | |||||
| Jakie mają Państwo propozycje współpracy rodziców z przedszkolem? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. |
|||||
| Dziękujemy za wypełnienie ankiety | |||||
Załącznik 2
| ARKUSZ OBSERWACJI ZEBRANIA GRUPOWEGO Z RODZICAMI | ||||||||||
|
Imię i nazwisko wychowawcy |
Cel zebrania: | Data | ...................... | |||||||
| Grupa |
Liczba dzieci w grupie |
Liczba rodziców obecnych na zebraniu |
||||||||
| ........... | .......... | .......... | ||||||||
| Kryteria: | Wskaźniki podlegające obserwacji: | tak | nie | nie dotyczy | ||||||
| Organizacja zebrania | Rodzice zostali pisemnie zaproszeni na zebranie | |||||||||
| Sala jest właściwie przygotowana na spotkanie: |
jest czysto wystrój sali jest estetyczny aranżacja sali sprzyja nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych |
|||||||||
| Organizacja zebrania | Zebranie rozpoczyna się punktualnie | |||||||||
| Nauczyciel/-ka czeka na rodziców w sali Nauczyciel/-ka posiada scenariusz spotkania Nauczyciel/-ka ma przygotowaną listę obecności Przebieg zebrania jest protokołowany Nauczyciel/-ka przedstawia cel spotkania Nauczyciel/-ka przedstawia przebieg spotkania |
||||||||||
| Program zebrania | ||||||||||
| Nauczyciel/-ka | omawia postępy dzieci | |||||||||
| szczególnie podkreśla osiągnięcia wychowanków | ||||||||||
| udostępnia prace dzieci | ||||||||||
| Nauczyciel/-ka przedstawia propozycje działań wychowawczych wynikających z planu pracy wychowawczej, stymuluje bądź uwzględnia propozycje rodziców | ||||||||||
| Przebieg zebrania |
Zebranie odbywa się w życzliwej atmosferze | |||||||||
| Nauczyciel/-ka pozytywnie reaguje na pytania i problemy zgłaszane przez rodziców | ||||||||||
| Nauczyciel/-ka zachęca rodziców do wyrażania opinii o przedszkolu | ||||||||||
| Nauczyciel/-ka rozwiązuje ewentualne problemy wspólnie z rodzicami | ||||||||||
| Zebranie kończy się wnioskami do dalszej pracy ustalonymi wspólnie z rodzicami i podziękowaniem rodzicom za udział w zebraniu |
||||||||||
| Nauczyciel/-ka przekazuje informacje w sposób: |
uporządkowany | |||||||||
| zrozumiały | ||||||||||
| W razie potrzeby nauczyciel/ka prowadzi indywidualne rozmowy z rodzicami w odpowiednich do tego warunkach |
||||||||||
| Uwagi | ||||||||||
| Podpis wychowawcy Podpis dyrektora |
||||||||||