Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia ruchowe

14 listopada 2017

NR 20 (Październik 2016)

Sprawnie pokonuję przeszkody
Propozycje ćwiczeń gimnastycznych w terenie

318

Aktywność ruchowa to jedna z najważniejszych potrzeb małego dziecka. Ma silny wpływ na wszystkie pozostałe sfery rozwoju. Ruch wyzwala bowiem pozytywne emocje, odpręża, zwiększa odporność organizmu, korzystnie wpływa na kształtowanie pożądanych cech charakteru. W przedszkolu korzystamy z szerokiego wachlarza metod stosowanych na zajęciach ruchowych. Znajdują się wśród nich m.in. metody odtwórcze (tj. zabawowo--naśladowcza, ścisła), twórcze (metoda ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa Labana, gimnastyka rytmiczna Alfreda i Marii Kniessów), metody intensyfikujące zajęcia ruchowe (tory przeszkód, współzawodnictwo indywidualne i zespołowe).

Zorganizowane zajęcia ruchowe można prowadzić w salach, na boisku lub w naturalnym terenie. Specjaliści wychowania przedszkolnego opracowali gotowe zestawy ćwiczeń dla każdej z grup wiekowych, które uwzględniają obowiązujące zasady przy prowadzeniu ćwiczeń gimnastycznych: wszechstronności, stopniowania trudności i zmienności pracy mięśniowej. 

POLECAMY

W okresie jesiennym, kiedy temperatura nie spada poniżej 16ºC warto przenieść zajęcia ruchowe z sali do ogrodu przedszkolnego. Mamy to szczęście, że nasza placówka jest położona na terenie parku leśnego, zatem naturalnych przeszkód w postaci obiektów przyrodniczych (zwalonych pni drzew, krzewów, ścieżek o naturalnym podłożu, drzew) oraz „przyborów” w postaci elementów przyrody jest pod dostatkiem. We wrześniu i październiku nasi wychowankowie, wyposażeni w odpowiednie stroje gimnastyczne, ruszają ze mną do lasu poćwiczyć na powietrzu. W otoczeniu starodrzewu, wsłuchani w odgłosy przyrody, wzmacniamy siłę fizyczną, usprawniamy wrażliwość sensoryczną i w atrakcyjny sposób pokonujemy niechęć do wysiłku. 

Oto jedna z propozycji zajęć w terenie, uwzględniająca podstawowe zasady organizacji ćwiczeń gimnastycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym.

Temat: Sprawnie pokonuję przeszkody terenowe

Cele:

Dziecko:

  • doskonali umiejętność pokonywania przeszkód w terenie,
  • kształtuje cechy motoryczne w zakresie szybkości, zwinności, skoczności i zręczności,
  • ma okazję do wyrabiania zaradności, samodzielności, wytrwałości, pomysłowości

Liczba ćwiczących:

20–25 osób

Grupa wiekowa: 

dzieci w wieku 5–6 lat

Miejsce ćwiczeń:

las

Sprzęt i przybory: 

pień zwalonego drzewa, szyszki, tamburyn

 

Przebieg zajęć:

  • Zabawa „Kto szybciej stanie przy drzewie” – dzieci biegają, podskakują, spacerują w rytm uderzeń tamburynu; na dany sygnał stają przy drzewie i na polecenie nauczyciela dotykają go różnymi częściami ciała (np.: „oprzyj się plecami o drzewo”, „dotknij drzewa prawą ręką” itp.) .
  • Zabawa „Spacerujące niedźwiadki” – maluchy czworakują w dowolnym rytmie od drzewa do drzewa, na sygnał szukają miejsca przy drzewie, następnie powoli maszerują rękami po pniu tak wysoko, jak tylko mogą sięgnąć – misie wspinają się do barci z miodem, potem zsuwają się w dół; całość zabawy powtarzamy.
  • Zabawa „Skok przez ścieżkę” – ćwiczący z niewielkiego rozbiegu odbijają się jedną nogą i skaczą w dal przez wąską ścieżkę skokiem krocznym, lądując na drugą nogę; wykonują skok w jedną i drugą stronę kilkakrotnie.
  • Zabawa „Kryj się!” – przedszkolaki podczas wyliczanki rozbiegają się i kryją za drzewami w odległości ok. 15 m od nauczyciela; po kilku sekundach prowadzący odwraca się i obserwuje przedpole; źle ukryte dzieci przywołuje do siebie, pozostałym gratuluje i także zaprasza do siebie; zabawę powtarzamy.
  • Zabawa „Rzuty na odległość” – ucz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy