Dołącz do czytelników
Brak wyników

Współpraca z rodzicami

21 listopada 2017

NR 29 (Wrzesień 2017)

O rozwijaniu w dzieciach zainteresowania książkami
czyli jak wychować niestatystycznego Polaka

0 277

Czytanie książek bardzo pozytywnie wpływa na rozwój dziecka. Maluchy, które obcują ze światem literatury, mają lepsze kompetencje językowe i bogatszą wyobraźnię niż ich rówieśnicy, którzy nie sięgają po książki. Wielu rodziców lubi się chwalić w towarzystwie, że ich pociecha już odróżnia literki i próbuje samodzielnie czytać. Większość dzieci z entuzjazmem podchodzi do nauki czytania, jednak według statystyk w dorosłym wieku po książki sięgają tylko nieliczni. Czy da się coś zrobić, aby nasze dziecko nie wyrosło na „statystycznego Polaka”, który czyta zaledwie pół książki rocznie? Czy w dobie nowych technologii: atrakcyjnych gier, komputerów, tabletów i zabawek multimedialnych coś tak „staroświeckiego” jak książka jest w stanie przebić się do świadomości dziecka i być dla niego atrakcją? Czy my – dorośli – możemy coś zrobić, aby zainteresować dziecko światem książek? Możemy!

Przede wszystkim musimy pamiętać, że dziecko lubi obserwować i naśladować dorosłych – zadbajmy więc o to, aby dziecko zauważało książki w rękach osób przebywających w jego otoczeniu: rodziców, nauczycieli, dziadków, opiekunów. To najpewniejsza droga do wychowania małego wielkiego miłośnika książek: jeżeli czytamy dziecku od najmłodszych lat, staje się to dla niego naturalne. To jednak nie znaczy, że nie da się zainteresować książkami dzieci starszych, które od początku nie były przyzwyczajone do codziennej lektury. 

Aby sprostać temu zadaniu, które nie jest takie proste, trzeba przyjąć rolę specjalisty od marketingu i opracować strategię skierowaną na konkretny cel. Argumenty, że czytanie książek wzbogaci wyobraźnię i zasób słów nie będą dla dziecka zbyt przekonujące, ale już powiedzenie, że dzięki książkom pozna więcej słów niż jego kolega X czy Y i będzie mógł pokonać go w każdej dyskusji ma szansę przebić się do jego świadomości. Bardzo dobre rezultaty da „zareklamowanie” książki przez kogoś, kto stanowi dla dziecka autorytet – trenera piłki nożnej, karate czy gimnastyki, instruktorki tańca, nauczyciela języka angielskiego. Możemy poprosić taką osobę, aby po zajęciach wspomniała o ostatnio przeczytanej książce, która ją bez reszty pochłonęła albo też opowiedziała o lekturze, która pasjonowała ją w dzieciństwie. Taki komunikat zadziała na dziecko podobnie jak na nas, dorosłych, działają reklamy z udziałem naszych ulubionych aktorów czy piosenkarek. 

 

Kiedy chcemy zachęcić dziecko do czytania książek, zawsze warto pamiętać o kilku zasadach, które pomogą osiągnąć nasz cel:

  • Zadbajmy o to, aby w otoczeniu dziecka były osoby, które czytają książki i potrafią o nich z pasją rozmawiać.
  • Stwórzmy własne rytuały związane z czytelnictwem, np. czytajmy dziecku z podziałem na role, słuchajmy wspólnie audiobooków, urządzajmy inscenizacje na podstawie przeczytanej książki, wyznaczmy przytulny kącik czytelniczy.
  • Chodźmy razem do bibliotek i (lub) księgarni – wybierajmy razem lektury, pozwólmy, aby dziecko zadecydowało, co je interesuje (oczywiście, zwracając uwagę na to, by lektura była odpowiednia dla jego wieku). 
  • Nie zmuszajmy dziecka, aby dokończyło rozpoczętą lekturę, jeżeli czuje się nią znudzone (chyba że jest to obowiązkowa lektura szkolna).
  • Nie doprowadzajmy do tego, aby czytanie kojarzyło się dziecku z karą – unikaj komunikatów w rodzaju: „zachowałaś się nieodpowiednio, więc teraz usiądź w swoim pokoju i przez pół godziny...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy