Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kodowanie w przedszkolu

20 listopada 2017

NR 26 (Kwiecień 2017)

Rodzice w programie Mistrzowie Kodowania
ważni dla nas, ważni dla dzieci

0 99

Dziecko w wieku przedszkolnym trzymające tablet czy smartfon w rękach, nie jest odosobnionym widokiem. Nikogo nie dziwi fakt, że już cztero- czy pięciolatek nie ma najmniejszego problemu z obsługą urządzeń mobilnych w większości przypadków. Nasuwa się więc pytanie, czy wprowadzanie nowoczesnych technologii do zajęć przedszkolnych ma uzasadnienie merytoryczne. Po co to robić, jeśli i tak większość dzieci radzi sobie z „klikaniem” bardzo dobrze. Istotne jest nie to, czy dziecko potrafi obsługiwać tablet, ale jak z niego korzysta.
 

Może to być twórcze i sprzyjać relacjom społecznym, ale też może to być również „bezcelowe klikanie po ekranie”. Jeżeli sposób, w jaki maluch korzysta z urządzenia mobilnego bardziej przypomina to drugie, rodzicom mogą towarzyszyć obawy, kiedy dowiadują się, że dana placówka chce poszerzyć ofertę zajęć dydaktycznych o elementy kodowania, robotyki, o pracę z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Bliska współpraca z rodzicami pomoże rozwiać wątpliwość i ukaże program takim, jaki jest w rzeczywistości.

Podczas pilotażowej edycji programu Mistrzowie Kodowania Junior, organizatorzy dbali o to, żeby również opiekunowie dzieci włączali się aktywnie w jego przebieg, poznali zasady, które w nim obowiązują, kontynuowali pracę w domu. W pierwszych miesiącach realizacji Mistrzów Kodowania w każdej z placówek odbyły się warsztaty dla rodziców, na których mogli dokładnie zapoznać się z ideą programu, jego planowanym przebiegiem, ale również posłuchać o zagrożeniach płynących z sieci, o sposobach unikania ich, o bezpiecznym poruszaniu się w świecie nowoczesnych technologii. Dodatkowo zostały przeprowadzone wywiady z rodzicami i badania. Następnie zdobyty materiał szczegółowo przeanalizowano i opublikowano w postaci raportu. 

Wyniki pilotażu nie przedstawiały się zbyt optymistycznie. Kontakt dzieci z urządzeniami mobilnymi w domach często miał charakter „wypełniacza czasu”, rodzice nie znali wartościowych aplikacji, które mogliby zaproponować dziecku, rzadko też towarzyszyli mu w tych aktywnościach, często maluchy korzystały z tabletów w samotności. Wyniki raportu pokazały, że wiele jest na tym polu do zrobienia, więc tym bardziej warto zadbać o bliski kontakt rodziców z placówką, zaoferować im wsparcie i wspólnie działać dla dobra dzieci.

Jak było u nas?

Pierwsza myśl, która przebiegła mi przez głowę w momencie kiedy dowiedziałam się, że będę uczyć dzieci kodowania, była następująca: „Co to właściwie jest to kodowanie?”. W ślad za nią jednak pojawiła się druga myśl: „Jak rodzice zareagują na to, że będziemy na zajęciach z dziećmi pracować z wykorzystaniem aplikacji tabletowych, czy nie spotka się to z brakiem akceptacji takiej formy zajęć?”. Bliższe przyjrzenie się tematyce kodowania z dziećmi trochę mnie uspokoiło. Głównie dlatego, że zrozumiałam, iż kodowanie to nie tylko zajęcia ze sprzętem komputerowym – to również zajęcia offline, czyli takie, na których nie potrzebujemy żadnego sprzętu mobilnego. Tylko jak przekonać rodziców do pomysłu wprowadzania podstaw kodowania? Teraz jest pewnie trochę łatwiej, bo przeprowadzono już pilotażową edycję programu Mistrzowie Kodowania. Doświadczenia nauczycieli biorących...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy