Etap I – rozpoczęcie projektu
- Wybór tematu „Smog”.
Zrobiło się naprawdę zimno. Temperatura powietrza zdecydowanie spada, a to oznacza, że ogrzewanie mieszkań i przedszkola jest konieczne. Nasze codzienne spacery i zabawy w ogrodzie sprawiły, że dzieci zainteresowały się tym, iż z wielu kominów unosi się dym. Czasem zapach jest intensywny i nieprzyjemny. Tak rozpoczęły się nasze rozmowy o zanieczyszczanym powietrzu.
Z każdym dniem temat powracał i tak podjęliśmy decyzję o dokładniejszym zbadaniu tematu. Nazwa smog nie była dzieciom obca, więc dokładnie wiedziały, co będziemy obserwować i na miarę naszych możliwości poznawać. O rozpoczęciu projektu „Smog” poinformowaliśmy rodziców, których zaprosiliśmy do współtowarzyszenia pociechom w ich działaniach. - Wędrówka tematyczna.
Poszukując wiadomości na temat naszego projektu, na początek działań poprosiłam dzieci o obserwowanie w drodze do przedszkola, czy widziały kominy, z kominów których się ciemny dym. Zadanie okazało się bardzo ciekawe, ponieważ już następnego dnia dzieci przyniosły zdjęcia wykonane przez rodziców z balkonów lub z okien mieszkań.
Oto niektóre z wypowiedzi dzieci:
– Z naszego domu to z każdej strony z kominów leci dym.
– A my mamy jakiś filtr, który tata kupił, i z naszego komina czarny dym nie leci.
– Z mojego pokoju to widzę taki wysoki komin pomalowany w białe i czerwone pasy, z niego leci dużo dymu białego.
– Na moim osiedlu to jest dużo domów i z niektórych kominów leci prawie czarny dym. Mama mówi, że niektórzy palą różne śmieci i butelki plastikowe, to dlatego ten dym jest czarny. - Tworzenie siatki wiedzy „Co już wiemy?”.
Wszystkie wiadomości przekazane przez dzieci zapisaliśmy na siatce wiedzy. Tam również umieściliśmy przyniesione przez dzieci zdjęcia. Dzieci wysłuchały opowiadania o smogu, które przybliżyło im temat projektu i zachęciło do dyskusji. Opowiadając o smogu, pokazywałam dzieciom wydrukowane ilustracje.
Zaproponowałam zabawę „Nadciąga smog” (pantomima). Ekspresja ruchowa przedszkolaków okazała się wspaniałą formą wyrazu emocji i zrozumienia tematu.
Oto przykładowe wypowiedzi dzieci n...