Dołącz do czytelników
Brak wyników

Poszukiwacze skarbu!

Artykuły z czasopisma | 9 listopada 2017 | NR 15
83

O tym, jak w Piasecznie ósemkowego skarbu szukano... – propozycja gry terenowej integrującej środowisko rodzinne ze środowiskiem przedszkolnym.

Spotkania integracyjne z rodzicami na terenie ogrodu są tradycją naszego przedszkola już od kilkunastu lat. Dwa razy do roku zapraszamy ósemkowe rodzinki do wspólnej zabawy. Zawsze wybieramy sobotnie przedpołudnia, aby mogła w nich uczestniczyć jak największa liczba dzieci i rodziców.

Celem nadrzędnym jest stworzenie radosnej atmosfery sprzyjającej dobrej zabawie i integracji społeczności. Staramy się tak zaplanować wszelkie działania, aby każdy mógł aktywnie w nich uczestniczyć i znaleźć coś dla siebie. Bawimy się wspólnie, a jednocześnie w obrębie grup. W związku z tym, że przedszkole rozszerzyło swoją działalność o nowe oddziały (nasze grono powiększyło się o 80 rodzin), zależało nam, aby integracja przebiegała przede wszystkim w małej, grupowej społeczności. Chciałyśmy uniknąć imprezy, która koncentrowałaby się w jednym miejscu i obfitowała w popularne wężyki, koła, kółeczka itp. 

Nasze przedszkole jest umiejscowione w przepięknym leśnym ogrodzie, w którym wytyczono alejki spacerowe, ścieżkę zdrowia, ścieżkę dydaktyczną i urządzono krąg ciszy. Mieliśmy zamiar wykorzystać położenie przedszkola wraz z jego naturalnymi atutami.
Organizacja przedsięwzięcia nie była łatwa, ponieważ przedszkole liczy obecnie 175 rodzin. Jak zwykle pomysł na spotkanie z rodzicami został wyłoniony w trakcie „burzy mózgów”. Zgłoszono wiele pomysłów, jednak czternastoosobowe grono pedagogiczne zdecydowało, że tym razem kanwą będzie informacja medialna, która niedawno poruszyła Polskę: o tropach prowadzących do odnalezienia złotego pociągu na Śląsku. Rozbudziło to wyobraźnię żądnych przygód poszukiwaczy skarbów. My również postanowiliśmy stać się nimi! Szybko powstał scenariusz zabawy fabularyzowanej oparty na regułach gry terenowej. Zasady były proste.

Zasada 1. Wybór tematu : W poszukiwaniu ósemkowego skarbu.
Zasada 2. Opis warunków terenowych – ogród przedszkolny, część leśna z wytyczonymi ścieżkami.
Zasada 3. Rodzaj tropu – mapa z zaznaczoną trasą oraz symbolami punktów zadaniowych.
Zasada 4. Określenie zadań i osób odpowiedzialnych.
Zasada 5. Wprowadzenie do zabawy – przedstawienie przez przewodnika (dyrektora placówki) zasad zabawy, rozdanie map.
Zasada 6. Osiągnięcie celu: Odnalezienie skarbu.


Potem należało już tylko doszlifować szczegóły: dobrać muzykę, przygotować rekwizyty, kostiumy, zaaranżować stanowiska i opracować menu.

W umówioną, ciepłą, pełną słońca sobotę zaprosiłyśmy ósemkowych podróżników na wspólną wyprawę w poszukiwaniu skarbu. Punktualnie o godz. 11.00 stawili się u bramy przedszkola dorośli i dzieci w niecodziennych strojach. Pod kapeluszami, czapkami i chustami trudno było rozpoznać twarze. Podróżnicy byli wyposażeni w lornetki, plecaki, torby, kompasy, kije, a na nogach mieli wygodne buty. Pani dyrektor, witając przybyłych, kierowała ich w odpowiednie sektory, przygotowane dla siedmiu grup na przedszkolnym parkingu. Wprowadzeniem do wspólnej zabawy była zaaranżowana rozmowa telefoniczna z dziennikarzem CNN, który oznajmił, że na terenie naszego ogrodu przedszkolnego znajduje się ukryty skarb, znacznie cenniejszy od śląskiego pociągu. Dotrzeć do niego można, korzystając ze wskazówek umieszczonych na starej, niedawno odnalezionej mapie. Takie, trochę już „postarzałe” (opracowane na tę okazję przez nauczycieli) mapy terenowe mieliśmy już przygotowane dla każdej grupy. Zaznaczono w niej najważniejsze obiekty znajdujące się na terenie ogrodu przedszkolnego z uwzględnieniem punktów – zadań oraz trasą, którą każda grupa musiała pokonać. Z uwagi na liczbę osób biorących udział w zabawie tropiącej każda grupa rozpoczynała z innego miejsca i poruszała się zgodnie z kierunkiem wyznaczonym na mapie. Pani dyrektor uroczyście wręczyła przewodnikom grup mapy i poinformowała, że wszyscy poszukiwacze muszą stawić się w centralnym punkcie zaznaczonym na mapie przed dwunastym uderzeniem zegara. Każda grupa za swoim przewodnikiem ruszyła na wyznaczony dla grupy punkt.

OPIS ZADAŃ:

 

STANOWISKO 1. W PAJĘCZYM LABIRYNCIE

Opiekun: pająk (nauczycielka grupy I)

Kostium: czarny strój, odnóża wykonane z czarnych rajstop, peruka

Pomoce: gumy krawieckie rozciągnięte pomiędzy palikami do slalomu a pobliskimi drzewami, dzwoneczki zawieszone na gumach, maskotka pająka

Zadanie do wykonania:
„Znaleźliście się w pajęczym labiryncie wiodącym do skarbu. Aby iść dalej, starajcie się przejść bezszelestnie pomiędzy nitkami pajęczyny, tak aby dzwoneczki nie zbudziły czyhającego tu niedaleko groźnego pająka”.
Uczestnicy przechodzą pomiędzy rozwieszonymi na różnej wysokości gumami.



 

STANOWISKO 2. SMOCZA JAMA

Opiekun: smok Gryzelda (nauczycielka grupy II)

Kostium: zielony strój z kolcami i długim ogonem, czarne długie buty, zielona farba na twarzy, zielona peruka

Pomoce: namiot plażowy, osłonięty czarnym płótnem i gałęziami, kolorowe woreczki gimnastyczne, duży kosz wiklinowy

Zadanie do wykonania:
„Zbudziliście mnie, smoka. Jestem bardzo głodny, żeby mnie udob...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy