W dziesięć zabaw dookoła świata

Edukacja przyrodnicza i ekologiczna

Opowiedzieć dzieciom o kontynentach można na wiele sposobów np. wskazując, jakie zwierzęta zamieszkują dany kontynent. To ułatwi uplastycznić wiedzę przedszkolaków o świecie. Dzięki dziesięciu zabawom, które zabiorą kilkulatków w podróż dookoła świata, dzieci odwiedzą wszystkie kontynenty, poznając przy okazji ich położenie na mapie lub globusie.

Na każdym z kontynentów dzieci spotkają charakterystycznych dla niego przedstawicieli fauny. W Australii będą to kangurzyca oraz altannik wznoszący barwne konstrukcje. Antarktydę będzie reprezentował pingwin, a Afrykę zebra. W Azji dzieci poznają owada o wyglądzie liścia – liśćca. W wędrówce po Ameryce Południowej i Północnej wychowankom będą towarzyszyły leniwce i pancerniki.

POLECAMY

Nie zabraknie także zabaw, w trakcie których przedszkolaki odwiedzą po kilka kontynentów. Tak będzie podczas poznawania różnych węży, a także niedźwiedzi: polarnego, brunatnego i czarnego (baribala). Europę będzie reprezentowała foka, która od niedawna zamieszkuje Hel. Dzięki temu przykładowi dzieci poznają lokalizację Polski i Bałtyku na mapie świata.

Przedszkolaki będą poznawały wymienione zwierzęta, oglądając ich zdjęcia lub rysunki, wcielając się w nie w trakcie zabaw ruchowych, a także wykonując prace plastyczne.

„Pancernik”

Fabuła/narracja: Pancernik to zwierzę, które mieszka w Ameryce Południowej, czyli tutaj (wychowawca wskazuje ją na globusie albo na mapie świata, prezentując także zdjęcie lub rysunek przedstawiające pancernika). Ta nazwa trafnie opisuje jego wygląd. To zwierzę rzeczywiście pokryte jest pancerzem. Dzięki temu jego ciało jest dobrze chronione. Równocześnie jednak pancerz utrudnia mu poruszanie się. 

Za chwilę sami przekonacie się, jak bardzo.

Przebieg: Każde z dzieci otrzymuje tekturowe pudełko. Przybór jest przy tym pozbawiony dna i górnej części. Ćwiczący przekładają pudełko przez głowę tak, by jego cztery ściany boczne otaczały tułów. W ten sposób powstaje pancerz. Ponad nim wystają głowa i ręce, poniżej znajdują się nogi. Dzieci, przybrawszy pozycję czworaczą, chodzą w „pancerzach”. W razie niebezpieczeństwa mogą spróbować schronić się w nich, zginając ręce i nogi.

Cele: 

  • wychowawczy: inspirowanie przedszkolaków do mierzenia się z wyzwaniem (niełatwo jest im opanować używanie przyboru w tak nietypowy sposób),
  • dydaktyczny: opisanie wychowankom pancernika, zaprezentowanie dzieciom lokalizacji Ameryki Południowej na mapie (globusie),
  • w sferze umiejętności ruchowych: ugruntowanie umiejętności czworakowania,
  • w sferze zdolności motorycznych: doskonalenie zintegrowanego ruchu ciała.

Pogadanka ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI