Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja przyrodnicza

15 marca 2018

NR 31 (Listopad 2017)

Porozmawiajmy o pogodzie

0 47

Jesienią występują wielorakie zjawiska atmosferyczne. Warto uczynić je tematem zabaw dla przedszkolaków. W ten sposób łatwo będzie utrwalić bieżące doświadczenia w ich pamięci. Zabawy ruchowe, których fabuły opowiadają o zróżnicowanych zjawiskach pogodowych (mgle, burzy, gradzie, deszczu, wietrze) i wichurze warto wykorzystać do edukacji przyrodniczej.

Niezwykle ciekawe motywy dla dzieci w wieku przedszkolnym to: kałuża, tęcza, czy pierwszy śnieg zapowiadający nadejście zimy. Przy okazji można przygotować dzieci do dbania o własne bezpieczeństwo. Dzięki temu przekonają się one, że szybkie poruszanie się w gęstej mgle mogłoby być niebezpieczne. Wychowankowie będą mogli sprawdzić także, jak silna potrafi być wichura, jak należy zachowywać się podczas burzy lub w trakcie gradowych opadów. 

„Uwaga mgła!”

Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie dzieci do odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo;
  • dydaktyczny: utrwalenie w pamięci wychowanków tego, jak mgła ogranicza możliwość obserwowania otoczenia;
  • w sferze umiejętności ruchowych: uplastycznianie umiejętności ostrożnego poruszania się w pobliżu innych osób; nauczanie umiejętności odpychania się od podłoża rękoma;
  • w sferze zdolności motorycznych: rozwijanie orientacji przestrzennej; doskonalenie zdolności dostosowywania się do zmiennych okoliczności; kształtowanie zdolności reagowania na bodźce akustyczne; rozwijanie siły mięśni dłoni.

Fabuła (narracja)

Jesienią często pojawiają się mgły. Czasem z ich powodu aż trudno dostrzec rzeczy, które są całkiem niedaleko. Kierowcom niełatwo prowadzi się samochody w takich warunkach. Za chwilę sami przekonacie się o tym. Stajecie się kierowcami jeżdżącymi samochodami w gęstej mgle. Nie zapomnijcie o tym, żeby co jakiś czas zatrąbić! Dzięki temu inni kierowcy dowiedzą się, że jesteście w pobliżu.

Przebieg 

Każde z dzieci, zamknąwszy oczy, klęka na własnym kocyku gimnastycznym. Zadaniem uczestników zabawy będzie przemieszczanie się po omacku w dowolnych kierunkach, tak aby nie natrafić na nikogo ze współćwiczących. Kocyki wprawia się w ruch, odpychając się rękoma od podłogi. By poinformować innych o swojej obecności, co jakiś czas należy wydawać odgłosy przypominające trąbienie. Dzięki temu dzieci mogą ostrzegać koleżanki i kolegów o swojej obecności oraz dostosowywać kierunek „jazdy” do zachowań pozostałych osób. Nauczyciel czuwa, by wychowankowie nie poruszali się blisko miejsc, w których znajdują się jakiekolwiek przeszkody.

Pogadanka końcowa

Z powodu gęstej mgły bardzo trudno było się zorientować, co jest wokół. Wy jednak potrafiliście bezpiecznie prowadzić samochody, nawet w takich warunkach! Co musieliście zrobić, żeby inni kierowcy wiedzieli, gdzie jesteście? Na co zwracaliście uwagę, aby uniknąć zderzenia się z pozostałymi pojazdami? Dzięki tej zabawie wiecie już, że w czasie bardzo gęstej mgły naprawdę należy zachować szczególną ostrożność. Lepiej nie poruszać się w niej zbyt szybko.

Przybory (przyrządy): po jednym kocyku gimnastycznym na ćwiczącego.

„Wichura”

Cele:

  • wychowawczy: motywowanie przedszkolaków do troski o własne bezpieczeństwo,
  • dydaktyczny: unaocznienie wychowankom niszczycielskiej siły wiatru (skutków gwałtownych ruchów powietrza),
  • w sferze umiejętności ruchowych: uplastycznianie umiejętności wielorakiego poruszania rękoma,
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie zdolności różnicowania ruchów; rozwijanie szybkości.

Fabuła (narracja)

Jesienna wichura potrafi porwać to wszystko, co tylko napotka na swojej drodze. Za chwilę sprawdzimy, czy umielibyście ją naśladować. Będziecie wiatrem z całą siłą potrząsającym gazetą. Przekonamy się, co się stanie z nią po kilku chwilach.

Przebieg

Każde dziecko otrzymuje gazetę. Należy chwycić za jej brzegi oburącz i poruszać nią tak energicznie, by rozlegały się odgłosy podobne do tych wywoływanych przez porywisty wiatr. Po kilku chwilach ocenia się, czy wszystkie gazety są całe czy może porozrywane.

Pogadanka końcowa

Jak widzę, silny wiatr poszarpał wasze gazety na strzępy. Żadna nie pozostała cała. Kiedy rozdzierały się one najszybciej: gdy wiatr wiał wciąż w jedną stronę, czy kiedy gwałtownie zmieniał kierunki? Zapamiętajcie, by nie wychodzić z domu podczas silnej wichury! To może być bardzo niebezpieczne.

Przybory (przyrządy): po jednej stronie gazety na każdego ćwiczącego.

„Chmura”

Cele:

  • wychowawczy: przygotowanie przedszkolaków do umiejętności autoasekurowania się,
  • dydaktyczny: przypomnienie dzieciom tempa przeobrażania się chmur,
  • w sferze umiejętności ruchowych: nauczanie umiejętności bezpiecznego układania się na podłożu (przygotowującej dzieci do wykonywania padów, przetoczeń i przewrotów),
  • w sferze zdolności motorycznych: rozwijanie orientacji przestrzennej; doskonalenie poczucia równowagi; kształtowanie zdolności reagowania na sygnały dźwiękowe.

Fabuła (narracja)

Gdy spoglądacie w niebo, łatwo zauważacie, jak szybko chmury zmieniają swą wielkość. Najmniejsze obłoczki w ledwie kilka chwil potrafią urosnąć do całkiem znacznych rozmiarów. Czy umielibyście pokazać, jak zmieniają się ich rozmiary?

Przebieg

Dzieci ustawiają się w okręgu i podają sobie ręce. Wyobraża to chmurę. Nauczyciel nieustannie opisuje, jak duża ma ona być. Gdy powinna być małym obłoczkiem, ćwiczący stają ściśle obok siebie. Kiedy chmura ma stać się duża, dzieci starają się utworzyć duży okrąg. Można także sprawdzić, co się wydarzy, gdy chmura jeszcze bardziej napęcznieje. Wychowankowie próbują wtedy maksymalnie powiększyć okrąg. Nieuchronnie prowadzi to do jego rozerwania, co wyobraża opad deszczu. Dzieci mogą wówczas bezpiecznie położyć się na podłodze, naśladując w ten sposób spadanie kropel wody na ziemię. To ćwiczenie wstępne, przygotowujące wychowanków do opanowania umiejętności w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy