Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

13 marca 2018

NR 27 (Maj 2017)

Dzień bajek

Scenariusz zajęć z elementami ćwiczeń w odraczaniu gratyfikacji z okazji Światowego Dnia Książki

Światowy Dzień Książki to święto organizowane corocznie 23 kwietnia, zostało ono ustanowione przez organizację UNESCO w 1995 roku w celu promocji książek, czytelnictwa oraz praw autorskich.

POLECAMY

 

Temat zajęć:

Dzień bajek

Cele ogólne:

kształtowanie umiejętności odroczonej gratyfikacji 

Cele szczegółowe:

Dziecko:
•     doskonali umiejętność uważnego słuchania tekstów literackich
•     zdobywa umiejętności w zakresie odraczania gratyfikacji poprzez: 
–  oczekiwanie na swoją kolej
–  próby zatrzymania w czasie ruchu
–  cierpliwe wykonywanie zadań
–  doprowadzanie zadań do końca
•     doskonali umiejętności współdziałania w małych zespołach oraz w grupie
•     komponuje i wykonuje z materiałów plastycznych rekwizyty
•     rozwija ekspresję ruchową

Metody:

•     metoda samodzielnych doświadczeń oparta na inicjatywie własnej dziecka
•     metoda zadań stawianych dziecku przez nauczyciela, które dziecko rozwiązuje samodzielnie według własnego pomysłu 
•     metoda żywego słowa, oddziałującego na dziecko przez środki artystyczne 
•     metoda opowieści ruchowej

Formy pracy:

•     zbiorowa
•     zespołowa
•     indywidualna

Pomoce:

 książka z bajkami

 

Przebieg zajęć:

  • Zabawa na powitanie: dzieci witają się z kolegami i określają swój nastrój, porównując siebie do postaci z bajek, np. jestem dziś wesoły jak krasnoludek, jestem dziś odważny jak Jaś Fasola, jestem dziś śpiąca jak królewna, jestem dziś szybki jak Kot w butach…
  • „Jaka to bajka?” – Nauczycielka zaprasza dzieci do wysłuchania kolejno fragmentów bajek: Kopciuszek, Jaś i fasola, Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, Wilk i koźlęta. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie ich tytułów, a następnie wybranie ze zbioru przedmiotów leżących na dywanie tych, które mają związek z daną bajką, np. pantofelek, dynia – Kopciuszek; fasola, harfa –Jaś i fasola; jabłko, czapeczka krasnala – Królewna Śnieżka; mąka, koziołek – Wilk i koźlęta.
  • Zabawy z elementami ćwiczeń w odraczaniu gratyfikacji do poznanych bajek

Kopciuszek

Pomoce: pudełka z wymieszanymi ziarnkami fasoli białej i czerwonej, kubeczki plastikowe, minutnik

Dzieci otrzymują pudełka z wymieszanymi ziarnkami fasoli i grochu. Nauczycielka nastawia minutnik na określony czas. Zadaniem dzieci jest wybranie ziarenek grochu do osobnego kubeczka. Kiedy minutnik zadzwoni, dzieci zatrzymują wybieranie. Nauczycielka nastawia minutnik ponownie, dzieci wybierają ziarna.

Odroczoną w czasie nagrodą jest wybranie wszystkich ziarenek grochu w najkrótszym czasie. 

Uwaga! Nie należy dawać zbyt dużej liczby ziaren. 

Jaś i fasola – zabawa ruchowa doskonaląca umiejętność odraczania w czasie

Pomoce: zestaw obrazków, w tym kilka par obrazków z fasolkami

Na dywanie są rozłożone kartoniki z zakrytymi obrazkami. Wśród nich znajduje się kilka par obrazków z fasolkami z bajki. Dz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy