Dołącz do czytelników
Brak wyników

Fajny czy niefajny
czyli jak zostać małym krytykiem filmowym

Artykuły z czasopisma | 17 listopada 2017 | NR 24
28

Temat zajęcia:

Wokół klasyki polskiej animacji

Cele:

  • redagowanie dłuższych wypowiedzi na podany temat,
  • doskonalenie umiejętności komunikacji werbalnej (skupianie uwagi na rozmówcy, mówienie tak, żeby inni rozumieli),
  • wzbogacenie zasobu pojęć związanych ze sztuką filmową i kinem,
  • integrowanie grupy w trakcie wspólnej zabawy

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • podaje skojarzenia do słowa film,
  • dziecko rozumie znaczenie pojęć: recenzja, krytyk filmowy,
  • wypowiada się na temat obejrzanego filmu,
  • odczytuje (samodzielnie lub z pomocą) słowa pomocne w napisaniu recenzji,
  • rozwiązuje hasła krzyżówki,
  • odczytuje hasło będące rozwiązaniem krzyżówki,
  • aktywnie włącza się w zabawy integracyjne

Metody:

słowna, czynna

Formy:

praca z całą grupą, zespołowa

Wiek dzieci: 

6 lat

Pomoce: 

krzyżówka, szary papier, mazak, napisy na paskach białego papieru imitującego fragment taśmy filmowej, białe kartki formatu A4 dla każdego dziecka, płyta CD z piosenkami o tematyce zimowej, dyktafon

Organizacja sali:

w różnych miejscach sali rozmieszczone kartki z napisami, na tablicy krzyżówka, w woreczku – hasła do krzyżówki

 

Dzieci lubią oglądać filmy zarówno na małym, jak i na dużym ekranie. Niektórzy oglądają wszystkie kreskówki, niezależnie od pory dnia, tematu filmu i bohaterów w nich występujących. Inni starannie wybierają swoje ulubione seriale animowane, kierując się jakością bajek. Ci, którzy nie preferują kina domowego, odwiedzają profesjonalne miejsca. Jak w gąszczu filmowych propozycji wybrać te, które będą dla nas najlepsze i idealnie trafią w gust dziecka, pozostawią na długo wiele pozytywnych wrażeń? Jeżeli nie możemy się zdecydować, warto zasięgnąć opinii u innych. Pomocne mogą się okazać uwagi rówieśników, ich rodziców. Czasami należy się zdać na fachowe oceny krytyków filmowych, którzy zamieszczają recenzje w gazetach, na stronach internetowych lub wygłaszają je w programach kulturalnych w TV. Recenzja może się okazać swoistym drogowskazem, pomocnym w kształtowaniu gustu filmowego zarówno u dużych, jak i małych odbiorców sztuki filmowej. 

Recenzja może mieć zabarwienie pozytywne lub negatywne. Krytyk filmowy, chcąc dobrze ocenić film dla dzieci, musi zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Przede wszystkim – czy opowieść (tzw. fabuła) jest interesująca dla dziecka. Czy bohaterowie występujący w filmie są bliscy małym widzom?
Czy przeżywają podobne uczucia? Czy borykają się z istotnymi problemami wieku dziecięcego? Czy wzbudzają ich sympatię? Czy film pozostawia w nas pozytywne uczucia? Czy pozostanie na długo w naszej pamięci i sprawi, że będziemy o nim długo rozmawiać, czy też zaraz po wyjściu z kina o nim zapomnimy? Czy film zawiera wartości edukacyjne? Czy jest źródłem wiedzy? Czy film może okazać się pomocny w rozwiązywaniu problemów bliskich dzieciom? Krytyk filmowy na pewno zwróci też uwagę na dobór obsady i grę aktorów, a także na zdjęcia, muzykę i zapewne na efekty specjalne. Ważne też będą takie elementy jak: dubbing, estetyka narysowanych postaci, brak treści zawierających przemoc, promowanie pozytywnych wartości.

Wybierając się z kolejną w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy