Dołącz do nas

Wychowanie w przedszkolu

Autor Kałuba-Korczak Anna

O przyjaźniach z przedszkola

Przyjaźnie są bardzo ważnym doświadczeniem rozwojowym dla przedszkolaka, budują jego zdolności społeczne, komunikacyjne i samoocenę. Uczą funkcjonowania w grupie, ale też radzenia sobie z odrzuceniem i wykluczeniem.

Na początku najlepszym „przyjacielem” dziecka jest rodzic. Dziecko chętnie spędzałoby cały czas z jednym z nich, a najchętniej z obojgiem na raz. Specjalnie używam cudzysłowu, ponieważ rodzic z definicji nie może być „przyjacielem”. Przyjaźń zakłada równość pozycji, gotowość do podobnej otwartości, kolokwialnie mówiąc: w przyjaźni (jeśli myślimy o bilansie dłuższym okresie czasu) tyle samo powinno się dawać, co brać. Związek z rodzicem nie jest związkiem symetrycznym – rodzic ma większe doświadczenie niż dziecko, znajduje się na innym etapie rozwojowym, ma więcej doświadczeń, więcej zasobów. Relacja nie jest symetryczna, ponieważ to dorosły daje więcej dziecku, kieruje jego aktywnością, towarzyszy mu, czasem je wyręcza. Wybacza błędy, zachęca do prób, pomaga uporać się z emocjami. Można powiedzieć, że kontakt z rodzicem jest w pewnym sensie łatwiejszy niż kontakt z rówieśnikami – oni ...

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie PREMIUM

Pozostało jeszcze 93% treści

Podstawowy

Bajkoterapia – skuteczna pomoc w łagodzeniu dziecięcych lęków

Pierwsze przesłanki o leczniczym działaniu literatury pojawiły się już w 1272 r. w szpitalu Al-Mansur w Kairze, natomiast terapeutyczną wartość baśni odkrył na początku lat 80. XX w. Bruno ...
Podstawowy

Dziewczynki chcą być inżynierami

Naturalna kreatywność i chęć pokonywania trudności u dzieci mogą się rozwijać tylko wtedy, kiedy pomyłka, porażka czy nieudana próba nie są powodem do wstydu, tylko cennym doświadczeniem.
Podstawowy

„Test pianki” a umiejętność odroczonej gratyfikacji

Odroczona, a nawet niematerialna nagroda może być znacznie ważniejsza niż natychmiastowa i materialna, a odraczanie kształtuje nasz charakter.