Wartykule przybliżę zagadnienia związanie z ćwiczeniem zdolności twórczych (kreatywności) u przedszkolaków. Zdolności twórczych rozumianych szerzej, czyli nie jako umiejętność ładnego rysowania czy lepienia z plasteliny – ale zdolności twórczych pojmowanych jako sposób myślenia i działania.
POLECAMY
Myślenie twórcze jest nieliniowe, wielowątkowe, pozwalające oderwać się od konkretu i utartych schematów. Zaskakujące skojarzenia, ciekawość świata, otwartość na nowe problemy, zadania i podejmowanie niekonwencjonalnych prób ich rozwiązania to cechy osoby twórczej.
Dlaczego ćwiczenie zdolności twórczych jest ważne?
Już w połowie zeszłego wieku badacze P.W. Getzels i J.W. Jackson wykazali, że dzieci o wyższym poziomie intelektualnym i gorzej rozwiniętych zdolnościach twórczych uzyskują w szkole podobne wyniki, jak dzieci o niższej inteligencji i lepiej rozwiniętych zdolnościach twórczych. Co to oznacza? Zdolności twórcze są dobrym predystynatorem późniejszych osiągnięć szkolnych, pomagają też uzyskiwać lepsze wyniki dzieciom o przeciętnej inteligencji. Czyli – de facto – przyczyniają się do wyrównywania szans edukacyjnych.
Od ponad piętnastu lat zajmuję się kreatywnością oraz prowadzę warsztaty uczące myślenia twórczego. Najmłodsze dzieci, z którymi pracowałam, miały niespełna trzy lata, najstarsze osoby osiągnęły wiek emerytalny. Zaręczam: u każdego po treningu da się zaobserwować przyrost kompetencji w tej dziedzinie.
Dlaczego grupa przedszkolna jest dobrym miejscem do ćwiczenia myślenia twórczego?
Po pierwsze – jest grupą. Aby ćwiczyć kreatywność,...