Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

10 listopada 2017

NR 18 (Czerwiec 2016)

Dzień Przytulania

0 478

Międzynarodowy Dzień Przytulania według jednych źródeł obchodzimy w styczniu, według innych – w czerwcu, ale w pracy z dziećmi Dzień Przytulania zdarza się codziennie.

Można jednak wykorzystać czerwcowy termin obchodów i np. zaprosić rodziców na zajęcia otwarte, by zachęcić ich do częstszego przytulania dzieci. Poniżej przygotowałam zbiór różnego rodzaju zabaw i masażyków, które idealnie komponują się z tematyką przytulania, czyli jednym słowem: 
bliskości. Część zabaw inspirowana jest ćwiczeniami z ruchu rozwijającego, do których zawsze warto sięgać, nie tylko z okazji Dnia Przytulania. 

Zajęcia z dziećmi młodszymi (do 3. r.ż.)

■    Rozmowa na temat przytulania – można wykorzystać krótki fragment bajki Teletubisie, w której teletubisie się przytulają (słynne „tulimy”). Rozmowa z maluchami o tym, dlaczego się przytulamy (bo jest to przyjemne, bo możemy tak komuś powiedzieć, że go bardzo lubimy lub kochamy, żeby komuś było miło). Czy lubicie, jak się was przytula? A jak wy przytulacie? Dzieci przytulają się nawzajem.
■    Masowanie buzi – do zajęć potrzebne będą szczoteczki do zębów z dość miękkim włosiem, ściereczki z mikrofibry, wełniany szal, jedwabny szalik, łapka (myjka) kąpielowa do masowania (niezbyt szorstka). Dzieci wybierają z kosza różne przedmioty i dotykają nimi swoich policzków, nosa, czoła. Mówią lub pokazują, który dotyk jest dla nich najprzyjemniejszy. W przypadku pracy z małymi dziećmi osoba dorosła może pomagać im przy masowaniu. 
■    Naleśnik – potrzebujemy jednego dużego koca. Dzieci kładą się na kocu pojedynczo, reszta grupy zawija koc z maluchem w środku jak naleśnik. Potem delikatnie ugniatają jego brzuszek, plecy, nogi i rozwijają. Jeśli pracujemy z bardzo małymi dziećmi, warto przygotować większą liczbę koców (np. tyle, ile jest osób dorosłych), by maluchy nie musiały zbyt długo czekać na swoją kolej. 
■    Ludzik – przytulak – dzieci po kolei przytulają się do różnych części ciała (swoich). Najpierw przytulają swoje ręce, potem nogi, brzuszek... Mogą też same wymyślać, co jeszcze chciałyby przytulić. Nauczycielka tłumaczy, że przytulenie to może być też pogłaskanie, delikatne dotknięcie, pomasowanie. 
■    Wspólne masowanie – dzieci siedzą jedno za drugim w kółku, tak by każde miało przed sobą plecy kolegi. Jeśli planujemy zajęcia z rodzicami, dzieci mogą siedzieć plecami do rodziców. Nauczycielka opowiada maluchom historyjkę o kąpieli dziecka, pokazując jednocześnie, co należy w konkretnych miejscach robić:    

Mama dziecko kąpała – głaszczemy plecy, 
mydłem je szorowała – rozcieramy plecy okrężnym ruchem dłoni,
włoski też umyła – kreślimy faliste linie wzdłuż pleców,
oliwki użyła – oklepujemy delikatnie plecy i ramiona.
A po kąpieli brzuszek masowała – koliste ruchy na brzuchu,
włoski uczesała – delikatnie głaszczemy po głowie i włosach,
ubranko ubrała – ruchy imitujące wkładanie nogawek i rękawków (delikatne przesuwanie po rękach i nogach),
i książkę poczytała. – zgarnianie pełną dłonią z jednej strony pleców na drugą. 
A gdy dziecko już ubrane, było przez mamę kołysane – przytulamy dziecko i się 
z nim kołyszemy. 

 

■    Turlanie – po kolei każde dziecko jest przeturlane z jednego końca sali (materaca) na drugi. Wykorzystujemy, oczywiście, miękkie kawałki podłogi, żeby nie zrobić dziecku krzywdy. Pozostałe dzieci w tym czasie mogą kibicować, powtarzając imię turlanej osoby lub klaszcząc. Na samym końcu maluch zostaje mocno przytulony przez dorosłego (rodzica lub nauczycielkę). 

Zajęcia z dziećmi starszymi (3–6. r.ż.)

■    Dyskusja moderowana – Co to jest przytulanie? Dlaczego się przytulamy? Czy do każdego można się przytulić? Jeśli nie, to dlaczego? Kiedy możemy się przytulać? Kiedy chcemy, żeby nas przytulano? 
■    Hamak – do tej zabawy potrzebować będziemy dużego koca. Dzieci kładą się po kolei na kocu, który potem nauczycielka wraz z pozostałymi dziećmi oraz innymi dorosłymi (jeśli wykorzystamy rodziców) podnoszą do góry i bujają jak hamak. Proponujemy taką zabawę każdemu dziecku, ale oczywiście nikogo nie zmuszamy.
■    Wysyłamy paczkę – zabawa ruchowa w parach (może być para dziecko – dziecko lub dziecko – rodzic). Jedno z dzieci jest paczką do wysłania – leży wyprostowane na podłodze. Druga osoba musi tę paczkę przygotować – składa ręce, nogi (najlepiej pokazać dzieciom, jak delikat...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy