Organizacja gier i zabaw interakcyjnych – krok po kroku
Skuteczna terapia trudności związanych z różnego rodzaju zaburzeniami SI ma swój początek w prawidłowej organizacji i przebiegu zajęć:
POLECAMY
- stworzeniu odpowiedniego klimatu w grupie, opartego na pewności, otwartości, zaufaniu dzieci do samych siebie, do nauczyciela oraz do pozostałych uczestników zajęć;
- stałym czuwaniu nad szczerym wypowiadaniem się dzieci na temat ich przeżyć, uczuć, spostrzeżeń i wcześniej zdobytych doświadczeń życiowych;
- pomocy w prawidłowym przebiegu zajęć, eliminowaniu lub minimalizacji frustracji związanych z przebiegiem gier i zabaw;
- zachęcaniu dzieci do aktywnego udziału w zajęciach i emocjonalnego zaangażowania we wspólne działania.
Istnieje kilka ważnych czynników, które mogą w istotny sposób zaburzać dobre gry i zabawy. Należy więc mieć je na uwadze i unikać:
- gier i zabaw z dziećmi, które są bardzo zmęczone albo głodne;
- zmuszania dzieci do uczestnictwa w grach i zabawach, które z różnych powodów im nie odpowiadają;
- korzystania z telefonu komórkowego i załatwiania różnych spraw niezwiązanych z prowadzonymi zajęciami.
Co zrobić z dziećmi, które chętnie uczestniczą w grach i zabawach, ale nie potrafią przegrywać?
Przede wszystkim – należy uzbroić się w wielką cierpliwość i wyrozumiałość, ponieważ dzieci same w sobie nie są winne, że tak się zachowują. Zazwyczaj porażki bardzo źle znoszą dzieci niedojrzałe emocjonalnie, o wysokich ambicjach i żywym temperamencie. W trudnych sytuacjach należy więc je pocieszać, wykazywać zrozumienie, a przede wszystkim:
- nie poświęcać zbyt wiele czasu i uwagi na omawianie wyników gier i zabaw, a koncentrować się na przeżywaniu związanym z grami i zabawami;
- bawić się w gry i zabawy lubiane przez dzieci i dobrze im znane;
- jak najczęściej organizować gry i zabawy wymagające współpracy, gdzie wygrywa się i przegrywa razem;
- często organizować gry i zabawy losowe – zaznaczać przy tym, że przegrana w tym przypadku nie świadczy o braku umiejętności, lecz o braku szczęścia w danej chwili;
- nagradzać i chwalić dzieci nie tylko za wygraną, ale też za przestrzeganie reguł gier i zabaw, za właściwą postawę, za wkłada...