Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja matematyczna , Otwarty dostęp

19 marca 2018

NR 32 (Grudzień 2017)

Świąteczna matematyka dla malucha

0 140

Czas świąt Bożego Narodzenia to okres odpoczynku, wspólnego spędzania czasu w gronie rodziny i wielu radości. Może on stanowić doskonałą okazję do poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności najmłodszych, w ramach różnych obszarów wiedzy, a wielość zdarzeń, doświadczeń i sytuacji towarzyszących temu okresowi w roku może niejednokrotnie prowokować do coraz dogłębniejszego poznawania otaczającego nas świata i skłaniać do uczenia się w sposób okazjonalny, niemalże „przy okazji”.

Poniższy artykuł stanowi przykład zabaw, sytuacji o charakterze matematycznym związanych z tematem świąt Bożego Narodzenia, które z powodzeniem można wykorzystać w trakcie zajęć nawiązujących do tejże tematyki w przestrzeni przedszkolnej, jak również mogą one stanowić inspirację do wspólnego z dziećmi, edukacyjnego spędzenia tego okresu w przestrzeni domowej i wartościowego wykorzystania wielu naturalnie występujących w tymże czasie sytuacji. W sposób szczególny adresowane są one do młodszych przedszkolaków, stanowiąc tym samym wstęp i przygotowanie do dalszych etapów edukacyjnych polegających na sukcesywnym i coraz bardziej zaawansowanym rozwijaniu matematycznych umiejętności i zdolności. 

 

Istota matematyki zawiera się w jej wolności.
Georg Cantor

Nakrywamy do wigilijnego stołu

Okres świąt to czas spotkań rodzinnych i wspólnego zasiadywania przy świątecznym stole. Już na etapie przygotowań możemy włączyć dzieci do wspólnego tworzenia świątecznej przestrzeni w domu czy też w przedszkolu podczas zajęć poświęconych tej tematyce. Jednym z takich pomysłów może być wspólne nakrywanie do stołu, co stanie się okazją do przypomnienia sobie układu sztućców i zastawy stołowej.

W przestrzeni przedszkolnej możemy stworzyć duży wspólny stół na dywanie, którego granice w sposób symboliczny wyznaczać będzie rozłożony na nim obrus, i wspólnie z dziećmi organizować przestrzeń na tym stole. Jednym z ćwiczeń będzie poprawne położenie na nim zastawy – przy wyjaśnieniu roli i znaczenia takiego układu elementów.

Dzięki sytuacjom tego typu dzieci nauczą się lub utrwalą miejsce poszczególnych sztućców na stole i tym samym w sposób naturalny będą ćwiczyły powtarzalność przedmiotów oraz znały sens stałego ułożenia pewnej grupy elementów.

Segregujemy i porządkujemy

Kolejnym przykładem sytuacji przedświątecznej, którą możemy w sposób matematyczny wykorzystać w przedszkolu lub w domu, są wspólne porządki. W przestrzeni domowej może być to segregowanie bądź łączenie w pary takich elementów, jak buty, rękawiczki, skarpetki itp., które pomogą najmłodszym dzieciom zrozumieć pojęcie pary oraz stanowić wstęp do matematycznej klasyfikacji.

W przedszkolu również możemy zainicjować taką sytuację poprzez przygotowanie worka, w którym będą znajdowały się różnokolorowe rękawiczki. Po wysypaniu zawartości zadaniem dzieci będzie ich uporządkowanie i połączenie w pary. Możemy wyobrazić sobie np., że jest to worek z prezentami od św. Mikołaja, którymi chciał obdarować dzieci. 

W ćwiczeniu tym możemy wykorzystać różne rękawiczki (różniące się fakturą, wielkością i przeznaczeniem) i dodatkowo wspól...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy