Stymulowanie motywacji dziecka do samodzielnego czytania i pisania to długotrwały i powolny proces, który rozpoczyna się z chwilą zetknięcia się dziecka ze słowem pisanym. Kształtowanie tej motywacji powinno być punktem wyjścia w nauce czytania i pisania przedszkolaków i przybierać różne formy w zależności od potrzeb i oczekiwań maluchów. Niezbędnym elementem tego procesu jest uświadomienie sobie przez dzieci wartości tych umiejętności. Przedszkolak, który zrozumie znaczenie umiejętności czytania i pisania oraz tego, co można dzięki nim osiągnąć, będzie pozytywnie zmotywowany do uczenia się tych skomplikowanych umiejętności. Rola nauczyciela polega na kształtowaniu ogólnego i pozytywnego nastawienia dziecka wobec własnej aktywności, wobec siebie samego i poznawanej rzeczywistości. W im większym stopniu będzie to nastawienie na samodzielne poznawanie, odkrywanie, badanie, poszukiwanie, rozwiązywanie trudności, tym lepsze będą warunki do odkrycia wartości czytania i pisania jako narzędzi poznawania świata i stawania się niezależnymi w tej przygodzie odkrywania wiedzy.
POLECAMY
Charakterystyka poziomu rozwoju umiejętności trzylatka
Czy trzylatek rozumie znaczenie umiejętności czytania i pisania? Trudno zaprzeczyć, gdy obserwujemy, jak „czyta” książki. Robi to po swojemu, opowiadając treść, którą wcześniej usłyszało, albo po prostu mówiąc o tym, co widzi na ilustracjach. Już samo zainteresowanie książką można wykorzystać do umiejętnego kierowania długotrwałym procesem nabywania złożonych umiejętności, jakimi są czytanie i pisanie. Uświadamianie wartości tych umiejętności, przy różnych okazjach odczytywania, zapisywania informacji, to wstęp, aby rozbudzać zainteresowanie zarówno słowem drukowanym, jak i pisanym. Okazji w przedszkolu jest niemało i powinny one mieć charakter naturalny, spontaniczny. Pokazujemy dzieciom napisy oznakowujące pomieszczenia przedszkolne, imiona dzieci, którymi oznaczone są ich indywidualne szafki w szatni, wieszaki na ręczniki, czytamy jadłospis, ogłoszenia dotyczące imprez i uroczystości... Na spacerach czytamy szyldy, reklamy… Jednocześnie zachęcamy rodziców, aby robili dokładnie to samo przy różnych okazjach.
Rozwijanie umiejętności w praktyce
Scenariusz dla dzieci trzyletnich
Temat zajęć: Zima w książkach
Cele zajęć:
Dziecko:
- rozumie znaczenie umiejętności czytania i pisania,
- aktywnie uczestniczy w proponowanych zadaniach,
- aktywnie uczestniczy w rozmowach zespołowych,
- nabywa umiejętność globalnego czytania swojego imienia.
Metody:
- czynne: udział w zabawie ruchowej ze śpiewem, kolorowanie,
- oglądowe: oglądanie wystawy książek,
- słowne: słuchanie treści utworu literackiego, uczestniczenie w rozmowie na temat określony.
Środki i pomoce dydaktyczne: ekspozycja książek o zimie, wyrazy – imiona do globalnego...