Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

15 marca 2018

NR 31 (Listopad 2017)

Zdrowe odżywianie niechaj każdego przedszkolaka nawykiem się stanie!

0 383

Tematyka zdrowego odżywiania, jak również aktywnego trybu życia, wydaje się obecnie nieustannie poruszana, wręcz wszechobecna. Wszelkiego rodzaju media każdego dnia alarmują, że statystyki są wręcz przerażające, a populacja dzieci w Polsce jawi się jako obciążona największym ryzykiem otyłości w stosunku do dzieci zamieszkujących pozostałe kraje europejskie.
 

Wczym tkwi problem? Otóż nie bez powodu mówi się, że otaczająca nas rzeczywistość niekiedy stwarza niezwykle niekorzystne warunki życia codziennego, wtłacza nas bowiem w pośpiech i generuje rozwój kultury instant. Ta natomiast utwierdza codzienne funkcjonowanie w przekonaniu, że szybsze i wygodniejsze rozwiązania sprawdzają się najlepiej. Postęp techniki niewątpliwie ułatwia życie, niemniej nie może się dokonywać bez kontroli człowieka. Zatem choćby tak oczywiste użytkowanie samochodu jest nieodzowne, podobnie jak zapewnienie sobie codziennej porcji ruchu, choćby w formie spaceru. To właśnie osoby dorosłe stanowią dla dzieci najważniejszy, najistotniejszy przykład prowadzenia właściwego trybu życia. Dzieci wręcz powielają nawyki i zachowania propagowane w ich środowisku rodzinnym i wychowawczym. Cóż zatem można zrobić, aby w czasach nieustannego postępu technologii, zafascynowania szybkimi rozwiązaniami nie ulec kulturze instant i odpowiedzialnie wprowadzać dzieci do funkcjonowania w zdrowej, aktywnej codzienności?

Otóż bardzo ważne są nie tylko zachowania prezentowane przez osoby ze środowiska rodzinnego, ale również wychowawczego i to temu wątkowi poświęcimy nieco uwagi. Dzieci obecnie w znaczącej większości uczęszczają do przedszkoli i również w nich kształtują postrzeganie świata i postawy na dalsze życie. Co zatem może zrobić nauczyciel wychowania przedszkolnego, aby dzieci kończące edukację przedszkolną były pełne entuzjazmu wobec aktywnego trybu życia i właściwie zbilansowanej diety? 

Warto owe rozważania rozpocząć od przywołania organizowanych w przedszkolach niezwykle ciekawych i inspirujących dla dzieci i rodziców warsztatów, spotkań, wykładów prowadzonych przez specjalistów, np. dietetyków czy osoby profesjonalnie związane ze sportem. Owe spotkania mogą być kierowane nie tylko do najmłodszych odbiorców, ale także do grona pedagogicznego i rodziców. Wszelkie prelekcje poświęcone powyżej nakreślonej tematyce zachęcają do zmian w codziennym funkcjonowaniu, bowiem wskazują na konkretne zagrożenia w oparciu o fachową wiedzę i rzetelne badania. Inicjatywy te cieszą się w przedszkolu sporym zainteresowaniem odbiorców. Warto jako przykład podać warsztaty kulinarne dla dzieci i rodziców, podczas których nauczyciele prowadzą zajęcia traktujące o zdrowej żywności, a następnie wszyscy wykonują zdrowe potrawy, np. kolorowe kanapki, sałatki warzywne i owocowe lub też koktajle. Spotkania te organizowane raz w miesiącu  na stałe wpisały się w coroczne kalendarium przedszkola. Co więcej, nauczycielki stworzyły cykl zajęć na bazie dramy Maciusiowe Witaminki. Wcielając się w postaci Witaminek, również raz w miesiącu prowadziły one zajęcia dla dzieci, ukazujące antagonistyczne postawy, wyraźnie wskazując na skutki niewłaściwej diety oraz korzyści zdrowotne, płynące z prowadzenia właściwego trybu życia. Forma ta spotykała się z niesamowitym entuzjazmem najmłodszych, a Maciusiowe Witaminki stały się uosobieniem zdrowia dla wszystkich przedszkolaków. Ponadto w przedszkolu odbywają się dla wszystkich dzieci zajęcia kształtujące umiejętność wykonywania zdrowych potraw, a są one realizowane w formie cyklu zajęć warsztatowych Maciusiowa Kuchnia Pani Izy. Dzieci otrzymują odpowiednie ubranie do pracy w owej kuchni, poznają ciekawe przepisy na zdrowe potrawy i doświadczają, jak wspaniałą zabawą może być przygotowywanie potraw pełnych witamin. Po zajęciach następuje degustacja potraw, co dodatkowo wpływa pozytywnie na chęć dzieci do sięgania po odpowiednio zbilansowane produkty spożywcze. Zatem wszelkie formy działalności, ukazujące walory zdrowego odżywiania, stanowią fundament do kształtowania świadomości prozdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym. 

 

Środki dydaktyczne 

  • właściwa scenografia, oddająca atmosferę spotkania i podtrzymująca jej motyw przewodni,
  • stroje dla postaci uosabiających kontynenty, można wykorzystać choćby motywy i kolorystykę flag,
  • produkty symbolizujące niezdrowe odżywianie jako element scenografii stołu, przy którym zasiądą aktorzy uosabiający kontynenty,
  • strój narratora, wcielającego się w podróżnika, z globusem w ręce oraz mapą, ukazującą symbolicznie, za pomocą ilustracji, niezdrową żywność na powierzchni świata,
  • wybrane warzywa i owoce dla Europy, zgodne z prezentowaną przezeń treścią przedstawienia oraz dla narratora (końcowa kwestia).

 

Warto także zapoznać się każdego roku z kalendarium dni poświęconych właśnie tematyce zdrowego odżywiania. Niezwykle ważnym przykładem jest choćby Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania (European Day of Healthy Foof and Cooking), obchodzony 8 listopada, począwszy od roku 2007, a zainicjowany przez Komisarza Unii Europejskiej oraz Euro-Toques, organizację zrzeszającą szefów kuchni. Powstanie wydarzenia swoje źródło ma właśnie w narastającym problemie negatywnych konsekwencji niewłaściwej diety, przede wszystkim wśród dzieci, ale również pozostałych grup wiekowych. Formy uczczenia owego dnia są różnorodne. Należy podkreślić, że w Polsce są to przede wszystkim kampanie, np. ,,Śniadanie daje moc”, bowiem badania wskazują, że 40% dzieci oraz studentów nie spożywa pierwszego posiłku, tak ważnego dla organizmu. Jak jeszcze możemy podkreślać istotę owego wydarzenia? Jedną z ciekawych dla dzieci form jest zapewne przedstawienie, które przekaże im wiedzę o właściwych nawykach żywieniowych, jak również rozwinie pozostałe komponenty poznawcze. Poniżej przedstawiamy scenariusz dramy, który może stać się dla czytelników inspiracją do działań w przedszkolach. Przedstawienie nie tylko wprowadzi dzieci w tematykę zdrowego trybu życia, ale również poszerzy wiedzę o świecie oraz będzie źródłem informacji o odpowiedzialności wszystkich ludzi za zdrowie całej ziemskiej populacji. 
Przedstawienie nosi tytuł: W zdrowym ciele zdrowy duch, przecież o tym wie każdy zuch! A występują w nim następujące postaci: Narrator; kontynenty: Antarktyda, Europa, Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Afryka, Australia i Azja. Scenografia nie wymaga szczególnego nakreślenia, może być zaaranżowana dowolnie, całość jednakże przyjmuje formę ważnego spotkania, warto zatem kontynuować moty...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy