Nauka pisania rozpoczyna się w przedszkolu od pierwszych prób rysowania, malowania oraz każdej aktywności plastycznej czy technicznej. Usprawnianie motoryki małej jest procesem długofalowym, bardzo złożonym, któremu poświęcamy dużo czasu. Oczywiście, nie pomijamy także aktywności związanych z samoobsługą czy manipulacją obiektami w zabawach konstrukcyjnych. Gdy dzieci są sprawne na tyle, że potrafią trzymać kredkę, ołówek czy długopis stosownym chwytem, umieją kreślić różnorodne linie i znaki na białej, gładkiej kartce papieru, przychodzi czas na wpisanie znaków w przestrzeń liniatury, co najczęściej okazuje się pierwszym bardzo trudnym zadaniem. Zadanie to jest dlatego trudne, że nagle pewna swoboda ruchów dziecka zostaje ograniczona, a samo działanie zmieścić się musi w określonym polu spostrzeżeniowym, co wymaga samodzielnego jego wyznaczenia. Zatem czytanie liniatury powinno posłużyć do zdobycia umiejętności wyznaczania pola spostrzeżeniowego na kartce z liniaturą oraz określaniu rodzaju linii i ich położenia względem siebie.
POLECAMY
Pierwszy krok. Zabawy z linią1
W systemie Edukacja przez ruch wprowadzamy dzieci w zagadnienie czytania liniatury, pracując w oparciu o proste ćwiczenia grafomotoryczne wykonywane przy muzyce – przy czym można je wykonywać na większej płaszczyźnie,
angażując w ruch także motorykę dużą. Uczestnicy zabawy sami wyznaczają sobie linie do czytania, określając ich rodzaj: linia gruba oraz linia cienka.
Przykład
Dzieci chodzą w rytm muzyki wokół stołu, do którego przylepiony jest duży arkusz papieru. Przy pomocy krawędzi zagiętej małej kartki i kredki kreślą na nim grube linie.
Pomiędzy zaznaczonymi przez dzieci liniami podczas kolejnego spaceru (w rytm muzyki) uczestnicy zabawy wykreślają drugą linię – tym razem cienką. Ważn...