Rodzicu!
- Staraj się, by Twoje kilkuletnie dziecko ćwiczyło, na przykład podrzucając i łapiąc piłkę oraz rzucając nią do celu.
- Ucz dziecko jazdy na rowerku i hulajnodze, chodzenia po murku, skoków przez skakankę.
- Jeśli Twoje dziecko w wieku przedszkolnym nie lubi rysować i nie radzi sobie z codziennymi czynnościami: trudno mu nauczyć się samodzielnie jeść, zapinać guziki i zawiązywać sznurowadła „na kokardkę”, nie bagatelizuj tych problemów. Cierpliwie i spokojnie ucz je na zasadzie małych kroków.
- Chwal i zachęcaj, nawet jeśli dziecko jest nieporadne: „Potrafiłeś zawiązać jedną pętelkę, spróbuj tak samo zrobić z drugą”; „Pokolorowałeś misia, a teraz spróbuj pomalować drzewo”.
- Zapewniaj dziecku okazję do ćwiczeń przy wykonywaniu codziennych czynności: nie wyręczaj go w ubieraniu, zapinaniu, nie karm, podsuwaj do wykonania proste zadania.
- Zwróć się do logopedy, kiedy zauważysz, że Twoje dwu-, trzyletnie dziecko nie zaczęło mówić albo mówi bardzo źle. Opóźnienie rozwoju mowy to wczesny objaw zwiastujący późniejsze trudności w czytaniu i pisaniu.
- Zacznij od sylab – im wcześniej dziecko zacznie ćwiczyć, tym większa szansa powodzenia. Czasami można w ten sposób nawet zapobiec dysleksji i dysgrafii.
- Ćwicz u dzieci tak zwany słuch fonemowy, czyli umiejętność wyróżniania głosek, na przykład końcowej i początkowej, a także dzielenia wyrazu na sylaby i scalania sylab. Dzieci z dysleksją mogą mieć trudności z dzieleniem na sylaby, ale jeżeli wcześnie rozpoczniecie ćwiczeni...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!