Kreatywne metody terapeutyczne w pracy z dziećmi z zaburzeniami SI

Temat numeru

Gry i zabawy interakcyjne stają się kluczowym elementem terapii dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, łącząc zabawę z celowym działaniem terapeutycznym. Poprzez aktywności, które angażują dzieci fizycznie i społecznie, terapia nie tylko stymuluje rozwój umiejętności motorycznych i społecznych, ale także pomaga w radzeniu sobie z emocjami i integracją sensoryczną. Dzięki zastosowaniu gier dostosowanych do potrzeb dzieci możliwe jest efektywne wspieranie ich rozwoju i poprawa jakości życia.

Organizacja gier i zabaw interakcyjnych – krok po kroku

Skuteczna terapia trudności związanych z różnego rodzaju zaburzeniami SI ma swój początek w prawidłowej organizacji i przebiegu zajęć:

POLECAMY

  • stworzeniu odpowiedniego klimatu w grupie, opartego na pewności, otwartości, zaufaniu dzieci do samych siebie, do nauczyciela oraz do pozostałych uczestników zajęć;
  • stałym czuwaniu nad szczerym wypowiadaniem się dzieci na temat ich przeżyć, uczuć, spostrzeżeń i wcześniej zdobytych doświadczeń życiowych;
  • pomocy w prawidłowym przebiegu zajęć, eliminowaniu lub minimalizacji frustracji związanych z przebiegiem gier i zabaw;
  • zachęcaniu dzieci do aktywnego udziału w zajęciach i emocjonalnego zaangażowania we wspólne działania.

 

Istnieje kilka ważnych czynników, które mogą w istotny sposób zaburzać dobre gry i zabawy. Należy więc mieć je na uwadze i unikać:

  • gier i zabaw z dziećmi, które są bardzo zmęczone albo głodne;
  • zmuszania dzieci do uczestnictwa w grach i zabawach, które z różnych powodów im nie odpowiadają;
  • korzystania z telefonu komórkowego i załatwiania różnych spraw niezwiązanych z prowadzonymi zajęciami.

Co zrobić z dziećmi, które chętnie uczestniczą w grach i zabawach, ale nie potrafią przegrywać?

Przede wszystkim – należy uzbroić się w wielką cierpliwość i wyrozumiałość, ponieważ dzieci same w sobie nie są winne, że tak się zachowują. Zazwyczaj porażki bardzo źle znoszą dzieci niedojrzałe emocjonalnie, o wysokich ambicjach i żywym temperamencie. W trudnych sytuacjach należy więc je pocieszać, wykazywać zrozumienie, a przede wszystkim:

  • nie poświęcać zbyt wiele czasu i uwagi na omawianie wyników gier i zabaw, a koncentrować się na przeżywaniu związanym z grami i zabawami;
  • bawić się w gry i zabawy lubiane przez dzieci i dobrze im znane;
  • jak najczęściej organizować gry i zabawy wymagające współpracy, gdzie wygrywa się i przegrywa razem;
  • często organizować gry i zabawy losowe – zaznaczać przy tym, że przegrana w tym przypadku nie świadczy o braku umiejętności, lecz o braku szczęścia w danej chwili;
  • nagradzać i chwalić dzieci nie tylko za wygraną, ale też za przestrzeganie reguł gier i zabaw, za właściwą postawę, za wkłada...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI