Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kotki się bawią
Zabawy rytmiczno-ruchowe z elementami Programu Mobilnej Rekreacji Muzycznej

Artykuły z czasopisma | 9 listopada 2017 | NR 15
295

Liczba uczestników:

dowolna

Wiek dzieci:

dzieci starsze: 5-, 6-latki

Miejsce: 

sala przedszkolna

Pomoce dodatkowe:

  • piłki,
  • piosenka Kotek Puszek (nagranie CD),
  • nagranie skocznej muzyki,
  • wata,
  • klej,
  • guziki lub koraliki,
  • sznurek lub gruba włóczka


Cele zajęć:

  • rozładowanie negatywnych emocji za pomocą ruchu i gry na instrumentach perkusyjnych,
  • stabilizowanie napięcia psychoruchowego,
  • poznawanie możliwości własnego ciała,
  • kształcenie poczucia rytmu,
  • rozwijanie twórczej, aktywnej postawy,
  • czerpanie radości z możliwości tworzenia,
  • integracja grupy

Przebieg zajęć:

Odreagowanie

  • Powitanie – uczestnicy siedzą w kręgu; na sygnał prowadzącego wszyscy jednocześnie wykrzykują swoje imiona, próbując zagłuszyć pozostałych uczestników zabawy. 
  • Kotki bawią się piłeczkami – dzieci-kotki bawią się piłkami w rytm szybkiej muzyki: rytmicznie je podrzucają, uderzają o podłogę, przerzucają z ręki do ręki, kładą je na podłodze i chodzą wokół, przeskakują przez nie. Na zakończenie rytmicznie biją brawo.

Zrytmizowanie

  • Śpiewające kotki – rytmiczny śpiew – prowadzący włącza lub sam śpiewa dzieciom piosenkę Wlazł kotek na płotek. Prosi, aby one również zaśpiewały, ale nie tak zwyczajnie, tylko w kocim języku. Dzieci śpiewają piosenkę, używając jedynie charakterystycznego „miau” zamiast tekstu.

Uwrażliwienie 

  • Smutny i wesoły kotek – dzieci za pomocą mimiki pokazują nastrój kotków, robiąc smutne i wesołe miny zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Gdy prowadzący gra na pianinie dźwięki wysokie, kotki robią minę wesołą, gdy gra niskie – smutną. Jeżeli nie ma możliwości skorzystania z pianina, wybieramy dwa instrumenty perkusyjne, przypisując każdemu z nich inny nastrój.
  • Kocie przygody – każde dziecko za pomocą wybranego przez siebie instrumentu perkusyjnego „opowiada” jakąś kocią przygodę. Reszta grupy może zgadywać, co takiego przydarzyło się danemu kotkowi.
  • Puchaty kotek – wyklejanie konturów kota. Prowadzący rozdaje dzieciom kartki z narysowanym konturem kota i prosi o uzupełnienie ich poprzez wyklejenie watą. Na koniec dzieci doklejają kotkowi oczy z guzików lub koralików i wąsy z grubej włóczki. 
  • Po skończeniu prac, dzieci nadają swoim kotkom imiona.

Relaksacja 

  • Masażyk relaksacyjny na podstawie wiersza Marty Bogdanowicz – dzieci dobierają się parami i siadają jedno za drugim w siadzie skrzyżnym. Następnie wspólnie z prowadzącym recytują wierszyk i zgodnie z jego treścią wykonują masażyk na plecach siedzącego z przodu kolegi. Po pierwszej recytacji następuje zamiana ról.
  • Bajeczka – M. Bogdanowicz (Źródło: M. Bogdanowicz, Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009).

    Tu ptaszka małego gniazdeczko        rysowanie koła
    Tu się wylało mleczko.            głaskanie pleców otwartą dłonią z góry na dół 
    Tu żabka do wody wskoczyła.        lekkie uderzenie otwartą ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy