Jeszcze w poprzednim stuleciu sposobem motywowania dzieci do zachowania zgodnie z przyjętymi normami społecznymi było nagradzanie i karanie. W literaturze pedagogiczno-psychologicznej ten system jest nieustannie poddawany krytyce, gdyż kara to wynik presji zewnętrznej, a nagroda często przynosi krótkotrwałą satysfakcję. Zarówno stosowanie kar, jak i nagród wpływa hamująco na rozwój motywacji wewnętrznej, dzięki której dzieci mogą rozwijać swoją naturalną ciekawość i ukryte zdolności.
POLECAMY
W jaki sposób działają nagrody i kary?
Thomas Gordon twierdzi, że nagrody i kary to rodzaj dyscypliny stosowanej przez wychowawców po to, by osiągnąć pożądane przez siebie zachowania dzieci. Autor jest zwolennikiem wychowywania w samodyscyplinie, która pozwala na rozwijanie osobistej wolności. Wolność wew-
nętrzna pozwala na dokonywanie własnych wyborów i podejmowanie własnych decyzji.
Nagrody mogą być tylko wtedy skuteczne, gdy zaspakajają silną potrzebę dziecka, np. pragnienie posiadania konkretnej zabawki lub uczęszczanie na ulubione zajęcia. Nagroda może sprawić, że dziecko zechce powtarzać nagradzane zachowanie lub podejmować podobne działania i...