Dzieci w wieku 4–6 lat powinny wypijać w ciągu dnia średnio 1,5 litra wody. Wydaje się, że to dużo w stosunku do zaleceń dla osoby dorosłej, natomiast wysoki poziom zawartości wody w organizmie dziecka (ok. 75%) wpływa równocześnie na jego większe zapotrzebowanie i tym samym może wpłynąć zarówno korzystnie, jak i negatywnie na zachowanie dziecka. Niedostateczne spożycie płynów prowadzi do odwodnienia, którego skutkiem są zaburzenia w pracy całego organizmu. U dzieci skutki odwodnienia mogą się pojawić bardzo szybko. Pierwsze objawy to uczucie zmęczenia, rozdrażnienie, bóle i zawroty głowy, ogólne osłabienie, przegrzanie ciała.
POLECAMY
Pić trzeba regularnie, ponieważ nasz organizm nie potrafi magazynować wody na zapas. W codziennej praktyce w pracy z dziećmi należy o tym pamiętać, nie tylko dodatkowo podając płyny w okresie cieplejszych dni. Gdy obserwujemy u dzieci niepokój, słabszy nastrój, zwróćmy uwagę, kiedy i ile piły wody.
Co piją dzieci?
Źródłem wody dla człowieka są nie tylko płyny, ale też produkty żywnościowe. Zawartość wody zależy od ich rodzaju, np. warzywa czy owoce zawierają nawet 95% wody, a pieczywo pszenno-żytnie – ok. 35%. Niestety, często, gdy mówię o napojach, dostrzegam, że dzieci i rodzice promują picie słodkich napojów, kolorowych wód smakowych, sugerując się reklamą. Tymczasem jakość wyrobów do picia jest bardzo różna. Nawet sok naturalny 100% nie powinien stanowić zamiennika dla wody, a jedynie być porcją owoców podawaną w zastępstwie świeżych owoców np. w okresie zimowym. Najlepiej również w formie rozcieńczonej w wodzie.
Zwróćmy uwagę, że małe, 200-mililitrowe opakowanie tzw. soczku owocowego 100%, z rurką, zawiera aż cztery łyżeczki cukru! Mimo że to cukier naturalny, to jednak taki soczek u dziecka w wieku przedszkolnym, szczególnie gdy zostanie wypity przed posiłkiem, skutecznie obniży chęć zjedzenia przez malca posiłku podstawowego. Popularna wśród dzieci woda smakowa w butelce o pojemności 500 ml zawiera w swoim składzie aż pięć łyżeczek cukru!
Jak w takim razie wspierać świadomość dzieci dotyczącą znaczenia wody w naszym życiu? Jak kształtować zdrowy nawyk codziennego sięgania po wodę zamiast po inne wysokosłodzone napoje? Poniżej propozycje ćwiczeń i zabaw do wykorzystania z grupą przedszkolną.