Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

17 listopada 2017

NR 25 (Marzec 2017)

Święta Wielkanocne tuż, tuż, zatem w teatrze wiosennym zasiadaj i już!

0 353

Przedszkolaki bardzo lubią udział w spektaklach teatralnych – jako aktorzy i jako widzowie. Uczestnictwo w przedstawieniach powinno bawić, sprawiać radość i przyjemność. Niniejsza propozycja wychodzi naprzeciw tym dziecięcym upodobaniom, a jednocześnie stanowi sposób na wprowadzenie tematyki wielkanocnej i wiosennej do zajęć odbywających się w przedszkolu. Scenariusz można zmodyfikować tak, by był przydatny zarówno w pracy z maluchami, jak i starszakami.

 

Temat zajęć:

Teatr wiosenny

Cele ogólne: 

  • poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu kultury i tradycji wywodzących się z historii Świąt Wielkanocnych,
  • zapewnienie dzieciom bezpośredniego kontaktu ze sztuką teatralną,
  • kształtowanie kompetencji przyrodniczych i artystycznych dzieci

Cele zajęć:

Dziecko:

  • zna i rozumie pojęcie „drama”,
  • wie, jak należy zachowywać się podczas przedstawień teatralnych,
  • rozumie treść oraz myśl przewodnią prezentowanego przedstawienia,
  • aktywnie włącza się w interakcje z aktorami,
  • czerpie radość z udziału w przedstawieniu,
  • właściwie identyfikuje bohaterów przedstawienia i potrafi ich krótko scharakteryzować,
  • poprawnie określa właściwości odżywcze prezentowanych produktów żywnościowych,
  • poszerza wiedzę o kulturze i tradycjach wywodzących się z historii Świąt Wielkanocnych

Metody:

  • dramy – dzieci interaktywnie uczestniczą w przedstawieniu,
  • słowna – nauczycielka podczas zajęć porannych wprowadza dzieci do tematu przewodniego przedstawienia,
  • aktywizujące – dzieci są włączane w przebieg przedstawienia, odpowiadając na pytania bohaterów i wykonując zadania

Forma pracy: 

Grupowa

Pomoce:

  • wiosenny wystrój sali (miejsca występu): drzewa, kwiaty, krzewy, łąka, norka dla zająca, może być również inna forma, np. kartonowy domek zająca,
  • przebrania postaci,
  • wielkanocne smakołyki – zaleca się użycie w przedstawieniu rzeczywistych produktów spożywczych, wówczas można poszerzyć przedstawienie i poprosić o spróbowanie danego przysmaku przez wybrane dzieci (uprzednio sprawdzamy, czy produkty są wolne od alergenów),
  • materiały niezbędne do wykonania pracy plastycznej: sztalugi, bristole lub arkusze szarego papieru, farby do wykonania przez dzieci pisanek (można zastosować dowolną technikę plastyczną)

 

Przedstawienie może być zrealizowane przez nauczycieli, rodziców oraz dzieci w starszym wieku przedszkolnym. Bohaterowie w nim występujący to zwierzęta oraz uosobione jajka, pisanki. W poszczególne role mogą się wcielać zarówno dorośli, jak i dzieci. W przypadku występu dziecięcego tekst można dowolnie modyfikować, dostosowując jego długość oraz przekaz do wieku aktorów i odbiorców. Dzieci niezaprzeczalnie będą pełne radości i szczęścia, jeśli w przedstawieniu zobaczą swoich nauczycieli lub rodziców (opiekunów, dziadków). Niemniej warto poniższy scenariusz wykorzystać również do realizacji zajęć z cyklu „dzieci dzieciom”. Wówczas zyskujemy nieocenioną sposobność przekazania najmłodszym zainteresowania sztuką teatralną, rozwinięcia pewności siebie podczas występów przed publicznością oraz dajemy szansę najmłodszym na zabawę, własną kreację postaci i dziecięcą spontaniczność. 

Wykreowani bohaterowie to postacie bardzo klarowne w odbiorze, pełne pozytywnych cech i lekkiej dozy dowcipu. Całość ma bawić, sprawiać radość i przyjemność z uczestnictwa w przedstawieniu. Ponadto dialogi postaci zachęcają do włączania publiczności w przebieg wydarzeń, zatem odbiorca zyskuje nieocenioną szansę na aktywny udział w spektaklu. Podczas realizacji można wykorzystać utwory muzyczne o tematyce wiosennej, np. Wiosna w ogródku z repertuaru zespołu Fasolki, czy też Idzie do nas wiosna Agnieszki Galicy do muzyki Tadeusza Pabisiaka. Nagrania mogą posłużyć jako ścieżka dźwiękowa do wiosennej gimnastyki rozpoczynającej lub kończącej przedstawienie, jak również mogą być wykorzystane w jego trakcie jako urozmaicenie i zachęta do zabaw ruchowych. Przed występem warto wykonać zaproszenia dla gości i wręczyć dzieciom oraz rodzicom, zależnie od wybranej publiczności.

Przebieg zajęć:

  • Przygotowanie scenografii i sprzętu muzycznego.
  • Przygotowanie miejsc dla publiczności.
  • Przygotowanie i odtworzenie wybranej ścieżki dźwiękowej (można wykorzystać linię melodyczną zaproponowanych utworów o wiośnie); występują: Narrator, Zając, dwie Pisanki, Kurka, Baranek.
  • Pojawienie się na scenie narratora:

Narrator:     
Witajcie, drogie dzieci, wiosenną już porą,
za chwil kilka wyjątkowi bohaterowie w świat bajki Was zabiorą!
Wiosna za pasem, a wraz z nią święta Wielkiej Nocy,
lecz bohaterowie nasi pilnie potrzebują pomocy. 
Dlaczego? Zaraz się dowiecie, tylko uszy uważnie nastawcie
i wraz z nami świetnie się dziś bawcie!
Wiosna już przyszła, przyroda budzi się do życia
i każdego zachęca do wesołym bycia! 
(Tu warto zapytać dzieci o cechy wiosny, pytanie dostosowujemy do wieku odbiorców).
Zatem uśmiech szeroki pokażcie, od ucha do ucha,
i niech każdy już uważnie teraz słucha...

Narrator schodzi ze sceny i pojawiają się Baranek z Kurką:

Baranek:     
Witaj, koleżanko, co u Ciebie słychać?
Jak dobrze, że zima już na nas nie czyha! 
Jeszcze dni kilka i będzie zielono, radośnie, słonecznie, po prostu kolorowo!

Kurka:         
Witaj, Baranku! Ja również jestem bardzo szczęśliwa,
bo słońce do życia każdego porywa.
Jednakże mam problem wcale niemały
i myślę już o nim drugi dzień cały.

Baranek:        
A cóż to się dzieje, Kurko moja droga?
Czyżbyś chorowała, może boli cię noga?

Kurka:         
Nie, nie, na szczęś...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy