Od wielu lat w polskich przedszkolach niektórzy nauczyciele odważnie wprowadzają innowację pod hasłem „Przedszkole bez zabawek”. W każdej placówce, mimo jednakowych założeń programowych, przebiega ona zupełnie inaczej. Nauczyciele, na bazie doświadczenia niemieckich nauczycielek, realizują założenia innowacji, jednak jej przebieg uzależniony jest od wielu czynników: specyfiki przedszkola, zaangażowania podmiotów współdziałających w jej organizacji, posiadanych zasobów, przygotowania nauczycieli, ich twórczego podejścia do realizacji przedsięwzięcia oraz umiejętności planowania i szybkiego reagowania na pojawiające się trudności.
Innowacja „Przedszkole bez zabawek” od ośmiu lat stanowi stały punkt naszego rocznego harmonogramu wydarzeń przedszkolnych. Jest idealnym rozwiązaniem dla kadry nauczycielskiej, która nie boi się poszukiwać twórczych rozwiązań w zakresie organizacji procesu całościowego wspierania rozwoju dziecka. Jest również adekwatną odpowiedzią na zalecane warunki obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego, dotyczące aranżowania przestrzeni wpływającej na aktywność wychowanków, motywującej ich do samodzielnego działania, odkrywania zjawisk oraz zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, inspirowania do prowadzenia własnych eksperymentów.
Wdrażanie innowacji nie należy do łatwych zadań stojących przed nauczycielami, dlatego tylko niektórzy podejmują się tego wyzwania. Jej organizacja wymaga bowiem od kadry wielu przygotowań, przede wszystkim odpowiedniej strategii działań i właściwego planowania. To ciekawe przedsięwzięcie nie umknęło uwadze prasy edukacyjnej, telewizyjnych programów społecznych, portali internetowych. W większości autorzy skupiają się na działaniach podejmowanych przez same dzieci oraz korzyściach płynących z ich realizacji. Biorąc pod uwagę to, że każda nowość budzi wiele wątpliwości i kontrowersji, chciałybyśmy ująć temat z punktu widzenia praktyków, którzy od kilku lat konsekwentnie i efektywnie realizują założenia innowacji, stale wzbogacając swoje doświadczenie i wiedzę. Pokusiłyśmy się o stworzenie miniprzewodnika po tej twórczej innowacji. Dobra organizacja i planowanie zajęć są bowiem gwarantem jej sukcesu.
POLECAMY
Ósemkowy miniporadnik na wdrażanie innowacji „Przedszkole bez zabawek” (sprawdzony przez nas i godny patentu)
Źródło inspiracji
Wszyscy lubimy się bawić – zarówno dorośli, jak i dzieci, a w szczególności najmłodsi. Zabawa bowiem jest naturalną potrzebą i jednocześnie sposobem poznawania i rozumienia wielkiego świata. Doskonale też wiemy, że w wieku przedszkolnym dominującą formą aktywności jest zabawa. Współczesne dzieci toną w gąszczu zabawek, którymi obdarowywane są przy okazji nie tylko urodzin i świąt, lecz także odw...