Dołącz do czytelników
Brak wyników

Fajny czy niefajny
czyli jak zostać małym krytykiem filmowym

Artykuły z czasopisma | 17 listopada 2017 | NR 24
450

Temat zajęcia:

POLECAMY

Wokół klasyki polskiej animacji

Cele:

  • redagowanie dłuższych wypowiedzi na podany temat,
  • doskonalenie umiejętności komunikacji werbalnej (skupianie uwagi na rozmówcy, mówienie tak, żeby inni rozumieli),
  • wzbogacenie zasobu pojęć związanych ze sztuką filmową i kinem,
  • integrowanie grupy w trakcie wspólnej zabawy

Cele operacyjne:

Dziecko:

  • podaje skojarzenia do słowa film,
  • dziecko rozumie znaczenie pojęć: recenzja, krytyk filmowy,
  • wypowiada się na temat obejrzanego filmu,
  • odczytuje (samodzielnie lub z pomocą) słowa pomocne w napisaniu recenzji,
  • rozwiązuje hasła krzyżówki,
  • odczytuje hasło będące rozwiązaniem krzyżówki,
  • aktywnie włącza się w zabawy integracyjne

Metody:

słowna, czynna

Formy:

praca z całą grupą, zespołowa

Wiek dzieci: 

6 lat

Pomoce: 

krzyżówka, szary papier, mazak, napisy na paskach białego papieru imitującego fragment taśmy filmowej, białe kartki formatu A4 dla każdego dziecka, płyta CD z piosenkami o tematyce zimowej, dyktafon

Organizacja sali:

w różnych miejscach sali rozmieszczone kartki z napisami, na tablicy krzyżówka, w woreczku – hasła do krzyżówki

 

Dzieci lubią oglądać filmy zarówno na małym, jak i na dużym ekranie. Niektórzy oglądają wszystkie kreskówki, niezależnie od pory dnia, tematu filmu i bohaterów w nich występujących. Inni starannie wybierają swoje ulubione seriale animowane, kierując się jakością bajek. Ci, którzy nie preferują kina domowego, odwiedzają profesjonalne miejsca. Jak w gąszczu filmowych propozycji wybrać te, które będą dla nas najlepsze i idealnie trafią w gust dziecka, pozostawią na długo wiele pozytywnych wrażeń? Jeżeli nie możemy się zdecydować, warto zasięgnąć opinii u innych. Pomocne mogą się okazać uwagi rówieśników, ich rodziców. Czasami należy się zdać na fachowe oceny krytyków filmowych, którzy zamieszczają recenzje w gazetach, na stronach internetowych lub wygłaszają je w programach kulturalnych w TV. Recenzja może się okazać swoistym drogowskazem, pomocnym w kształtowaniu gustu filmowego zarówno u dużych, jak i małych odbiorców sztuki filmowej. 

Recenzja może mieć zabarwienie pozytywne lub negatywne. Krytyk filmowy, chcąc dobrze ocenić film dla dzieci, musi zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Przede wszystkim – czy opowieść (tzw. fabuła) jest interesująca dla dziecka. Czy bohaterowie występujący w filmie są bliscy małym widzom?
Czy przeżywają podobne uczucia? Czy borykają się z istotnymi problemami wieku dziecięcego? Czy wzbudzają ich sympatię? Czy film pozostawia w nas pozytywne uczucia? Czy pozostanie na długo w naszej pamięci i sprawi, że będziemy o nim długo rozmawiać, czy też zaraz po wyjściu z kina o nim zapomnimy? Czy film zawiera wartości edukacyjne? Czy jest źródłem wiedzy? Czy film może okazać się pomocny w rozwiązywaniu problemów bliskich dzieciom? Krytyk filmowy na pewno zwróci też uwagę na dobór obsady i grę aktorów, a także na zdjęcia, muzykę i zapewne na efekty specjalne. Ważne też będą takie elementy jak: dubbing, estetyka narysowanych postaci, brak treści zawierających przemoc, promowanie pozytywnych wartości.

Wybierając się z kolejną wizytą do kina w ramach cyklu proponowanego przez sieć Multikino „Moja pierwsza wizyta w kinie”, postanowiłam zrecenzować obejrzany film według ww. wskazówek razem z grupą dzieci sześcioletnich. Do obejrzenia wybrałam film fabularny z serii Kacper i Emma. Warto nadmienić, że pierwsza część serii zdobyła nagrodę główną na festiwalu Kino Dzieci – Złoty Kwiat Paproci, przyznawaną przez publiczność i jury. Zależało mi na tym, by wychowankowie w trakcie zajęć aktywnie przepracowali ze mną obejrzaną opowieść filmową i sami dokonali jej recenzji.
Kształtując umiejętności językowe u dzieci oczekuję, że po obejrzeniu filmów ich wypowiedzi nie będą ograniczały się tylko do stwierdzenia, że film był „fajny” lub „niefajny”.

Przebieg zajęć:

  • Mapa skojarzeń – gromadzenie słów kojarzących się z filmem, zapisywanie pojęć podanych przez dzieci na arkuszu szarego papieru. 
  • Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem – odczytywanie wylosowanych przez dzieci haseł z woreczka, ponumerowa-nych od 1 do 8, podawanie rozwiązań przez dzieci, wpisywanie liter w kratki krzyżówki przez nauczycielkę, wspólne odczytanie hasła.

Krzyżówka „W kinie”

 

1.    Inaczej film animowany.
2.    Biała, płaska ściana w kinie.
3.    Panuje w kinie podczas oglądania seansu.
4.    Urządzenie rejestrujące obraz na taśmie filmowej.
5.    Krzesła w rzędzie ustawione, wszyscy patrzą w jedną stronę, a tam ściana – biała płaska. Pokazuje świat w obrazkach.
6.    Zapisany na taśmie filmowej.
7.    Ożywianie.
8.    Zapisany jest na niej film w postaci pojedynczych klatek.

Odpowiedzi: 1 – kreskówka, 2 – ekran, 3 – ciemność, 4– kamera, 5 – kino, 6 – obraz, 7 – animacja, 8 – taśma

 

  • Recenzja filmowa – podanie definicji przez nauczycielkę: 

Recenzja to omówienie i ocena filmu, zwykle publikowana w prasie lub za pomocą innych środków masowego przekazu. 
Pisaniem recenzji zawodowo zajmują się krytycy filmowi.

Krytyk filmowy – osoba analizująca film i oceniająca jego wartość. 

 

  • W poszukiwaniu cech dobrego filmu. Spacer po sali przy muzyce – odszukiwanie ukrytych słów, odczytanie odnalezionych pojęć (samodzielnie lub z pomocą nauczyciela), łączenie się w zespoły według zgromadzonych słów.
  • Cechy dobrego filmu – praca w zespołach. Wspólne zastanowienie się, na co warto zwrócić uwagę podczas oglądania filmu. Nauczycielka podchodzi do każdego z zespołów, zadaje pytania pomocnicze typu: Jakie uczucia może wywołać obejrzany film? Czy możemy nauczyć się czegoś pozytywnego od bohaterów filmowych? Czy bohaterowie mają dobre pomysły na rozwiązywanie problemów? itp. Prezentacja własnych pomysłów przez lidera zespołu. Używanie w wypowiedzi posiadanych przez zespół słów.

 

uczucia, nauka, pomoc, opowieść, bohaterowie, aktor, zdjęcia, muzyka

  • Kacper i Emma – Zimowe wakacje – zabawy integracyjne przy muzyce:

–    budujemy śnieżną jaskinię – tworzenie kompozycji na dywanie z białych kartek, 
–    „Skryj się” – zabawa ruchowa do piosenki Zima zła; dzieci wędrują w rytm muzyki wokół śnieżnej jaskini; na przerwę w              muzyce wbiegają do środka, 
–    formujemy kule śniegowe – taniec z białymi kartkami – naśladowanie ruchów nauczyciela,
...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy