Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kodowanie a realizacja podstawy programowej w przedszkolu

Artykuły z czasopisma | 14 marca 2018 | NR 27
138

Planując działania dydaktyczne na dany miesiąc, należy uwzględniać przede wszystkim dobro dziecka, jego harmonijny wielostronny rozwój, ale również sprawy przyziemne, takie jak: porę roku, aktualny kalendarz uroczystości przedszkolnych, potrzeby środowiska lokalnego i realizację podstawy programowej. Pod uwagę bierzemy również warunki jej realizacji, czas który należy przeznaczyć na różne aktywności: zabawę swobodną, pobyt na świeżym powietrzu itp. Gdzie możemy umieścić zajęcia wprowadzające podstawy kodowania, w której części dnia, kiedy czasu do zagospodarowania wcale nie zostaje dużo, czy mamy uczyć programowania kosztem innych aktywności? Nie! Popatrzmy na to inaczej…
 

Kodowanie jako element zajęć dydaktycznych

Aktywności wprowadzające podstawy kodowania można bardzo łatwo wpleść w zajęcia z zakresu każdej edukacji, połączyć z matematyką, edukacją językową, edukacją artystyczną, gimnastyką. Nie musimy ich wydzielać, traktować jako odrębnych zajęć, świetnie bowiem korelują z innymi treściami edukacyjnymi, są też „przezroczyste tematycznie”, więc niezależnie od realizowanych zagadnień czy tematyki tygodnia będą współgrały na zajęciach. Kodując, możemy realizować podstawę programową wychowania przedszkolnego i dodatkowo wzbogacać ją o treści, które nie są w niej zawarte.

Logiczne myślenie i kompetencje matematyczne

Patrząc na obszary podstawy programowej, łatwo zauważyć, że w niektóre z nich idealnie wpisuje się charakter kodowania. Obszar 4. Podstawy: wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia, czyli przewidywanie skutków czynności manipulacyjnych, klasyfikowanie obiektów, formułowanie uogólnień typu „to do tego pasuje” itp. Nauka podstaw kodowania tak właśnie na początku wygląda: szukamy podobieństw i różnic, tworzymy zbiory obiektów, manipulujemy wybranym materiałem dydaktycznym, aby poznać jego właściwości, uczymy się przewidywania następstw naszych działań, logicznie myślimy. Jak zorganizujemy takie zajęcia, zależy wyłącznie od nas. Ja często korzystam z maty edukacyjnej z kompletem dobranych do niej obrazków, ale opracowałam też wiele propozycji zabaw pomocnych w nauce kodowania, w których materiałem dydaktycznym są zwykłe, kolorowe kubeczki jednorazowe. Segregujemy je, kierując się ich barwami, budujemy z nich wieże, ustawiamy je według podanego kodu (wzoru). Bawiąc się nimi, każdorazowo realizujemy jakiś podpunkt z obszaru 4. podstawy programowej, a jednocześnie stopniowo wprowadzamy dzieci w świat programowania. Propozycje zabaw z kubeczkami i materiały do wydruku, które będą pomocne przy tych aktywnościach, można bezpłatnie pobrać pod następującym linkiem: https://drive.google.com/drive/folders/0B1kLPkM2vBsZMGlwT0FBNHFScWc

Obszar 13., czyli wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Tutaj można pisać i pisać, gdyż – jeśli chodzi o rozwój kompetencji matematycznych – kodowanie ma bardzo pozytywny wpływ na jego tempo. Mata Mistrzów Kodowania to zdecydowanie najlepsza pomoc dydaktyczna (z gotowych narzędzi), z jaką miałam do czynienia: cyfry, liczmany, figury geometryczne, działania matematyczne, symetria, orientacja w przestrzeni, w schemacie własnego ciała, porównywanie wielkości – to wszystko realizujemy za pomocą materiału podstawowego i każdorazowo można wpleść w to kodowanie. Równie łatwo zrealizujemy ten obszar, korzys...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy