Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

17 listopada 2017

NR 25 (Marzec 2017)

Święta Wielkanocne tuż, tuż, zatem w teatrze wiosennym zasiadaj i już!

0 84

Przedszkolaki bardzo lubią udział w spektaklach teatralnych – jako aktorzy i jako widzowie. Uczestnictwo w przedstawieniach powinno bawić, sprawiać radość i przyjemność. Niniejsza propozycja wychodzi naprzeciw tym dziecięcym upodobaniom, a jednocześnie stanowi sposób na wprowadzenie tematyki wielkanocnej i wiosennej do zajęć odbywających się w przedszkolu. Scenariusz można zmodyfikować tak, by był przydatny zarówno w pracy z maluchami, jak i starszakami.

 

Temat zajęć:

Teatr wiosenny

Cele ogólne: 

  • poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu kultury i tradycji wywodzących się z historii Świąt Wielkanocnych,
  • zapewnienie dzieciom bezpośredniego kontaktu ze sztuką teatralną,
  • kształtowanie kompetencji przyrodniczych i artystycznych dzieci

Cele zajęć:

Dziecko:

  • zna i rozumie pojęcie „drama”,
  • wie, jak należy zachowywać się podczas przedstawień teatralnych,
  • rozumie treść oraz myśl przewodnią prezentowanego przedstawienia,
  • aktywnie włącza się w interakcje z aktorami,
  • czerpie radość z udziału w przedstawieniu,
  • właściwie identyfikuje bohaterów przedstawienia i potrafi ich krótko scharakteryzować,
  • poprawnie określa właściwości odżywcze prezentowanych produktów żywnościowych,
  • poszerza wiedzę o kulturze i tradycjach wywodzących się z historii Świąt Wielkanocnych

Metody:

  • dramy – dzieci interaktywnie uczestniczą w przedstawieniu,
  • słowna – nauczycielka podczas zajęć porannych wprowadza dzieci do tematu przewodniego przedstawienia,
  • aktywizujące – dzieci są włączane w przebieg przedstawienia, odpowiadając na pytania bohaterów i wykonując zadania

Forma pracy: 

Grupowa

Pomoce:

  • wiosenny wystrój sali (miejsca występu): drzewa, kwiaty, krzewy, łąka, norka dla zająca, może być również inna forma, np. kartonowy domek zająca,
  • przebrania postaci,
  • wielkanocne smakołyki – zaleca się użycie w przedstawieniu rzeczywistych produktów spożywczych, wówczas można poszerzyć przedstawienie i poprosić o spróbowanie danego przysmaku przez wybrane dzieci (uprzednio sprawdzamy, czy produkty są wolne od alergenów),
  • materiały niezbędne do wykonania pracy plastycznej: sztalugi, bristole lub arkusze szarego papieru, farby do wykonania przez dzieci pisanek (można zastosować dowolną technikę plastyczną)

 

Przedstawienie może być zrealizowane przez nauczycieli, rodziców oraz dzieci w starszym wieku przedszkolnym. Bohaterowie w nim występujący to zwierzęta oraz uosobione jajka, pisanki. W poszczególne role mogą się wcielać zarówno dorośli, jak i dzieci. W przypadku występu dziecięcego tekst można dowolnie modyfikować, dostosowując jego długość oraz przekaz do wieku aktorów i odbiorców. Dzieci niezaprzeczalnie będą pełne radości i szczęścia, jeśli w przedstawieniu zobaczą swoich nauczycieli lub rodziców (opiekunów, dziadków). Niemniej warto poniższy scenariusz wykorzystać również do realizacji zajęć z cyklu „dzieci dzieciom”. Wówczas zyskujemy nieocenioną sposobność przekazania najmłodszym zainteresowania sztuką teatralną, rozwinięcia pewności siebie podczas występów przed publicznością oraz dajemy szansę najmłodszym na zabawę, własną kreację postaci i dziecięcą spontaniczność. 

Wykreowani bohaterowie to postacie bardzo klarowne w odbiorze, pełne pozytywnych cech i l...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy