Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja przyrodnicza

21 marca 2018

NR 34 (Luty 2018)

W dziesięć zabaw dookoła świata

0 472

Opowiedzieć dzieciom o kontynentach można na wiele sposobów np. wskazując, jakie zwierzęta zamieszkują dany kontynent. To ułatwi uplastycznić wiedzę przedszkolaków o świecie. Dzięki dziesięciu zabawom, które zabiorą kilkulatków w podróż dookoła świata, dzieci odwiedzą wszystkie kontynenty, poznając przy okazji ich położenie na mapie lub globusie.

Na każdym z kontynentów dzieci spotkają charakterystycznych dla niego przedstawicieli fauny. W Australii będą to kangurzyca oraz altannik wznoszący barwne konstrukcje. Antarktydę będzie reprezentował pingwin, a Afrykę zebra. W Azji dzieci poznają owada o wyglądzie liścia – liśćca. W wędrówce po Ameryce Południowej i Północnej wychowankom będą towarzyszyły leniwce i pancerniki.

Nie zabraknie także zabaw, w trakcie których przedszkolaki odwiedzą po kilka kontynentów. Tak będzie podczas poznawania różnych węży, a także niedźwiedzi: polarnego, brunatnego i czarnego (baribala). Europę będzie reprezentowała foka, która od niedawna zamieszkuje Hel. Dzięki temu przykładowi dzieci poznają lokalizację Polski i Bałtyku na mapie świata.

Przedszkolaki będą poznawały wymienione zwierzęta, oglądając ich zdjęcia lub rysunki, wcielając się w nie w trakcie zabaw ruchowych, a także wykonując prace plastyczne.

„Pancernik”

Fabuła/narracja: Pancernik to zwierzę, które mieszka w Ameryce Południowej, czyli tutaj (wychowawca wskazuje ją na globusie albo na mapie świata, prezentując także zdjęcie lub rysunek przedstawiające pancernika). Ta nazwa trafnie opisuje jego wygląd. To zwierzę rzeczywiście pokryte jest pancerzem. Dzięki temu jego ciało jest dobrze chronione. Równocześnie jednak pancerz utrudnia mu poruszanie się. 

Za chwilę sami przekonacie się, jak bardzo.

Przebieg: Każde z dzieci otrzymuje tekturowe pudełko. Przybór jest przy tym pozbawiony dna i górnej części. Ćwiczący przekładają pudełko przez głowę tak, by jego cztery ściany boczne otaczały tułów. W ten sposób powstaje pancerz. Ponad nim wystają głowa i ręce, poniżej znajdują się nogi. Dzieci, przybrawszy pozycję czworaczą, chodzą w „pancerzach”. W razie niebezpieczeństwa mogą spróbować schronić się w nich, zginając ręce i nogi.

Cele: 

  • wychowawczy: inspirowanie przedszkolaków do mierzenia się z wyzwaniem (niełatwo jest im opanować używanie przyboru w tak nietypowy sposób),
  • dydaktyczny: opisanie wychowankom pancernika, zaprezentowanie dzieciom lokalizacji Ameryki Południowej na mapie (globusie),
  • w sferze umiejętności ruchowych: ugruntowanie umiejętności czworakowania,
  • w sferze zdolności motorycznych: doskonalenie zintegrowanego ruchu ciała.

Pogadanka końcowa: Ależ te pancerniki okazały się ruchliwe! Gdy patrzyło się na ich ciężkie pancerze, można było sądzić, że w czymś takim nie da się szybko chodzić. Wy jednak udowodniliście, że jest to możliwe. Co było trudniejsze: poruszanie rękami czy nogami?

Przybory/przyrządy: Tekturowe pudełka, globus albo mapa świata, zdjęcie lub rysunek pancernika.

„Liściec”

Fabuła/narracja: Liściec to owad, który mieszka w Azji, czyli tutaj (osoba prowadząca wskazuje ją na globusie albo na mapie świata, prezentując także zdjęcie lub rysunek przedstawiający liśćca). Jak widzicie, ta nazwa wiele mówi o jego wyglądzie. On naprawdę bardzo przypomina liść. Dzięki temu ptaki, które żywią się owadami, nie są w stanie go wypatrzeć. Za chwilę sami staniecie się liśćcami. Dzięki temu sprawdzicie, czy łatwo będzie wam chodzić w takim przebraniu.

Przebieg: Dzieci otrzymują po płachcie gazety. Układa się je na plecach dzieci przybierających pozycję czworaczą. Każdy stara się poruszać tak, by gazeta nie zsunęła się na podłogę. Wychowawca inspiruje ćwiczących do zmieniania kierunku przemieszczania się.

Cele:

  • wychowawczy: samodzielne mierzenie się z wyzwaniem (trudno jest zapanować nad przyborem, nie mogąc podtrzymywać go rękami i nogami, gdyż są one zaangażowane w przemieszczanie się w pozycji czworaczej),
  • dydaktyczny: opisanie przedszkolakom liśćca, zaprezentowanie dzieciom lokalizacji Azji na mapie (globusie),
  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności czworakowania,
  • w sferze zdolności motorycznych: doskonalenie zintegrowanego ruchu ciała.

Pogadanka końcowa: Jak widzicie, życie liśćca nie jest łatwe. Co rusz musiał poprawiać swój wygląd, aby nie wypatrzył go żaden żarłoczny ptak. Co trzeba było robić, żeby gazety nie zsuwały się wam z pleców? Czy musieliście poruszać się szybko, czy raczej wolno?

Przybory/przyrządy: Gazety, globus albo mapa świata, zdjęcie lub rysunek liśćca.

Uwagi: Gazety pozostałe po zabawie wykorzystamy w scenariuszu „Kangurzyca”.

„Kangurzyca”

Fabuła/narracja: Na pewno wiecie, gdzie mieszkają kangury. Tak, w Australii, czyli tutaj (wychowawczyni wskazuje ją na globusie albo na mapie świata, prezentując także zdjęcie lub rysunek przedstawiający kangurzycę z młodym w torbie). Jak widzicie, mama kangurzyca nosi swoje dziecko w torbie, którą ma na brzuchu. Czy to trudne? Przekonajmy się!

Przebieg: Każde z dzieci ma gazetę, która pozostała mu po zabawie „Liściec”. Należy rozdać im jeszcze po woreczku z grochem. Gazetę układa się na brzuchu, podtrzymując ją z obu stron rękoma dociśniętymi do tułowia. Tak powstaje „torba” na brzuchu „kangurzycy”. Wychowawca między gazetą a ciałem dziecka umieszcza woreczek z grochem („kangurzątko”). Przedszkolaki wykonują skoki obunóż w dowolnych kierunkach, uważając, by „kangurzątko” nie wypadło z torby. Okazuje się jednak, że to niełatwe zadanie, bo „kangurzątko” co rusz wysuwa się z „torby”.

Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie dzieci do umiejętności długotrwałego koncentrowania się na zadaniu (chwila nieuwagi kończy je),
  • dydaktyczny: opisanie przedszkolakom kangura, zaprezentowanie dzieciom lokalizacji Australii na mapie (globusie),
  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności wykonywania skoków obunóż,
  • w sferze zdolności motorycznych: doskonalenie zintegrowanego ruchu ciała.

Pogadanka końcowa: Przekonaliście się, że niełatwo jest kangurzycy myśleć o kangurzątku i równocześnie skakać. 
Co trzeba było robić, by maleństwo nie wypadło z torby? Czy kangurzyca mogła wykonywać wysokie skoki? A długie?

Przybory/przyrządy: Gazety, woreczki z grochem, globus albo mapa świata, zdjęcie lub rysunek kangurzycy niosącej młode w torbie.

Uwagi: Gazety pozostałe po zabawie wykorzystamy w scenariuszu „Pingwin”.

„Pingwin”

Fabuła/narracja: Pingwiny różnią się od wielu innych ptaków. Po pierwsze, nie latają. Po drugie, pływają. Po trzecie, mieszkają tam, gdzie prawie nie ma innych zwierząt, czyli na Antarktydzie. To znaczy tutaj (wychowawca wskazuje ją na globusie albo na mapie świata, prezentując także zdjęcie lub rysunek przedstawiający pingwina). Jest jeszcze jedna rzecz, która wyróżnia pingwina: to, jak chodzi. Za chwilę przekonamy się, czy też będziecie umieli spacerować tak jak on. Spójrzcie! To chyba płaty śniegu (nauczyciel wskazuje na gazety, które rozłożyła na podłożu). Czy będziecie potrafili spacerować tak, by z nich nie spaść?

Przebieg: Dzieci spacerują po płachtach gazet leżących na podłożu jak pingwiny. Powinny przy tym utrzymywać „skrzydła” wzdłuż tułowia i dreptać, wykonując rytmiczne, niewielkie kroczki. Towarzyszy temu wychylanie się raz w lewo, raz w prawo. Dzięki temu rzeczywiście ruchy przedszkolaków upodobnią się do sposobu poruszania się pingwinów. Szczególnie trudne jest mijanie się dwojga ćwiczących, ponieważ miejsca na gazecie jest naprawdę niewiele, a nikt nie chce „spaść” z niej.

Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie dzieci do starannego wykonywania zadania wymagającego precyzji,
  • dydaktyczny: opisanie wychowankom pingwina, zaprezentowanie przedszkolakom lokalizacji Antarktydy na mapie (globusie),
  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności stawiania niewielkich kroczków,
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie poczucia rytmu.

Pogadanka końcowa: Jak te pingwiny kołysały się na boki! A jakie małe kroczki stawiały! Rzeczywiście okazało się, że bardzo różnią się one od innych ptaków. Pokazaliście to znakomicie. Czy trudno było wam mijać się z innymi pingwinami? 
Co wtedy robiliście? Zapamiętajcie to! Ta umiejętność może przydać się wam podczas poruszania się w tłoku.

Przybory/przyrządy: Gazety, globus albo mapa świata, zdjęcie lub rysunek pingwina.

„Foka”

Fabuła/narracja: Chyba bardzo was zaskoczę tym, że nawet w naszym morzu pojawiają się foki (wychowawca wskazuje Bałtyk i Polskę na globusie albo na mapie świata, prezentując także zdjęcie lub rysunek przedstawiający tego ssaka). Może kiedyś spotkacie jakąś fokę nad Bałtykiem? Do tego czasu dobrze byłoby poznać, jak one poruszają się. Czy wiecie, jak to robią, gdy są na lądzie? Zaraz to sprawdzicie!

Przebieg: Dzieci kładą się na podłodze przodem („na brzuchach”). Każde z nich stara się pełzać lub czołgać po podłożu, naśladując sposób poruszania się foki. Należy przy tym ograniczyć pracę dłoni i stóp.

Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie dzieci do mierzenia się z wyzwaniami,
  • dydaktyczny: opisanie przedszkolakom foki, zaprezentowanie im lokalizacji Polski i Bałtyku na mapie (globusie),
  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności pełzania i czołgania się,
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie zdolności różnicowania ruchów.

Pogadanka końcowa: Jak sami mogliście sprawdzić, foka z trudem porusza się po lądzie. Zupełnie inaczej radzi sobie w wodzie. Tam pływa niczym ryba. To dzięki temu, że jej łapy i nogi przekształcone są w płetwy.

Przybory/przyrządy: Gazety, globus albo mapa świata, zdjęcie lub rysunek foki.

„Leniwce”

Fabuła/narracja: Leniwce to niezwykłe zwierzęta. Gdy patrzy się na nie, od razu wiadomo, że donikąd im się nie spieszy (to optymalna chwila na zaprezentowanie zdjęcia lub rysunku przedstawiającego leniwca). Najłatwiej spotkać je w Ameryce Południowej i Środkowej, to znaczy tutaj (w tym momencie można wskazać je na globusie albo na mapie). Czy potrafilibyście być tak powolni, jak leniwce?

Przebieg: Dz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy