Nagroda i kara

Jak motywować przedszkolaków?

Edukacja przedszkolna

Jak możemy wspierać przedszkolaki w rozwoju emocjonalnym i dawać im siłę w rozwijaniu umiejętności życiowych? Jak motywować je do radzenia sobie z własnymi problemami, mając na względzie ich potrzeby emocjonalne?

Jeszcze w poprzednim stuleciu sposobem motywowania dzieci do zachowania zgodnie z przyjętymi normami społecznymi było nagradzanie i karanie. W literaturze pedagogiczno-psychologicznej ten system jest nieustannie poddawany krytyce, gdyż kara to wynik presji zewnętrznej, a nagroda często przynosi krótkotrwałą satysfakcję. Zarówno stosowanie kar, jak i nagród wpływa hamująco na rozwój motywacji wewnętrznej, dzięki której dzieci mogą rozwijać swoją naturalną ciekawość i ukryte zdolności.

POLECAMY

W jaki sposób działają nagrody i kary? 

Thomas Gordon twierdzi, że nagrody i kary to rodzaj dyscypliny stosowanej przez wychowawców po to, by osiągnąć pożądane przez siebie zachowania dzieci. Autor jest zwolennikiem wychowywania w samodyscyplinie, która pozwala na rozwijanie osobistej wolności. Wolność wew-
nętrzna pozwala na dokonywanie własnych wyborów i podejmowanie własnych decyzji. 

Nagrody mogą być tylko wtedy skuteczne, gdy zaspakajają silną potrzebę dziecka, np. pragnienie posiadania konkretnej zabawki lub uczęszczanie na ulubione zajęcia. Nagroda może sprawić, że dziecko zechce powtarzać nagradzane zachowanie lub podejmować podobne działania i...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI