Porozmawiajmy o kosmosie

Edukacja przyrodnicza i ekologiczna

O kosmosie można opowiedzieć dzieciom na wiele sposobów. Atrakcyjna będzie pogadanka wciągająca je do rozmowy o tym, co potrafią zaobserwować nocą. Wartościowe będzie także zaprezentowanie im filmów, zdjęć lub rysunków. My natomiast proponujemy opisanie przestrzeni pozaziemskiej z wykorzystaniem zabaw.
 

Uczestnicząc w nich, będzie można przypomnieć sobie, jak migocą gwiazdy. Dzieci ponadto zobrazują kometę. Nie zabraknie również motywu gwiazdozbiorów, zapamiętywania wyglądu wybranych ciał niebieskich oraz budowania rakiety i podróżowania nią ku odległym planetom. Później przyjdzie czas na poznawanie ich ukształtowania dzięki łazikowi. Musi to nieuchronnie doprowadzić do spotkania z kosmitami, którzy będą poruszali się w zaskakujący sposób oraz wydawali intrygujące odgłosy.
Przy okazji poznawania tajemnic wszechświata przedszkolaki będą usprawniać dłonie, kształtować swą orientację przestrzenną i zdolność różnicowania ruchów, a także rozwijać wyobraźnię i doskonalić umiejętność wykonywania dzieł plastycznych.

POLECAMY

„Gwiazdy”

Fabuła/narracja: Gdy patrzy się na niebo w nocy, można zobaczyć wiele gwiazd. Przypominają one niewielkie światełka, które delikatnie drgają. Pomyślcie, że leżycie na trawie! Spójrzcie w górę! Wyciągnijcie przed siebie dłonie! Wyobraźcie sobie, że są one gwiazdami. Poruszajcie palcami! Czy nie stały się one podobne do gwiazd? Czy nie wydaje się, że one migocą?

Przebieg: Dzieci układają się tyłem („na plecach”) na całej powierzchni sali. Patrząc na sufit, wyobrażają sobie, że jest on nocnym niebem. Każdy, delikatnie poruszając palcami, naśladuje migotanie gwiazd.

Cele:

  • wychowawczy: inspirowanie do samodzielnego obserwowania nieba nocą,
  • dydaktyczny: zapoznanie ze słownictwem opisującym wygląd gwiazd na firmamencie,
  • w sferze umiejętności ruchowych: uplastycznianie umiejętności wykonywania ruchów precyzyjnych dłońmi,
  • w sferze zdolności motorycznych: rozwijanie orientacji przestrzennej, kształtowanie zdolności różnicowania ruchów.

Pogadanka końcowa: Doskonale naśladowaliście gwiazdki! One rzeczywiście wspaniale migotały. Popatrzcie dziś wieczorem na niebo! Przekonajcie się, czy gwiazdy naprawdę wyglądają tak, jak drgające światełka!

Przybory/przyrządy: Zbędne.

„Spadająca gwiazda”

Fabuła/narracja: Podobno, jeśli ktoś zobaczy spadającą gwiazdę, może liczyć na to, że spełni się jego życzenie. Wy na pewno też. Czy zdążylibyście wypowiedzieć życzenie, zanim gwiazda spadnie na Ziemię? Przekonajmy się!

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI