Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

14 listopada 2017

NR 20 (Październik 2016)

Międzynarodowy Dzień Postaci z bajek w przedszkolu

0 509

Dziecięcy świat po części utkany jest z bajek i baśni. Magia, tajemnica, humor i nauka ukryte w barwnych opowieściach fascynują od stuleci i małych, i dużych. Zgłębiając tę skarbnicę mądrości, czerpiemy z niej stale, bajkowy świat bowiem nie przemija i chętnie do niego wracamy.
 

Bajki i baśnie wywierają fantastyczny wpływ nie tylko na wyobraźnię młodego człowieka, jego ciekawość poznawczą, ale również na wrażliwość emocjonalną, chęć pokonywania własnych słabości, kształtują prawidłowe postawy społeczne, uczą wartości moralnych i estetycznych, budują poczucie własnej wartości. Jednym słowem – wzbogacają osobowość i charakter. Moc baśni jest tak silna, że nawet my, dorośli, pamiętamy je do dziś. Prawie każdy z nas, gdyby tak sięgnął pamięcią do dzieciństwa, utożsamiał się ze swoim bajkowym bohaterem. Dla nas bajki są też swoistym łącznikiem pomiędzy pokoleniami. Bajka zacieśnia więzi rodzinne. Chętnie słuchamy baśni, ale też chętnie je opowiadamy. Zawsze piękny jest widok dzieci wtulonych w ramiona bliskich, gdy słuchają melodyjnego głosu babci, łagodnego tonu mamy, usypiającego szeptu taty lub dziadka. Nie dziwi więc fakt, że bajki i baśnie doczekały się swojego święta. Pod datą 5 listopada w kalendarzu świąt nietypowych odnajdziemy Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. Ten dzień w przedszkolu może być również nietypowy, a wręcz wyjątkowy. Nam bajki posłużyły do poznania i utrwalania dobrych manier.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek w naszych przedszkolach wyruszamy z dziećmi na wyprawę w poszukiwaniu bajkowych kluczy uprzejmości. Pomagają nam w tym Dobre Wróżki, które są przewodniczkami po bajkowych krainach. Wybieramy opowieści z kanonu klasyki 
literatury dziecięcej. Te dobrze znane i lubiane historie mają wyrazistych bohaterów. Od nich też będziemy zdobywać wiedzę, jak się zachować w konkretnej sytuacji.

 

W dniu 5 listopada wszystkie wróżki, czarodzieje, wielcy i mniejsi magowie mają stawić się u wrót zamku królewicza Andrzeja. Młodzieniec w tarapaty wielkie popadł i tylko pomoc dziecięcych czarodziejów może go uratować. Zapraszamy.
Dobre Wróżki

 

Takie obwieszczenie pojawiło się pod koniec października w przedszkolnym holu. Była to wskazówka dla rodziców i czas na przygotowanie czarodziejskich strojów dla dzieci.

W Międzynarodowym Dniu Postaci z Bajek kolorowe czapy, strojne szaty, różdżki, peleryny pełne gwiazd wypełniają przedszkolną przestrzeń. Punktualnie o godz. 10.00 całe przedszkole stawia się u wrót zamku. W sali gimnastycznej stoi wielka makieta z wysoką wieżą. Witają nas tam Dobre Wróżki.

Nasza impreza ma charakter integracyjny. Bawią się wszystkie przedszkolaki, wszyscy podejmują te same działania, ale w innym czasie i w innym miejscu. Bajkowy zegar wskazuje kierunek odwiedzania poszczególnych komnat. Każda grupa podążą za swoją wróżką przewodniczką. Od tej pory będziemy spotykać na swojej drodze ulubionych bohaterów bajek i aktywnie włączać się w zaproponowane przez nich działania.

 

Przebieg spotkania: 

Do sali wchodzą Dobre Wróżki (odpowiednio przebrane nauczycielki) z zapalonymi latarenkami, przedstawiają się i ustawiają latarenki wokół kuli plazmowej, która stoi pośrodku sali. 
WRÓŻKI : Witajcie dzieci! Jesteśmy siostrami – bajkowymi wróżkami. Mieszkamy między książkami.
Ja jestem wróżka Eugenia (ukłon), ja – Anastazja (ukłon), ja – Felicja (ukłon), a ja – Kornelia (ukłon).
WRÓŻKA I: Rzecz się stała niesłychana: nasza matka chrzestna rzuciła zły czar na królewicza Andrzeja.
WRÓŻKA II: Królewicz Andrzej był niemiły, grymasił, niszczył książki, a słów magicznych nie znał wcale.
WRÓŻKA III: Miarka się przebrała.
WRÓŻKA IV: Królewicz Andrzej został uwięziony w zamczysku.
WRÓŻKA I: Andrzeju, Andrzeju, jesteś tam? Zawołajmy razem…
(Dzieci wołają: Andrzeju, Andrzeju!).
ANDRZEJ: Pomóżcie. Przemyślałem swoje zachowanie. Już będę grzeczny. Obiecuję: nie będę drapał, niszczył książek, pluł i nauczę się używać magicznych słów... chcę wyjść... Pomóżcie!
WRÓŻKA II: A jak możemy ci pomóc?
ANDRZEJ: Żebym mógł wyjść, potrzebuję czterech bajkowych kluczy do magicznych słów. Są one ukryte w komnatach. Każdy klucz skrywa magiczne słowo i otwiera jedne drzwi wieży, w której zostałem uwięziony. Potrzebuję waszej pomocy... Pomóżcie mi...
WRÓŻKA I: Czy chcecie pomóc królewiczowi?
(Dzieci odpowiadają: Tak!).
WRÓŻKA III: Sprawdźmy, czy mamy w sobie magiczną moc – stańcie i wypowiemy zaklęcie:
Szuru, buru – wytęż oczy swe i dwa razy obróć się,
potem kucnij, podskocz w górę, kula wskaże ci kierunek…
(Dzieci powtarzają zaklęcie i wykonują wskazane w nim gesty).
WRÓŻKA IV: Zobaczcie, co tutaj mamy? (wyjmuje koperty ukryte pod kulą).
WRÓŻKA II: Na pewno ukryta jest tam wskazówka. Każda grupa dostanie jedną kopertę.
WRÓŻKA III: Mamy moc, więc wyruszamy szukać bajkowych kluczy. Zabierzcie ze sobą tajemnicze koperty, w których są wskazówki, jakich komnat macie szukać po kolei...
Uwaga: w kopercie znajduje się bajkowy paszport z mapą zamkowej trasy oraz miejscem na wpisanie zdobywanych magicznych słów. 



KOMNATA I. PRZEPRASZAM tato, PRZEPRASZAM mamo, czyli ciekawość Śpiącej Królewny silniejsza niż posłuszeństwo wobec rodziców.

Aranżacja sali: na stolikach leżą wycięte z grubej tektury podziurkowane kształty zamku i kolorowe nitki; na środku salikołowrotek.

Zadania wróżki: powitanie, przypomnienie dzieciom postaci Śpiącej Królewny, zaproszenie na wieżę, improwizacja ruchowa przy dźwiękach skrzypiących schodów, krąg przed kołowrotkiem, odczytanie krótkiego fragmentu baśni, ustalenie, jakiego słowa powinna użyć królewna po przebudzeniu w stosunku do rodziców. 

Działania dzieci: przeplatanie nitki grzeczności utkanej na kołowrotku.

Nagroda: słowo-klucz do paszportu: PRZEPRASZAM.


KOMNATA II. DZIEŃ DOBRY, DO WIDZENIA, babciu – czyli jak sprytni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy