Stanowczo chciałem jednak uniknąć stworzenia kolejnego wykazu towarzyskich form i grzecznościowych reguł, tak całkowicie obcych i abstrakcyjnych dla naszych podopiecznych. Wiedząc, jak niewłaściwe jest w przypadku dzieci wyjaśnianie pewnych norm społecznych na nietrafionych przykładach, a tym bardziej poprzez obserwację dorosłych, celowo zastosowałem dwa literackie fortele. Po pierwsze, wszystkie zajęcia będą prowadzone metodą storytellingu. Z każdym rokiem metoda ta cieszy się coraz większym uznaniem wśród pedagogów, co mnie zupełnie nie dziwi. Jako pedagog i historyk uważam ją za najbardziej optymalny dla naszego gatunku sposób na przekazanie wszelkiego rodzaju wiedzy. Poprzez wieki snuto opowieści i przekazywano sobie ustnie mity, legendy, baśnie, a przede wszystkim wiedzę, więc metoda ta wydaje się czymś naprawdę naturalnym. Dodatkowo zaproponowałem tzw. wstawki lub przerywniki, które pozwalają na bieżąco omówić z uczniami sytuację, która dopiero co została im przedstawiona. Ma to zapewnić lepsze kojarzenie akcji z reakcją, ale i czynny udział przedszkolaków w opowieści poprzez odpowiadanie na zadawane pytania.
Głównymi bohaterami tego cyklu postanowiłem uczynić stwory, takie jak: pegaz, nietoperz, mumia czy elf. Uczęszczać one będą do przedszkola, tak jak nasi podopieczni. Mimo swojej wyjątkowości, wszelkie napotkane nieprzychylności losu rozwiązują w sposób jak najbardziej możliwy do wykonania przez przedszkolaków. Wszystko to ma na celu zwiększyć atrakcyjność oraz przyswajalność przekazywanych w ten sposób wzorców zachowania.
W całym cyklu tych zajęć będziemy kładli nacisk na rozwój sfery poznawczej, emocjonalnej, a przede wszystkim społecznej u naszych podopiecznych. Postaram się to zapewnić poprzez odpowiedni dobór omawianych zagadnień związanych z wychowaniem i kulturą, jak i sposób ich przedstawienia.
POLECAMY
Wprowadzenie dla nauczycieli
Zaproponowane poniżej ćwiczenia możliwe są do zrealizowania zarówno w pomieszczeniu zamkniętym, jak i na powietrzu. Przy wyborze lokalizacji warto jednak wziąć pod uwagę czynniki rozpraszające uwagę naszych podo...