Chociaż edukacja przedszkolna raczej nie powinna kojarzyć się z siedzeniem przy stoliku, to jednak w ciągu dnia jest wiele okazji i sytuacji, w których dzieci siadają na krzesłach i wykonują pracę stolikową. Również pory posiłku nieodzownie kojarzą się z siedzeniem przy stole. Dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej (czy z niskim poziomem integracji sensorycznej) zarówno siedzenie na krześle, jak i utrzymanie odpowiedniej pozycji w czasie zabaw dywanowych bywa trudne. Przyjęcie pozycji, o którą prosi nauczyciel, częsta zmiana pozycji, garbienie się, zsuwanie się z krzesła, pokładanie się na stoliku, bujanie się na krześle, spadanie z niego, utrzymanie jednej pozycji przez określony czas, kopanie nóg stołu, kopanie osób, które siedzą przy stole – to tylko przykłady zachowań prezentowanych przez dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Oczywiście te same trudności mogą dotyczyć dzieci bez zaburzeń integracji sensorycznej.
Co robić w takich sytuacjach? Czy reagować? Czy można jakoś pomóc? Czy należy korygować pozycje przyjmowane przez dziecko? Jak sprawić, by dziecko było w stanie spędzić czas przy stole do końca posiłku? To częste pytania kierowane...
Kręci się, spada, buja w obłokach...
Częsta zmiana pozycji, garbienie się, zsuwanie się z krzesła, pokładanie się na stoliku, bujanie się na krześle, spadanie z niego, kopanie nóg stołu, kopanie osób, które siedzą przy stole – to tylko przykłady zachowań prezentowanych przez dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Co robić w takich sytuacjach?