Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kodowanie w przedszkolu

16 listopada 2017

NR 22 (Grudzień 2016)

Z kodowaniem za pan brat!

0 429

We wrześniu 2013 r. ruszyła pilotażowa edycja programu Mistrzowie Kodowania, do której zaproszono 34 szkoły. W aktualnej, IV edycji bierze już udział 1700 placówek, a nauka programowania ma wejść do podstawy programowej na wszystkich etapach edukacji szkolnej. O kodowaniu słyszy się coraz więcej w kontekście szerokiej grupy odbiorców, również tych najmłodszych – dzieci w wieku przedszkolnym. Można przeczytać wypowiedzi, że kodowanie to trzeci język, który każdy powinien opanować, że to kształcenie miękkich kompetencji, myślenia algorytmicznego itd. Tylko co to właściwie jest kodowanie? Czy warto wprowadzać jego elementy w przedszkolu? Jakie korzyści można osiągnąć?

Podanie definicji kodowania nie jest wcale łatwe. Jedni utożsamiają je z programowaniem, stosując te nazwy zamiennie, inni rozdzielają oba pojęcia, twierdząc, że kodowanie to element programowania. Do tej drugiej grupy osób jest mi bliżej.

Kodowanie

Kodowanie to przekazywanie informacji, tworzenie zrozumiałego dla odbiorcy przekazu, to instrukcja, która może być zapisana na wiele różnych sposobów. Kodowanie to rodzaj szyfru, znany nadawcy i odbiorcy. Kodowanie to przygoda i zabawa.

 

Obawy – nazwij je, a będzie łatwiej sobie z nimi poradzić

Nauka podstaw kodowania w przedszkolach jest pewnego rodzaju nowością i często błędnie postrzega się ją jako coś trudnego, zarezerwowanego wyłącznie dla informatyków, a przynajmniej nauczycieli przedmiotów ścisłych, ale już na pewno nie dla nauczycieli przedszkola. To jeden ze stereotypów towarzyszących wprowadzaniu nauki kodowania do przedszkoli. Jakie są inne? Istnieją obawy o brak sprzętu komputerowego, dostępu do Internetu. Niektórzy podnoszą potencjalne problemy z rodzicami czy brak czasu na zrealizowanie podstawy programowej, jeśli czas przeznaczymy na kodowanie. Spróbujmy się zmierzyć z tymi obawami. 

Chęci są, ale sprzętu brak…

Zacznijmy od tego, co w niewielkim stopniu zależy od nauczyciela – od wyposażenia placówki i dostępu do Internetu. Prawdą jest, że niewiele przedszkoli dysponuje tabletami, laptopami czy innym sprzętem komputerowym. Co możemy z tym zrobić? Jednym z możliwych rozwiązań jest ustalenie dnia, w którym dzieci będą przynosić tablety z domu. Takie rozwiązanie, tj. korzystanie z własnego sprzętu, czyli system BYOD, sprawdza się w wielu szkołach i znaczna część tabletowych klas w taki właśnie sposób rozpoczynała przygodę z nowoczesnymi technologiami. Sprzętu nie muszą przynosić wszystkie dzieci. Do sprawnego przeprowadzenia wartościowych zajęć wystarczy jeden tablet na dwoje, troje uczestników zajęć. Pamiętajmy jednak o wieku dzieci i wartości materialnej tabletów czy smartfonów. Wybór takiego rozwiązania może być trudny w realizacji. Dzieci w wieku przedszkolnym nie będą jeszcze w stanie zatroszczyć się o swój sprzęt, co może być przyczyną pewnych trudności. Może też być bardzo niekomfortowe dla nauczyciela. Jeśli takie rozwiązanie nie jest dla nas optymalne z różnych względów, to wcale nie oznacza, że nie ma możliwości rozpoczęcia nauki kodowania z najmłodszymi. 

Możemy zacząć od tzw. kodowania offline, czyli bez użycia sprzętu komputerowego. Do tego potrzebujemy właściwie tylko dzieci, trochę chęci i odrobinę kreatywności. W placówkach, które są wyposażone w nowoczesny sprzęt, naukę kodowania również zaczyna się od zabaw offline, bo ta droga daje najlepsze rezultaty. Ponadto spotyka się z pozytywnym odbiorem zarówno przez dzieci, jak i przez ich rodziców.

Na pewno nie dam rady… to nie dla mnie… ja nie mam ścisłego umysłu

Część nauczycieli pewnie chciałaby zacząć, ale się boi, że ich umiejętności są za małe, żeby móc uczyć innych. Kodowanie kojarzy się z zawodem informatyka, programisty, który mozolnie wystukuje coś na klawiaturze komputera. Kiedy ponad rok temu dołączałam do programu, słowo „kodowanie” kojarzyło mi się…, a właściwie nie kojarzyło zupełnie z niczym. Po wstępnym przeszkoleniu, kiedy zaczęłam wprowadzać elementy kodowania do zajęć, okazało się, że to nie jest trudne. Z dnia na dzień czułam się pewniej w tym, co robię. Coraz odważniej eksperymentowałam, wprowadzałam swoje pomysły. Zaczęło mi to sprawiać coraz więcej frajdy, a efekty pracy, które zauważałam, patrząc na postępy, jakie poczyniły dzieci, napawały mnie dumą i przekonaniem, że kodowanie to wielostronny rozwój dziecka i warto włączać je do zajęć edukacyjnych w przedszkolu. 

Temat kodowania zainteresował mnie do tego stopnia, że aktualnie to ja szkolę innych nauczycieli w zakresie kodowania. Staram się im przekazywać swoją wiedzę jak najrzetelniej od strony praktycznej i zarażać swoją radością i pasją.

Rodzicom na pewno się to nie spodoba, nie zdążymy z realizacją podstawy programowej

Brak sprzętu to nie problem, brak umiejętności można łatwo nadrobić, ale co, kiedy rodzice patrzą niechętnie na tego typu innowacje. Tu odpowiedź może być tylko jedna: trzeba zaprosić rodziców i pokazać im, na czym polegają zajęcia z elementami kodowania. Najlepiej wciągnąć ich do wspólnej zabawy, pozwolić im doświadczać tego, co doświadczają dzieci. W dobie stron internetowych, portali społecznościowych, łatwej komunikacji warto pomyśleć również o jakimś kanale informacyjnym, gdzie będzie można zamieszczać relacje z zajęć i w ten sposób wyjaśniać niepotrzebne wątpliwości, które będą towarzyszyć rodzicom. Należy pamiętać, że boimy się często tego, czego nie znamy, więc zaproszenie rodziców do naszego świata powinno rozwiać ich wszystkie obawy. Jeśli chodzi natomiast o podstawę programową, to warto wspomnieć, że wprowadzanie kodowania nie musi, a nawet nie powinno, być traktowane jako oddzielne zajęcia. Przeciwnie – można i należy włączać kodowanie do codziennej aktywności dydaktycznej i dopasowywać do aktualnie realizowanych treści. Elementy kodowania to...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy