Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

5 lipca 2018

NR 16 (Kwiecień 2016)

Dzień Rodziny w przedszkolu
Scenariusze zajęć

719

Dzień Rodziny jest obchodzony w coraz większej liczbie przedszkoli jako połączenie Dnia Matki oraz Dnia Ojca. Ułatwia to zarówno przybycie rodzicom na uroczystość, jak i ewentualne poproszenie innych członków rodziny o zastępstwa, np. gdy dziecko nie utrzymuje kontaktów z którymś z rodziców lub gdy jedno z rodziców pracuje za granicą. 

Jest to także bardzo ważne w przypadku rodzin tzw. patchworkowych, w których wychowaniem dziecka zajmują się często zarówno rozwiedzeni rodzice, jak i obecni partnerzy mamy i taty. Święto to powinno służyć scaleniu rodziny jako jednostki społecznej. Dobrze by więc było, gdyby udział w niej mogło wziąć także rodzeństwo naszych przedszkolaków. Najlepszym rozwiązaniem w tym momencie staje się przygotowanie wspólnego pikniku rodzinnego dla wszystkich dzieci z przedszkola i ich rodzin. Warto także przemyśleć sprawę zorganizowania tak zwanych „zajęć otwartych”. Poniżej czytelnicy znajdą propozycje scenariuszy zajęć, które można przeprowadzić zarówno z samymi dziećmi w grupie, jak i dla całych rodzin. 

POLECAMY

Scenariusz zajęć dla dzieci 3- i 4-letnich 

Cele: 

  • utrwalenie znajomości pojęcia „rodzina”, 
  • poznanie członków własnej rodziny,
  • rozwijanie mowy opowieściowej, 
  • usprawnianie motoryki małej, 
  • ćwiczenie procesów zapamiętywania

Pomoce: rękawiczka pięciopalczasta dla każdego przedszkolaka, kawałki wełny, markery, zdjęcia członków rodziny każdego dziecka

Przebieg zajęć: 

  • Przywitanie w kręgu – nauczycielka pokazuje dzieciom zdjęcia swojej rodziny i opowiada o niej. Wspólna rozmowa o tym, co to znaczy „rodzina”. 
  • Dzieci przedstawiają swoje rodziny – pokazują zdjęcia, mówią, kto jest na danej fotografii, jak się nazywają ich rodzice, rodzeństwo. W zależności od wieku i umiejętności dzieci zachęcamy je do samodzielnych wypowiedzi lub zadajemy pytania. 
  • „Członkowie rodziny dziecka” – zabawa paluszkowa. Jest to bardzo stara, ale bardzo lubiana przez dzieci zabawa. Każdy palec to inny członek rodziny – dzieci mogą wyprostowywać place po kolei, gdy pojawiają się poszczególni członkowie, lub zginać je, jeśli tak im będzie początkowo łatwiej – zaczynamy od kciuka, po kolei. 
  • Praca przy stoliku – dzieci wykorzystują rękawiczkę, aby stworzyć plastyczne przedstawienie swojej rodziny. Wełnę wykorzystują jako włosy (wąsy, brody), a marker służy do narysowanie oczu, nosa i buzi. Młodsze dzieci mogą to zrobić na kartce, wykorzystując palce odrysowanej ręki. Wspólne oglądanie prac. 

Scenariusz zajęć dla dzieci 5- i 6-letnich 

Cele: 

  • utrwalenie pojęć związanych z rodziną oraz poszerzenie zasobu słownictwa,
  • uwrażliwienie dzieci na własne zachowanie, 
  • wdrażanie do życia w społeczeństwie, 
  • wprowadzenie elementów z tradycji i historii, 
  • umiejscowienie dziecka w szerszej perspektywie, 
  • mowa opowieściowa

Pomoce: bajka o Kopciuszku, wzór drzewa, drzewo genealogiczne jakiejś rodziny, zdjęcia rodziny dzieci, kredki 

Przebieg zajęć: 

  • Nauczycielka wprowadza dzieci w temat zajęć, czytając im historię Kopciuszka. Przedszkolaki utrwalają pojęcia związane z rodziną. Wspólnie omawiają, co to jest rodzina i kogo uznaje się za jej członków. 
  • Kodeks postępowania w rodzinie – na podstawie bajki o Kopciuszku dzieci zastanawiają się, jak powinien wyglądać kodeks postępowania w rodzinie. Jak należy zachowywać się w stosunku do jej członków, żeby wszystkim było miło. 
  • Zabawa ruchowa – dzieci bawią się przy piosence Rolnik sam w dolinie, dobierając członków swojej rodziny. 
  • Drzewo genealogiczne – nauczycielka pokazuje dzieciom drzewo genealogiczne, np. królów lub swojej własnej rodziny, i opowiada o tym, że chociaż najbliższa rodzina składa się z rodziców i dzieci, to jednak mamy też dalszą rodzinę – babcię i dziadka z obydwu stron, wujostwo, kuzynostwo i jeszcze dalszą, czyli taką, z którą rzadko się spotykamy. Rodzina trwa od pokoleń i wszyscy jej członkowie tworzą właśnie tzw. drzewo genealogiczne. 
  • Praca przy stoliku – dzieci same wykonują drzewo genealogiczne swojej rodziny. Na początku rysują drzewo z różną liczbą gałęzi (można też dać dzieciom gotowe wzory). Na gałęziach dorysowują lub doklejają postaci członków własnej rodziny. Ważne, żeby skupić się nie tylko na tej najbliższej rodzinie, ale także na dziadkach i rodzeństwie rodziców. Można wcześniej poprosić rodziców o przygotowanie poszczególnych osób w rodzinie (np. fotografie). Dzieci po wykonanej pracy przedstawiają swoją rodzinę grupie. 

Przebieg zabawy dla dzieci i rodziców – rodzinny festyn 

Cele: 

  • integracja rodziny, 
  • zacieśnienie relacji między rodzicami a przedszkolem – zwiększenie ws...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy