Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kotki się bawią
Zabawy rytmiczno-ruchowe z elementami Programu Mobilnej Rekreacji Muzycznej

Artykuły z czasopisma | 9 listopada 2017 | NR 15
523

Liczba uczestników:

POLECAMY

dowolna

Wiek dzieci:

dzieci starsze: 5-, 6-latki

Miejsce: 

sala przedszkolna

Pomoce dodatkowe:

  • piłki,
  • piosenka Kotek Puszek (nagranie CD),
  • nagranie skocznej muzyki,
  • wata,
  • klej,
  • guziki lub koraliki,
  • sznurek lub gruba włóczka


Cele zajęć:

  • rozładowanie negatywnych emocji za pomocą ruchu i gry na instrumentach perkusyjnych,
  • stabilizowanie napięcia psychoruchowego,
  • poznawanie możliwości własnego ciała,
  • kształcenie poczucia rytmu,
  • rozwijanie twórczej, aktywnej postawy,
  • czerpanie radości z możliwości tworzenia,
  • integracja grupy

Przebieg zajęć:

Odreagowanie

  • Powitanie – uczestnicy siedzą w kręgu; na sygnał prowadzącego wszyscy jednocześnie wykrzykują swoje imiona, próbując zagłuszyć pozostałych uczestników zabawy. 
  • Kotki bawią się piłeczkami – dzieci-kotki bawią się piłkami w rytm szybkiej muzyki: rytmicznie je podrzucają, uderzają o podłogę, przerzucają z ręki do ręki, kładą je na podłodze i chodzą wokół, przeskakują przez nie. Na zakończenie rytmicznie biją brawo.

Zrytmizowanie

  • Śpiewające kotki – rytmiczny śpiew – prowadzący włącza lub sam śpiewa dzieciom piosenkę Wlazł kotek na płotek. Prosi, aby one również zaśpiewały, ale nie tak zwyczajnie, tylko w kocim języku. Dzieci śpiewają piosenkę, używając jedynie charakterystycznego „miau” zamiast tekstu.

Uwrażliwienie 

  • Smutny i wesoły kotek – dzieci za pomocą mimiki pokazują nastrój kotków, robiąc smutne i wesołe miny zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Gdy prowadzący gra na pianinie dźwięki wysokie, kotki robią minę wesołą, gdy gra niskie – smutną. Jeżeli nie ma możliwości skorzystania z pianina, wybieramy dwa instrumenty perkusyjne, przypisując każdemu z nich inny nastrój.
  • Kocie przygody – każde dziecko za pomocą wybranego przez siebie instrumentu perkusyjnego „opowiada” jakąś kocią przygodę. Reszta grupy może zgadywać, co takiego przydarzyło się danemu kotkowi.
  • Puchaty kotek – wyklejanie konturów kota. Prowadzący rozdaje dzieciom kartki z narysowanym konturem kota i prosi o uzupełnienie ich poprzez wyklejenie watą. Na koniec dzieci doklejają kotkowi oczy z guzików lub koralików i wąsy z grubej włóczki. 
  • Po skończeniu prac, dzieci nadają swoim kotkom imiona.

Relaksacja 

  • Masażyk relaksacyjny na podstawie wiersza Marty Bogdanowicz – dzieci dobierają się parami i siadają jedno za drugim w siadzie skrzyżnym. Następnie wspólnie z prowadzącym recytują wierszyk i zgodnie z jego treścią wykonują masażyk na plecach siedzącego z przodu kolegi. Po pierwszej recytacji następuje zamiana ról.
  • Bajeczka – M. Bogdanowicz (Źródło: M. Bogdanowicz, Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009).

    Tu ptaszka małego gniazdeczko        rysowanie koła
    Tu się wylało mleczko.            głaskanie pleców otwartą dłonią z góry na dół 
    Tu żabka do wody wskoczyła.        lekkie uderzenie otwartą dłonią w środek pleców
    A tędy mróweczka chodziła.        „chodzenie” palcem wskazującym i środkowym 
    I słoń przeszedł ciężko tedy.        naprzemienny marsz dwiema zwiniętymi w pięści dłońmi 
    I wąż miał tu swoje wykręty.        naśladowanie ruchów węża, rysowanie zewnętrzną krawędzią dłoni pętli 
    I nawet skrobały skrobaki.         skrobanie wszystkimi palcami 
    Na świecie są różne dziwaki.        uderzanie opuszkami palców
    Teraz zaśnij dziecinko miła,        głaskanie po głowie
    bo bajeczka już się skończyła.        oparcie na plecach...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy