Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowe technologie w przedszkolu

15 listopada 2017

NR 21 (Listopad 2016)

Mistrzowie Kodowania Junior
w Przedszkolu nr 83 w Lublinie

0 72

Pozwalać dzieciom na kontakt z nowoczesnymi technologiami, czy chronić przed nimi jak najdłużej to tylko możliwe? Tablet, smartfon, laptop znajdują się w większości domów. Dzieci widzą korzystających z nich rodziców, często też same mają styczność z tymi urządzeniami. Niestety, rzadko w sposób twórczy. Częściej biernie wpatrują się w ekran, traktując ekrany jak małe, przenośne telewizory. A przecież może to wyglądać zupełnie inaczej: kontakt dzieci z nowoczesnymi technologiami może być kreatywny, wartościowy i bezpieczny. O czym warto pamiętać i na co zwrócić uwagę?

Wspólnie ustalamy zasady, wspólnie się ich trzymamy

Przedszkole, w którym pracuję, rok temu przystąpiło do pilotażowej edycji programu Mistrzowie Kodowania Junior, którego celem było pobudzenie logicznego myślenia i kreatywności u dzieci, umiejętności pracy zespołowej oraz odpowiedzialne, mądre wprowadzenie najmłodszych w cyfrowy świat. Placówka została wyposażona m.in. w tablety, które miały być wykorzystywane na zajęciach dydaktycznych.

Tych kilka prostych reguł ułatwiło organizację pracy, pomogło również uniknąć wielu potencjalnych błędów i niebezpieczeństw. 

 

Zasady obowiązujące podczas pracy na tabletach:

  • Pracujemy wyłącznie w aplikacjach wskazanych przez nauczyciela.
  • Jeśli zajęcia tego nie wymagają, nie wstajemy z tabletami.
  • Pracując parami lub zespołowo na jednym tablecie, dbamy o wspólne wykonanie pracy, pamiętamy o wkładzie pracy każdej z osób w zespole.
  • Od momentu usłyszenia umówionego sygnału mamy 2 min na dokończenie zadania lub dowolną aktywność w aplikacji. Po tym czasie wyłączamy tablet i wkładamy do urządzenia dokującego, następnie porządkujemy stanowisko pracy.


Dlaczego takie właśnie zasady? 

Pierwsza zasada: W przedszkolu pracuję z dziećmi w wieku 3–5 lat i staram się dawać im dużo swobody. Dzieci mogą dokonywać wyborów i mają prawo do popełniania błędów. Uważam jednak, że wybór aplikacji, w której będą pracować, powinien należeć do nauczyciela (w przedszkolu) i rodzica (w domu). W placówce dbamy o instalowanie aplikacji wyłącznie w pełni dostosowanych do wieku i możliwości dzieci, natomiast w domach z tych samych urządzeń korzystają użytkownicy w różnym wieku, dlatego od początku postanowiłyśmy na to zwracać uwagę. 
Podobnie przedstawia się sytuacja z drugą zasadą. Tablety, w które zostało wyposażone przedszkole, mają specjalnie wzmocnioną obudowę, odporną na upuszczenie czy inne mechaniczne uszkodzenia, natomiast dzieci po zajęciach idą do domu i korzystają z różnego rodzaju urządzeń, często znacznie delikatniejszych, więc uwzględniłyśmy to starając się wyrobić nawyk delikatnego obchodzenia się ze sprzętem. 
Trzecia zasada, czyli współpraca, to – obok rozwijania umiejętności logicznego, kreatywnego myślenia – główny cel programu, więc już na etapie tworzenia obowiązujących nas reguł ważne było dla mnie jej podkreślenie.
Czwarta zasada. W rozmowach z rodzicami często można usłyszeć, że dzieci mają problem z zakończeniem aktywności na tabletach, odłożeniem ich. 
U mnie obowiązywała pozytywka, z melodią trwającą ok. 2 min. Dzieci wiedziały, że po jej nakręceniu mają jeszcze chwilę na dokończenie tego, co robiły, i zaraz będą wyłączać tablet i przechodzić do innej zabawy. Od samego początku takie rozwiązanie w pełni się sprawdziło 
i nie było problemu z zakończeniem pracy i odłożeniem urządzeń. Ten krótki czas, który dajemy dziecku na zakończenie jakiejś czynności, jest bardzo ważny. Nie przerywamy pracy bez uprzedzenia. W ten sposób unikamy niepotrzebnej frustracji i sprzeciwu ze strony przedszkolaków.

Praca zespołowa naszym priorytetem

Na wyposażeniu przedszkola mamy 15 tabletów, dzieci w grupie niewiele więcej, więc zazwyczaj mogłyby pracować samodzielnie, każdy na jednym urządzeniu, pomimo tego system pracy przyjęłam inny. Jak najczęściej staram się łączyć po dwoje, troje dzieci przy jednym urządzeniu. Wspólna praca, szczególnie dla małych dzieci, nie jest ani łatwa, ani oczywista. Muszą się jej nauczyć, a żeby mo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy