Nauczyciel przedszkola kontra ORM, czyli opóźniony rozwój mowy

Temat numeru

Opóźniony rozwój mowy (ORM) to zjawisko coraz częściej występujące w grupie małych dzieci i dzieci w wieku przedszkolnym. O opóźnionym rozwoju mowy możemy mówić wówczas, gdy obserwujemy u dziecka trudności w nabywaniu języka, dziecko nie uczy się mowy w czasie i w tempie uznanym za prawidłowe. W przypadku opóźnionego rozwoju mowy umiejętności komunikacyjne nie pojawiają się w ogóle lub są zaburzone w stopniu utrudniającym porozumiewanie się.

Wopóźnionym rozwoju mowy proces nabywania języka jest zaburzony od samego początku rozwoju dziecka, trudności mogą dotyczyć zarówno wczesnego języka recepcyjnego, jak i mowy czynnej. W sytuacji gdy u malucha mowa nie rozwija w prawidłowy sposób, nie należy czekać, aż rozwój języka nadejdzie samorzutnie, tak się nie zdarza.

Nieprawidłowości w rozwoju mowy w sposób znaczący wpływają na całościowy rozwój dziecka, a więc rozwój poznawczy, emocjonalno-społeczny, a nawet motoryczny, gdy dziecko niechętnie podejmuje jakąkolwiek aktywność. Należy mieć świadomość, że jak najszybciej trzeba podjąć terapię logopedyczną oraz działania ją wspierające. Wśród osób wspierających terapię prowadzoną przez logopedę powinni znaleźć się rodzice dziecka i nauczyciele pracujący z nim w przedszkolu.

POLECAMY

Przyczyny ORM 

Grażyna Jastrzębowska wskazuje na istotny związek między zaburzeniami w rozwoju fizycznym i psychicznym a zaburzeniami w rozwoju języka. Opóźniony rozwój mowy może występować u dzieci niewykazujących innych trudności rozwojowych, z wolniejszym tempem dojrzewania układu nerwowego, a także z globalnymi lub parcjalnymi zaburzeniami rozwojowymi.

Opóźnienia w nabywaniu systemu językowego mogą być związane z innymi czynnikami warunkującymi rozwój – wówczas mówimy o NORM, czyli niesamoistnym opóźnieniu rozwoju mowy. NORM występuje w sytuacji współistnienia innych zaburzeń rozwoju, mogą to być:

  • zaburzenia słuchu, 
  • zaburzenia wzroku,  
  • zaburzenia związane z przetwarzaniem i integrowaniem bodźców, 
  • zaburzenia wiążące się z opóźnieniem rozwoju intelektualnego,
  • zaburzenia związane z niepełnosprawnością intelektualną, 
  • zaburzenia psychiczne, 
  • uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego.

W przypadku braku zaburzeń współwystępujących z opóźnieniem rozwoju mowy mówimy o SORM, czyli samoistnym opóźnieniu rozwoju mowy.

Zaburzenia w nabywaniu systemu językowego mogą dotyczyć wszelkich aspektów języka, a więc systemu fonetyczno-fonologicznego, gdy stwierdzamy nieprawidłową artykulację (czyli błędne realizacje głosek), znacznie ograniczony zasób dź...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI