Temat: Dwanaście potraw wigilijnych
Czas: POLECAMY |
35 min |
---|---|
Liczba uczestników: |
25 osób |
Grupa wiekowa: |
4–6 lat |
Forma: |
indywidualna, grupowa |
Materiały: |
ilustracje przedstawiające potrawy wigilijne, brystol, marker, składniki spożywcze |
Cel główny: |
poznanie 12 potraw wigilijnych |
Cele szczegółowe: |
Dziecko:
|
Przebieg zajęć:
- Część wstępna
Runda: potrawa wigilijna to…
Uczestnicy indywidualnie dokańczają zdanie.
Czas: 3 min
- Część główna
„Wigilijny poranek”
Tego dnia Zosia wstała wcześnie rano. Umyła buzię, zęby, ubrała się i żwawym krokiem ruszyła do kuchni. Tam mama przygotowywała potrawy.
– W czym ci mogę pomóc, mamusiu? – Zapytała dziewczynka. – Wiem, że masz dużo pracy. W końcu musimy przygotować 12 potraw. – Po czym krzyknęła radośnie – Dziś 24 grudnia – wigilia!
– To zaczynajmy! – zaproponowała mama.
Trzy godziny Zosia i jej mama przygotowywały potrawy. Zaczęły od karpia. Tata dziewczynki go uwielbia. Barszcz czerwony z uszkami to przysmak babci Haliny. Pierogi z kapustą i grzybami lubi każdy z domowników. Następnie Zosia z mamą upiekły makowiec. Dziewczynka ochoczo pomagała, jednak poczuła się zmęczona.
– Uff! To naprawdę ciężka praca. – powiedziała. – Pójdę na chwilę odpocząć, a potem znowu zabieramy się do pracy.
a) rozmowa na temat historyjki
O jakim dniu wspomina dziewczynka?
Ile potraw powinno znajdować się na wigilijnym stole?
Jakie potrawy pomagała przygotować mamie Zosia?
Ile potraw przygotowały Zosia z mamą?
Ile potraw brakuje, aby było 12? Czy wiecie, jakie to potrawy?
Dlaczego na wigilijnym stole powinno znajdować się 12 potraw?
Ile potraw u was znajduje się na wigilijnym stole? Którą z potraw lubicie najbardziej?
Czas: 7 min
b) historyjka obrazkowa
Nauczyciel pokazuje uczestnikom obrazki przedstawiające 12 potraw wigilijnych. Zadaniem uczestników jest wskazać te potrawy, o których mowa w historyjce, i ułożyć je w kolejności od pierwszej do ostatniej. (Jeśli uczestnicy mają problem z tym zadaniem, czytamy historyjkę jeszcze raz).
Czas: 4 min
c) sylabowe potrawy
Nauczyciel pokazuje ilustracje przedstawiające potrawy wigilijne. Uczestnicy nazywają je i dzielą ich nazwy na sylaby za pomocą określonych ruchów. Na przykład:
pierogi: pie – ro – gi (dzieci wykonują tyle podskoków, przysiadów, pajacyków, klaśnięć, obrotów itp., ile jest sylab w wyrazie).
Czas: 4 min
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!