Odkrywamy świat przyrody. Projekt „Smog”

Temat numeru

Czyste powietrze jest niezbędne do życia ludzi, zwierząt i roślin. To właśnie ono sprawia, że możemy swobodnie oddychać i cieszyć się pięknem otaczającej nas przyrody. Wszyscy wiemy i rozumiemy, że dobra jakość powietrza jest bezcenna dla całej planety. W projekcie „Smog” chciałabym zapoznać dzieci ze źródłami pochodzenia smogu oraz sposobami zapobiegania dalszemu pogarszaniu się jakości powietrza. Będziemy sprawdzać, czy powietrze wokół nas jest czyste, i obserwować widoczność obranego obiektu przez kilka kolejnych dni. Założymy album fotograficzny, tak więc… będzie ciekawie.

Etap I – rozpoczęcie projektu

  • Wybór tematu „Smog”. 
    Zrobiło się naprawdę zimno. Temperatura powietrza zdecydowanie spada, a to oznacza, że ogrzewanie mieszkań i przedszkola jest konieczne. Nasze codzienne spacery i zabawy w ogrodzie sprawiły, że dzieci zainteresowały się tym, iż z wielu kominów unosi się dym. Czasem zapach jest intensywny i nieprzyjemny. Tak rozpoczęły się nasze rozmowy o zanieczyszczanym powietrzu. 
    Z każdym dniem temat powracał i tak podjęliśmy decyzję o dokładniejszym zbadaniu tematu. Nazwa smog nie była dzieciom obca, więc dokładnie wiedziały, co będziemy obserwować i na miarę naszych możliwości poznawać. O rozpoczęciu projektu „Smog” poinformowaliśmy rodziców, których zaprosiliśmy do współtowarzyszenia pociechom w ich działaniach.
  • Wędrówka tematyczna.
    Poszukując wiadomości na temat naszego projektu, na początek działań poprosiłam dzieci o obserwowanie w drodze do przedszkola, czy widziały kominy, z kominów których się ciemny dym. Zadanie okazało się bardzo ciekawe, ponieważ już następnego dnia dzieci przyniosły zdjęcia wykonane przez rodziców z balkonów lub z okien mieszkań. 
    Oto niektóre z wypowiedzi dzieci:
    –    Z naszego domu to z każdej strony z kominów leci dym.
    –    A my mamy jakiś filtr, który tata kupił, i z naszego komina czarny dym nie leci.
    –    Z mojego pokoju to widzę taki wysoki komin pomalowany w białe i czerwone pasy, z niego leci dużo dymu białego. 
    –    Na moim osiedlu to jest dużo domów i z niektórych kominów leci prawie czarny dym. Mama mówi, że niektórzy palą różne śmieci i butelki plastikowe, to dlatego ten dym jest czarny.
  • Tworzenie siatki wiedzy „Co już wiemy?”. 
    Wszystkie wiadomości przekazane przez dzieci zapisaliśmy na siatce wiedzy. Tam również umieściliśmy przyniesione przez dzieci zdjęcia. Dzieci wysłuchały opowiadania o smogu, które przybliżyło im temat projektu i zachęciło do dyskusji. Opowiadając o smogu, pokazywałam dzieciom wydrukowane ilustracje. 
    Zaproponowałam zabawę „Nadciąga smog” (pantomima). Ekspresja ruchowa przedszkolaków okazała się wspaniałą formą wyrazu emocji i zrozumienia tematu. 
    Oto przykładowe wypowiedzi dzieci n...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI