Dołącz do czytelników
Brak wyników

Podróż w poszukiwaniu przyjaźni

Artykuły z czasopisma | 18 listopada 2017 | NR 25
84

Dobre i mądre kino dla dzieci niesie ze sobą wartość edukacyjną oraz potrafi być źródłem radości i wiedzy o otaczającym świecie. Kinowe obrazy często wskazują konstruktywne sposoby rozwiązywania przedstawionych konfliktów, zmuszają do refleksji, uczą sztuki oceny postaw bohaterów, wskazują na ich intencje oraz konsekwencje podejmowanych działań, dostarczają prawidłowych wzorów interpersonalnych.

„Tomek i przyjaciele" to udany przykład brytyjskiej animacji, która na małych ekranach gości już od 1984 r. Bohaterami serii są lokomotywy, które na wyspie Sodor przeżywają różne przygody. Ów szczególny rodzaj animacji od lat ma swoich gorących zwolenników oraz zagorzałych przeciwników – zarówno wśród małych, jak i wśród dorosłych widzów. Nie zdziwił mnie zatem fakt, że nasza wyprawa do kina nie spotkała się tym razem z entuzjazmem dzieci. „Proszę pani, czy ten film nie jest przypadkiem dla nas za dziecinny?” – oburzyły się sześciolatki na wieść o wyborze repertuaru. Ucieszyłam się, że moi wychowankowie nie przyjmują biernie wszystkich propozycji związanych z wyjściami o charakterze kulturalnym, że są otwarci na dyskusję, wyrażają szczerze swoje obawy. Dlatego wytłumaczyłam swoją propozycję: „Ten film opowiada o trudnej sztuce przyjaźni i różnych jej obliczach, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Mam nadzieję, że wam się spodoba”.

I nie zwiodłam się. Filmy proponowane w cyklu Moja pierwsza wizyta w kinie, zestawione w odpowiednich blokach tematycznych, to przykłady dobrego i mądrego kina dla dzieci.
Są dla nich cennym źródłem radości, a zarazem wiedzy o otaczającym świecie i relacjach w nim panujących. Każdy z obrazów cechuje się walorami emocjonalnymi i estetycznymi oraz prezentuje wartości edukacyjne. Poszczególne filmy przedstawiają ciekawe historie bohaterów, którzy borykają się z problemami bliskimi najmłodszym widzom. Niejednokrotnie wskazują konstruktywne sposoby rozwiązywania przedstawionych konfliktów, zmuszają do refleksji, uczą sztuki oceny postaw bohaterów, wskazują na ich intencje oraz konsekwencje podejmowanych działań, dostarczają prawidłowych wzorów interpersonalnych. 

Przykładem filmu o opisanych wartościach edukacyjnych jest obejrzana przez nas ostatnio animacja Tomek i przyjaciele. Dzień Diesli. Porusza ona istotną dla dzieci problematykę związaną z nawiązywaniem relacji przyjacielskich, świadomością bycia wyjątkowym, kwestie zgubnej zazdrości, poczucia odrzucenia oraz fałszywej przyjaźni. 

Film jest doskonałym źródłem inspiracji do przeprowadzenia zajęć oraz zabaw z wychowankami na temat pięknej, szlachetnej i jednocześnie trudnej sztuki przyjaźni. 

Czy jest możliwa przyjaźń w wieku przedszkolnym? Czy można utrzymać relację z kolegą z piaskownicy w dorosłym życiu? Z moich obserwacji i osobistego doświadczenia wynika, że jest to prawdopodobne. Pierwsze relacje przyjacielskie cechuje spontaniczność i szczerość. Przyjaciel z przedszkola traktowany jest głównie jako towarzysz zabawy lub partner do rozmowy, który podziela podobne zainteresowania. To bliski kolega (koleżanka), z którym (z którą) zawsze stoi się w parze, często rozmawia, bawi się, powierza się swoje tajemnice. W obecności przyjaciela dziecko czuje się swobodnie, bezpiecznie, często się uśmiecha. Dziecięca przyjaźń pomaga w nabywaniu i gromadzeniu doświadczeń interpersonalnych, uczy empatii, dyskrecji, szacunku, asertywności, umiejętności wyrażania własnego zdania, rozwija inteligencję emocjonalno-społeczną, jest skarbnicą wiedzy o sobie i innych. 

Niestety, zawieranie przyjaźni nie wszystkim przychodzi łatwo. Może się zdarzyć, że nasi podopieczni pozbawieni będą doświadczeń w tym zakresie.

Film z serii Tomek i przyjaciele skłonił mnie do rozszerzenia tematyki związanej z przyjaźnią o różne jej aspekty. Wzięłam pod uwagę fakt, że przedszkolaki mogą posiadać pewien zakres doświadczeń przeżywanych przez bohaterów filmu. Być może spotkały się już z problemem odrzucenia, czuli się zazdrośni, wykorzystani przez fałszywych przyjaciół, bezradni w obliczu braku akceptacji ze strony innych. Dlatego w scenariuszu zajęć postanowiłam wykorzystać zabawy kształtujące pewność siebie w zakresie nabywania relacji interpersonalnych. Mam nadzieję, że doświadczenia nabyte w sytuacjach zadaniowych pomogą dzieciom nie tylko zrozumieć, na czym polega przyjaźń, ale pozwolą im na odkrycie poczucia pewności siebie oraz wewnętrznej siły. Ludzie pewni siebie mają pozytywny obraz świata, są otwarci na nowe doświadczenia, odważnie znoszą porażki, potrafią przyjąć krytykę, akceptują siebie i innych, dają sobie doskonale radę w kontaktach interpersonalnych.

 

Temat zajęć:

 Podróż w poszukiwaniu przyjaźni 

Cele:

•     dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka,
•     uświadomienie sobie przez dzieci, co to znaczy być czyimś przyjacielem i mieć przyjaciela,
•     rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie,
•     samodzielne formułowanie sądów i wypowiadanie się na forum grupy, 
•     nabywanie poczucia pewności siebie

Cele operacyjne:

 Dziecko:
•     wymienia cechy dobrego przyjaciela,
•     wie, co przyjaciele mogą zrobić dla siebie,
•     umie wypowiedzieć się na forum grupy,
•     rozpoznaje uczucia innych, potrafi je nazwać,
•     umie udzielić pomocy i potrafi ją przyjąć,
•     wyciąga wnioski i je uzasadnia,
•     podaje porównania, 
•     podejmuje zgodną współpracę w zespole

Metody:

Aktywne:
•     techniki twórczego myślenia – E. Nęcka,
•     zabawy kształtujące pewność siebie,
•     tańce integracyjne

Formy: 

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy