Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

9 listopada 2017

NR 17 (Maj 2016)

Dni Sportu w przedszkolu

416

Dzieci w wieku przedszkolnym powinny jak najczęściej uczestniczyć w zabawach ruchowych. Takie zajęcia pozwalają na lepszą orientację w schemacie ciała i w przestrzeni, wyrabiają zwinność, siłę, wytrzymałość, poczucie równowagi itp. Na szczęście kilkulatki mają ogromną potrzebę ruchu. Sprawia im on dużą radość i zazwyczaj chętnie wykonują proponowane im ćwiczenia.

W okresie wiosenno-letnim, gdy pogoda sprzyja długim pobytom na świeżym powietrzu, warto przeprowadzić jak najwięcej zajęć ruchowych 
w terenie. Mamy wtedy większą przestrzeń do wykorzystania, a dzieci mogą przy okazji wydatnie dotlenić swój organizm.

Aby zwiększyć motywację dzieci do wysiłku oraz zaakcentować ważność konkurencji sportowych, dobrze jest ustanowić w przedszkolu Dzień (albo Dni) Sportu. Warto poprosić wcześniej rodziców o wyposażenie dzieci w stroje sportowe. I koniecznie przygotować dyplomy na zakończenie święta dla wszystkich uczestników. Każde dziecko powinno poczuć się zwycięzcą.

Poniżej prezentuję zabawy, które możemy zaproponować w czasie Dnia (Dni) Sportu:

Powitalna sztafeta

Dzieci stoją w kręgu. Nauczycielka podaje pierwszemu dziecku symbol Dnia Sportu. Może to być np. niewielka piłka umieszczona na pustej rolce (wcześniej oklejonej kolorowym papierem) po papierowym ręczniku. Dzieci stojące w kręgu przekazują ją sobie w ten sposób, by piłeczka nie upadła na ziemię. Kiedy symbol trafi w ręce ostatniego dziecka, wszyscy uczestnicy biją sobie brawo. 

Rzucanie do celu

Dzieci kolejno próbują trafić piłeczką lub woreczkiem do celu (np. miski, pudełka itp.). Warto zadbać o to, by każdemu dziecku udało się chociaż raz zakończyć to zadanie sukcesem. Wielkość pojemnika i jego odległość od uczestników uzależniamy od wieku i możliwości psychofizycznych dzieci.

„Myszki i kot”

Jedno dziecko jest kotem, pozostałe – myszkami. 
Nauczycielka recytuje wiersz. Dzieci, postępują zgodnie z jego treścią:

Biegają myszki, biegają, biegają…
Kot idzie! Stop! Myszki zamierają!
Kot zasnął. Biegają myszki, biegają…
Kot się budzi. Myszki zamierają!

Jeżeli jakieś dziecko się poruszy, gdy kot nie śpi, zostaje przez niego „przyłapane” i przestaje uczestniczyć w zabawie. Zwycięzca zostaje kotem.

„Kola ratunkowe”

Nauczycielka rozkłada na ziemi szarfy – o jedną mniej niż jest uczestników zabawy. Dzieci tańczą w rytm muzyki. Gdy prowadząca wyłącza muzykę i woła: „Uwaga, powódź!”, przedszkolaki wskakują do kółek z szarf. Dziecko, które nie będzie miało szarfy, odpada z zabawy. Zabawa trwa tak długo, aż zostanie tylko jeden zwycięzca.

„Na polanie mieszka jeż…”

Dzieci bawią się w zabawę analogiczną do „Na dywanie siedzi jeż…”.
    
Najpierw stoją w kręgu. Jedno z nich (np. zwycięzca poprzedniej zabawy) wchodzi do środka. Wszyscy 
wypowiadają tekst:

Na polanie mieszka jeż,
co on robi, to my też.

Kiedy dzieci kończą mówić, osoba będąca w środku kręgu pokazuje jakąś czynność, którą wszyscy powtarzają. Następnie dziecko – jeż wybiera na swoje miejsce innego malucha.

„Pociąg”

Do tej zabawy potrzebne będą różne duże przedmioty, które rozkładamy na ziemi (mogą to być...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy