Dołącz do czytelników
Brak wyników

Współpraca z rodzicami

21 listopada 2017

NR 29 (Wrzesień 2017)

O rozwijaniu w dzieciach zainteresowania książkami
czyli jak wychować niestatystycznego Polaka

0 27

Czytanie książek bardzo pozytywnie wpływa na rozwój dziecka. Maluchy, które obcują ze światem literatury, mają lepsze kompetencje językowe i bogatszą wyobraźnię niż ich rówieśnicy, którzy nie sięgają po książki. Wielu rodziców lubi się chwalić w towarzystwie, że ich pociecha już odróżnia literki i próbuje samodzielnie czytać. Większość dzieci z entuzjazmem podchodzi do nauki czytania, jednak według statystyk w dorosłym wieku po książki sięgają tylko nieliczni. Czy da się coś zrobić, aby nasze dziecko nie wyrosło na „statystycznego Polaka”, który czyta zaledwie pół książki rocznie? Czy w dobie nowych technologii: atrakcyjnych gier, komputerów, tabletów i zabawek multimedialnych coś tak „staroświeckiego” jak książka jest w stanie przebić się do świadomości dziecka i być dla niego atrakcją? Czy my – dorośli – możemy coś zrobić, aby zainteresować dziecko światem książek? Możemy!

Przede wszystkim musimy pamiętać, że dziecko lubi obserwować i naśladować dorosłych – zadbajmy więc o to, aby dziecko zauważało książki w rękach osób przebywających w jego otoczeniu: rodziców, nauczycieli, dziadków, opiekunów. To najpewniejsza droga do wychowania małego wielkiego miłośnika książek: jeżeli czytamy dziecku od najmłodszych lat, staje się to dla niego naturalne. To jednak nie znaczy, że nie da się zainteresować książkami dzieci starszych, które od początku nie były przyzwyczajone do codziennej lektury. 

Aby sprostać temu zadaniu, które nie jest takie proste, trzeba przyjąć rolę specjalisty od marketingu i opracować strategię skierowaną na konkretny cel. Argumenty, że czytanie książek wzbogaci wyobraźnię i zasób słów nie będą dla dziecka zbyt przekonujące, ale już powiedzenie, że dzięki książkom pozna więcej słów niż jego kolega X czy Y i będzie mógł pokonać go w każdej dyskusji ma szansę przebić się do jego świadomości. Bardzo dobre rezultaty da „zareklamowanie” książki przez kogoś, kto stanowi dla dziecka autorytet – trenera piłki nożnej, karate czy gimnastyki, instruktorki tańca, nauczyciela języka angielskiego. Możemy poprosić taką osobę, aby po zajęciach wspomniała o ostatnio przeczytanej książce, która ją bez reszty pochłonęła albo też opowiedziała o lekturze, która pasjonowała ją w dzieciństwie. Taki komunikat zadziała na dziecko podobnie jak na nas, dorosłych, działają reklamy z udziałem naszych ulubionych aktorów czy piosenkarek. 

 

Kiedy c

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy