Rodzic pod wpływem alkoholu odbierający dziecko z przedszkola

Jak powinien postąpić nauczyciel, aby nie naruszyć prawa i zapewnić dziecku bezpieczeństwo?

Prawo i dokumentacja przedszkolna
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jakie osoby mają prawo odbierać dziecko z przedszkola?
  • Jakie procedury obowiązują w sytuacji nietrzeźwego rodzica przy odbiorze dziecka?
  • Czy nauczyciele mają prawo badać trzeźwość rodziców?
  • Jak przedszkole powinno postępować w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dziecka?
  • Co powinno zawierać upoważnienie do odbioru dziecka przez inne osoby?
  • Jakie są statystyczne przypadki nietrzeźwości rodziców w przedszkole?
  • W jaki sposób wychowawcy mogą rozpoznać zagrożenie odurzeniem rodziców?

Przedszkole ponosi pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne dziecka podczas pobytu w placówce. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków przebywania dziecka w przedszkolu ustala się m.in. procedury dotyczące przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola. Dziecko powinno być przyprowadzone i odebrane z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę, z zapewnieniem dziecku pełnego bezpieczeństwa.

Regulacje dotyczące odbioru dzieci z przedszkola – uprawnienia i procedury

Analizując przedmiotowe zagadnienie, trzeba zwrócić uwagę na to, że wszelkie kwestie dotyczące odbioru dzieci z przedszkola powinny być przedmiotem szczegółowych uregulowań zawartych w treści statutu placówki oświatowej. Regulacje tego statutu powinny zakreślać katalog osób uprawnionych do odbioru dziecka z przedszkola, a także sytuacje, kiedy określone podmioty mogą realizować uprawnienie do odbioru dziecka. Ponadto trzeba brać pod uwagę zarówno kwestie pokrewieństwa, jak i inne okoliczności, które np. mogą modyfikować ustawowe uprawnienia rodzicielskie na mocy orzeczenia sądowego. Odbioru dziecka powinni dokonywać rodzice (opiekunowie prawni) oraz jego krewni (np. dziadkowie). Jeżeli dziecko będzie odbierane przez dziadków, którzy nie mają na mocy orzeczenia sądowego powierzonej pieczy nad dzieckiem, taka okoliczność powinna być potwierdzona przez rodziców stosownym oświadczeniem woli. W ten sam sposób powinno wyglądać upoważnienie do odbioru dziecka przez rodzeństwo lub dalszych krewnych. 

POLECAMY

W polskim porządku prawnym nie istnieją regulacje prawne, które upoważniałyby nauczycieli do zbadania stanu trzeźwości rodzica/opiekuna prawnego. 
Zakup alkomatu również nie rozwiązuje problemu, bowiem nikt z pracowników przedszkola nie ma uprawnień do wymuszenia na rodzicu poddania się takiemu badaniu. Nauczyciel może więc polegać tylko i wyłącznie na obserwacji.
 

Procedury bezpieczeństwa w przedszkolu – co zrobić w sytuacji nietrzeźwego rodzica?

Placówka oświatowa (przedszkole) ponosi odpowiedzialność za należytą pieczę nad dzieckiem w czasie, gdy dziecko przebywa w placówce. Reguluje to w sposób szczegółowy statut przedszkola, którego przestrzeganie jest również obowiązkiem rodziców odprowadzających do przedszkola swoje dzieci. Podsumowując zatem − opiekę nad dzieckiem w drodze do przedszkola i z powrotem powinni sprawować rodzice (opiekunowie prawni) lub upoważnione przez nich na piśmie osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo. Osoba, która może przejąć pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka, musi 
mieć 18 lat, w innych przypadkach odpowiedzialność prawną ponoszą rodzice. 

Tu trzeba sobie zadać podstawowe pytanie: Co zrobić w sytuacji, gdy trzeba w kilka sekund podjąć decyzję, bo oto w drzwiach przedszkola staje pijany rodzic i z całą stanowczością oświadcza, że przyszedł po swoje dziecko? Czy dyrektor i kadra pedagogiczna są przygotowani na takie zdarzenie? Jak ma postąpić nauczyciel, aby z jednej strony jego zachowanie było zgodne z obowiązującym porządkiem prawnym, a z drugiej gwarantowało pełne bezpieczeństwo wychowanka przedszkola, w którym pracuje?

W pewnym sensie pocieszeniem może być stwierdzenie, że statystycznie mniej niż więcej jest przypadków, aby w placówce nie obowiązywała procedura związana z regulacjami dotyczącymi przyprowadzania i odbierania dzieci. Praktycznie rzecz ujmując, zawsze pojawia się w niej regulacja, która swą treścią potwierdza, że osobom nietrzeźwym maluch nie zostanie wydany. Jednak zawarcie takiego postanowienia nie zamyka problemu. Wręcz przeciwnie, rodzą się wątpliwości, a na ich tle pytania: Co oznacza „nietrzeźwy”? Kto dokonuje oceny trzeźwości i na jakiej podstawie? Co zrobić z dzieckiem i nietrzeźwym rodzicem? „Nietrzeźwy”, czyli jaki? Warto doprecyzować, co mamy na myśli, wprowadzając taki zapis w procedurze odbioru dzieci. Używając określenia „nietrzeźwy”, na ogół myślimy o kimś, kto tego alkoholu nadużył. Warto jednak pamiętać, że wyróżnia się 3 przypadki, w których uznaje się, że człowiek nie zachowuje pełni świadomości:

  • stan po spożyciu alkoholu (0,2−0,5 promila alkoholu we krwi lub 0,1−0,25 mg alkoholu w 1 dm3 wydychanego powietrza) − art. 46 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
  • stan nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi lub 0,25 mg alkoholu w 1 dm3 wydychanego powietrza) − art. 115 § 16 Kodeksu karnego,
  • stan pod wpływem środków odurzających.

 

W Z Ó R

Procedura postępowania w sytuacji podejrzenia, 
że dziecko odbiera z przedszkola rodzic/opiekun prawny będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków

 

  1. Nauczycielka stanowczo odmawia wydania dziecka z przedszkola w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko wskazuje na spożycie alkoholu lub osoba ta przejawia agresywne zachowanie i nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa. W takiej sytuacji nauczyciel wzywa drugiego rodzica lub inną upoważnioną do odbioru dziecka osobę. 
  2. Nauczycielka powiadamia dyrektora przedszkola, który wydaje nauczycielce dyspozycje mające na celu odizolowanie dziecka od rodzica/opiekuna prawnego znajdującego się pod wpływem alkoholu. 
  3. W przypadku gdy rodzice/opiekunowie prawni odmówią odebrania dziecka z przedszkola lub w przypadku przedłużającej się nieobecności rodziców (np. po godz. 17.00) dyrektor placówki może po konsultacji z najbliższą jednostką policji podjąć decyzję o dalszych krokach.
  4. Po rozeznaniu przez policję sytuacji domowej dziecka (sprawdzeniu, czy rodzice przebywają w domu) dyrektor przedszkola może: 
    • podjąć decyzję o odprowadzeniu dziecka przez wychowawcę do domu (jeżeli w domu są rodzice, to dziecko pozostaje pod opieką rodziców),
    • gdy rodziców nie ma w domu − wspólnie z policją podejmuje decyzję dotyczącą dalszego postępowania w danej sytuacji (np. zabrania dziecka do pogotowia opiekuńczego, czyli do tzw. placówki interwencyjnej). 
  5. Nauczyciel sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań. 
  6. Jeżeli powtarzają się przypadki, w których rodzic (opiekun prawny odbierający dziecko z przedszkola) znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków, to wychowawca może rozpoznać sytuację domową i rodzinną dziecka i jeżeli zachodzi taka konieczność, powiadomić o tym fakcie policję (specjalistę do spraw nieletnich) w celu rozeznania sytuacji domowej i rodzinnej dziecka, a następnie powiadamia sąd rodzinny. 
  7. Po zdarzeniu dyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad określonych w procedurach bezpieczeństwa dziecka w przedszkolu. 
  8. W przypadku gdy sytuacja zgłaszania się po dziecko rodzica/opiekuna prawnego w stanie nietrzeźwości powtórzy się, dyrektor powiadamia pisemnie policję, terenowy ośrodek pomocy społecznej, wydział rodzinny sądu rejonowego. 

 

Jak postępować w sytuacji, gdy rodzic jest nietrzeźwy?

Wyraźnie należy stwierdzić, że osobie, od której wyczuwa się alkohol, która jest wyraźnie pijana lub też istnieje podejrzenie, że odurzyła się narkotykiem, nie wolno powierzyć dziecka. Powstaje jedno dość istotne pytanie: Jak to sprawdzić? Niestety, w polskim porządku prawnym nie istnieją regulacje prawne, które upoważniałyby nauczycieli do zbadania stanu trzeźwości rodzica/opiekuna prawnego. Zakup alkomatu również nie rozwiązuje problemu, bowiem nikt z pracowników przedszkola nie ma uprawnień do wymuszenia na rodzicu poddania się takiemu badaniu. Nauczyciel może więc polegać tylko i wyłącznie na obserwacji. Aby dokonać miarodajnej obserwacji, ważne jest, aby w przedszkolu istniała stałość zatrudnienia. To zadanie dla dyrektora. Dlaczego to takie ważne? Otóż rotacja kadry sprawia, że nauczycielom trudniej jest wychwycić niecodzienne zachowanie opiekuna (później zauważą oni stałą nieprawidłowość). Ponadto, liczy się także wiedza i doświadczenie życiowe pracowników przedszkola – nie należy żałować czasu i pieniędzy na szkolenie z zakresu rozpoznawania sygnałów nadużywania alkoholu i narkotyków. Być może wychowawca przedszkolny nie będzie szukał objawów uzależnienia u swoich podopiecznych, ale z pewnością powinien zwracać uwagę na osoby, które sprawują opiekę nad dzieckiem. Nie zawsze są nimi rodzice. Bywa tak, że z przedszkola malucha odbiera opiekunka, ciocia czy przyjaciel rodziny, i to właśnie pracownik przedszkola zauważy, że pojawił się problem. Warto pamiętać o tym, że dopuszcza się, iż przy ustalaniu nietrzeźwości można posługiwać się źródłami dowodowymi innymi niż specjalistyczne chemiczne badania krwi na zawartość alkoholu. Mowa tu np. o zez- naniach świadków opisujących zachowanie osoby podejrzewanej o spożycie alkoholu (bełkotliwa mowa, chwiejny chód czy też wyczuwalna woń alkoholu). Trudniej w krótkiej chwili zdiagnozować odurzenie narkotykiem, ale w tym przypadku również powinny zaniepokoić wszelkie nieskoordynowane ruchy, nadmierne pobudzenie lub obniżenie nastroju, powiększone źrenice, niewyraźna mowa, niestandardowe reakcje emocjonalne (np. niepohamowany chichot). 

Jak już wspomniano, osobie nietrzeźwej lub odurzonej narkotykiem nie wolno powierzyć dziecka. Odpowiedzialność za zastosowanie się do tego punktu regulaminu przedszkola spoczywa przede wszystkim na dyrektorze placówki.

W sytuacji gdy nauczyciel przedszkola oceni, że ma do czynienia z nietrzeźwym opiekunem, przede wszystkim musi zachować zimną krew, wykazać się profesjonalizmem. Od tego w dużej mierze zależy dalsze postępowanie. W takiej sytuacji wszystkie działania nauczyciela powinny być ukierunkowane na zapewnienie dziecku pełnego bezpieczeństwa. Co wobec tego powinien zrobić? Przede wszystkim powinien natychmiast zawiadomić swojego przełożonego, tj. dyrektora przedszkola (lub osobę go zastępującą). Kolejne czynności podejmuje już osoba kierująca placówką, tj. dyrektor przedszkola. I tak: 

  • podejmuje decyzję o niewydaniu dziecka osobie, która się po nie zgłosiła;
  • dokonuje próby nawiązania kontaktu z pozostałymi osobami upoważnionymi do odbioru dziecka,
  • w sytuacji gdy dyrektorowi przedszkola nie uda się skontaktować z osobą uprawnioną do odbioru dziecka ani z nikim z rodziny wychowanka przedszkola, kto mógłby pomóc w skontaktowaniu się z kimś takim, wówczas dyrektor musi postępować tak, jakby po dziecko nikt się nie zgłosił,
  • przez cały czas wykonywania powyższych czynności dziecko pozostaje na terenie placówki oświatowej.

 

Ważne!

Nauczycielowi nie wolno zabrać dziecka do swojego domu ani nigdzie się z nim przemieszczać. Kiedy po dziecko nie zgłasza się nikt trzeźwy, wówczas pracownik przedszkola (najczęściej nauczyciel) staje przed trudnym zadaniem, tj. koniecznością powiadomienia organów ścigania − policji, a później placówki opiekuńczej. Niestety, w takiej sytuacji wychowanek przedszkola trafi do pogotowia opiekuńczego.

 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2015 r., poz. 1916 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 2016 r., poz. 1137 z późn. zm.).

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI