Dołącz do czytelników
Brak wyników

Fajny czy niefajny
czyli jak zostać małym krytykiem filmowym

Artykuły z czasopisma | 17 listopada 2017 | NR 24
286

Temat zajęcia:

Wokół klasyki polskiej animacji

Cele:

  • redagowanie dłuższych wypowiedzi na podany temat,
  • doskonalenie umiejętności komunikacji werbalnej (skupianie uwagi na rozmówcy, mówienie tak, żeby inni rozumieli),
  • wzbogacenie zasobu pojęć związanych ze sztuką filmową i kinem,
  • integrowanie grupy w trakcie wspólnej zabawy

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • podaje skojarzenia do słowa film,
  • dziecko rozumie znaczenie pojęć: recenzja, krytyk filmowy,
  • wypowiada się na temat obejrzanego filmu,
  • odczytuje (samodzielnie lub z pomocą) słowa pomocne w napisaniu recenzji,
  • rozwiązuje hasła krzyżówki,
  • odczytuje hasło będące rozwiązaniem krzyżówki,
  • aktywnie włącza się w zabawy integracyjne

Metody:

słowna, czynna

Formy:

praca z całą grupą, zespołowa

Wiek dzieci: 

6 lat

Pomoce: 

krzyżówka, szary papier, mazak, napisy na paskach białego papieru imitującego fragment taśmy filmowej, białe kartki formatu A4 dla każdego dziecka, płyta CD z piosenkami o tematyce zimowej, dyktafon

Organizacja sali:

w różnych miejscach sali rozmieszczone kartki z napisami, na tablicy krzyżówka, w woreczku – hasła do krzyżówki

 

Dzieci lubią oglądać filmy zarówno na małym, jak i na dużym ekranie. Niektórzy oglądają wszystkie kreskówki, niezależnie od pory dnia, tematu filmu i bohaterów w nich występujących. Inni starannie wybierają swoje ulubione seriale animowane, kierując się jakością bajek. Ci, którzy nie preferują kina domowego, odwiedzają profesjonalne miejsca. Jak w gąszczu filmowych propozycji wybrać te, które będą dla nas najlepsze i idealnie trafią w gust dziecka, pozostawią na długo wiele pozytywnych wrażeń? Jeżeli nie możemy się zdecydować, warto zasięgnąć opinii u innych. Pomocne mogą się okazać uwagi rówieśników, ich rodziców. Czasami należy się zdać na fachowe oceny krytyków filmowych, którzy zamieszczają recenzje w gazetach, na stronach internetowych lub wygłaszają je w programach kulturalnych w TV. Recenzja może się okazać swoistym drogowskazem, pomocnym w kształtowaniu gustu filmowego zarówno u dużych, jak i małych odbiorców sztuki filmowej. 

Recenzja może mieć zabarwienie pozytywne lub negatywne. Krytyk filmowy, chcąc dobrze ocenić film dla dzieci, musi zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Przede wszystkim – czy opowieść (tzw. fabuła) jest interesująca dla dziecka. Czy bohaterowie występujący w filmie są bliscy małym widzom?
Czy przeżywają podobne uczucia? Czy borykają się z istotnymi problemami wieku dziecięcego? Czy wzbudzają ich sympatię? Czy film pozostawia w nas pozytywne uczucia? Czy pozostanie na długo w naszej pamięci i sprawi, że będziemy o nim długo rozmawiać, czy też zaraz po wyjściu z kina o nim zapomnimy? Czy film zawiera wartości edukacyjne? Czy jest źródłem wiedzy? Czy film może okazać się pomocny w rozwiązywaniu problemów bliskich dzieciom? Krytyk filmowy na pewno zwróci też uwagę na dobór obsady i grę aktorów, a także na zdjęcia, muzykę i zapewne na efekty specjalne. Ważne też będą takie elementy jak: dubbing, estetyka narysowanych postaci, brak treści zawierających przemoc, promowanie pozytywnych wartości.

Wybierając się z kolejną wizytą do kina w ramach cyklu proponowanego przez sieć Multikino „Moja pierwsza wizyta w kinie”, postanowiłam zrecenzować obejrzany film według ww. wskazówek razem z grupą dzieci sześcioletnich. Do obejrzenia wybrałam film fabularny z serii Kacper i Emma. Warto nadmienić, że pierwsza część serii zdobyła nagrodę główną na festiwalu Kino Dzieci – Złoty Kwiat Paproci, przyznawaną przez publiczność i jury. Zależało mi na tym, by wychowankowie w trakcie zajęć aktywnie przepracowali ze mną obejrzaną opowieść filmową i sami dokonali jej recenzji.
Kształtując umiejętności językowe u dzieci oczekuję, że po obejrzeniu filmów ich wypowiedzi nie będą ograniczały się tylko do stwierdzenia, że film był „fajny” lub „niefajny”.

Przebieg zajęć:

  • Mapa skojarzeń – gromadzenie słów kojarzących się z filmem, zapisywanie pojęć podanych przez dzieci na arkuszu szarego papieru. 
  • Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem – odczytywanie wylosowanych przez dzieci haseł z woreczka, ponumerowa-nych od 1 do 8, podawanie rozwiązań przez dzieci, wpisywanie liter w kratki krzyżówki przez nauczycielkę, wspólne odczytanie hasła.

Krzyżówka „W kinie”

 

1.    Inaczej film animowany.
2.    Biała, płaska ściana w kinie.
3.    Panuje w kinie podczas oglądania seansu.
4.    Urządzenie rejestrujące obraz na taśmie filmowej.
5.    Krzesła w rzędzie ustawione, wszyscy patrzą w jedną stronę, a tam ściana – biała płaska. Pokazuje świat w obrazkach.
6.    Zapisany na taśmie filmowej.
7.    Ożywianie.
8.    Zapisany jest na niej film w postaci pojedynczych klatek.

Odpowiedzi: 1 – kreskówka, 2 – ekran, 3 – ciemność, 4– kamera, 5 – kino, 6 – obraz, 7 – animacja, 8 – taśma

 

  • Recenzja filmowa – podanie definicji przez nauczycielkę: 

Recenzja to omówienie i ocena filmu, zwykle publikowana w prasie lub za pomocą innych środków masowego przekazu. 
Pisaniem recenzji zawodowo zajmują się krytycy filmowi.

Krytyk filmowy – osoba analizująca film i oceniająca jego wartość. 

 

  • W poszukiwaniu cech dobrego filmu. Spacer po sali przy muzyce – odszukiwanie ukrytych słów, odczytanie odnalezionych pojęć (samodzielnie lub z pomocą nauczyciela), łączenie się w zespoły według zgromadzonych słów.
  • Cechy dobrego filmu – praca w zespołac...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy